Handley Page Heyford.

Intressant flygplan, men nog inte en helt enkel modell att få bra. Matchbox modeller har ju trots allt en del år på nacken, och i kombination med biplan, så är det nog ingen läggmatch.
Det här ska blir spännade att följa
Tycker dom där gamla planen är så coola, särkilt dom som gubbarna står längst fram i nosen och tippar bomberna över kanten.
borde inte undervingen vara övervinge
igäntligen?
härlig kärra det är ju bara att sätta igång!
har alldrig byggt en sådan men en HP o/4oo tror jag den hette?
vill minnas att övervingen inte ville vad jag ville alls!
men med tungan rätt i mun så blir dom ju goa ändå! 
//pebben
Härlit projeckt du ska börja på nu om de blir så 
Tycker också att planet ser coolt ut.
Rolig detalj den att han står helt fritt och får ut bomberna den gubben i fören hehe..
Henke
hänger inte bomberna under vingen? tycker det ser ut så ialla fall
nä har en bok om plan från vk1 nu ska jag gå o se om den här är med! 
//pebben
Öhh de har du rätt i 
Var visst han me kulsprutan där frame hehe.
Ojj nu gjorde man visst bort sig igen hehe,
Henke

Heyford var nog en typisk trettiotalare, så den är nog inte med i någon VK1-bok.
Ja det blir nog inget av än på ett tag tyvärr, den ligger i Sverige än, men föräldrarna kommer för hoppningsvis förbi i år och då kanske den kan slinka med i en väska om man är snäll.
Tänkte bara höra om det var någon som hade nån intressant fakta om den.
Fisken33

Kolla wikipedia, det brukar stå en hel del nyttigt där. Matchbox är väl tillverkat i kina nuförtiden, så det borde väl annars finnas bra chans att hitta den lokalt? Köpte en från HK i våras, har jag för mig.

#5 Dom hade nog bomberna under vngarna också.
Men enligt en flygintresserad kompis så vräkte man även bomberna över kanten på 0/400 I alla fall
Gick ju bra så länge man inte flög upp och ned
Se man på 
Kanske dags att köpa en sånn då..
Henke

Jag är lite tveksam till det där med att vräka bomber över kanten på Type O-modellerna, som för övrigt skiljer sig ganska mycket från Heyford. Folk får lätt för sig att bara för att planen var byggda i trä och segelduk, så skulle de också vara enkla och ofunktionella. Jag skulle nästan vilja säga tvärt om. Man plockade ungefär 900kg bomblast i en O/400, och det är inget som man står och lassar för hand med någon större precision. Inte heller tror jag man var så glad i att ha lasten stuvad på det sättet, om man t.ex. skulle vilja nödlanda. Mer än 50% av förlusterna av det tunga bombflyget under VK1 skedde i samband med start och landning. Att då sitta med 900kg apterade laddningar i knät verkar lite jobbigt…. 
Nej jag vet inte, jag bara säger vad som sagts till mig.
Men visst låter det knasigt…det gör det
Kanske var handgranater man kastade.

Jag skulle kunna tänka mig brandbomber, då de antagligen tändes på något manuellt sätt. Men då tror jag man hade skickat in lättare plan för det jobbet istället. "Bloody Paralyzer" var ju ett av de första strategiska bombplanen, så små fjöttbomber alá kinapuff var nog inget man satsade på. De levererades med mindre plan, typ BE2 eller kanske Sopwith 1½ Strutter.
#10 Hmm onekligen lik, frågan är bara vilken som kvaliten är bäst på
Fisken33
#16 Det ligger Matchbox i båda. Bara lite färskare dekaler i Revell's jubileumsutgåva
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Academy har en fin Stuka G 2
De är betydligit bättre att satsa på den istället.
Henke
Är de i skala 1/48 du vill bygga ??
#19,20 Då ska jag leta reda på en sån i stället, och när det kommer till flyg vill jag gärna ha den skalan.

Kommer någon av dom med alternativet att bygga en B version?
Fisken33
Okej!
Den jag nämde var i skala 1/72 nämligen.
Vet inte redit om Academy har en i skala 1/48.
Men Hasegawas modeller är också bra.
Som sakt en viss skillnad mot Airfix modeller.
Henke