En fundering
Hur gör man med en modell som är gjuten i vit plast och skall målas vit? om man direkt kör på Tamiyas vita primer så är det ju marigt att se om man får ordentlig täckning. Skall man kanske grunda med någon avvikande kulör innan man tar vitt över det?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Ljusgrå eller gul.

#1: Gul nja jag vet inte… men ljusgrå, jag har ju en stor burk stående sen jag målade Vulcans översida, kanske dags att göra av med den nu

Jag själv brukar köra med ljusgrå primer från vanlig sprayburk, det har fungerat hittills, både till min penselmålning och sprayburkar.

Se bara till så att det du lägger under inte reser sig av Tamiyasprayen. Ingen enamle eller akryl under med andra ord utan redigt starka doningar där också.
Fast jag har aldrig upplevt det som något problem att prima Tamiyas vita direkt på vit plast. Tror nog du ser skillnad på plasten och primern. Den blir ju så skönt len och halvmatt i ytan efter tamiyaduschen.
Niclas

#4: Nja jag hade snarast tänkt Model Master grå blandning och sen ModelMaster Matt White på, men du kanske har rätt får se hur det blir i slutändan, modellen är knappt påbörjad än

Enda anledning egentligen att köra med en mörkare färg för min del är om jag spacklat och modifierat så modellen består av olikfärgade plastbitar och spackel. Då tycker jag det kan vara svårt att få en uniform grundfärg med bara vit primer. Då är en grå botten bättre för den vita att landa på så man inte får en fläckig uppenbarelse.
Har ett par sådana fina små skuggningar i nosen på en Lotus Europa, allt såg så fint ut efter att jag spacklat med grått spackel. Fine white primer åkte på allt så fortfaranden fint ut, jämn och fin vit yta. På med en ljusgul pearl och vips så ser man en svag skuggning från spacklet
Den ligger i lådan och skäms för tillfället, vet inte riktigt hur jag ska göra? Några stripes för att gömma skuggorna eller totalstrippning för omlack? Något ja inte vill göra egentligen för lacken lade sig så himla fint och nyansen är riktigt fin på bilen.
Niclas