Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 8387 ggr
pentti01
0

Tryck?

Ni som kör med kompressor med trycktank; vilket tryck kör ni ut till airbrushen? Jag kan visserligen strypa luftflödet direkt på min spruta,men är lite osäker på vilket tryck jag skal ställa på kompressorn. (har trycktank) Använder även kompressorn till att blåsa rent bla. delar till sprutan.   Tacksam för tips:

Pentti.

micke35
0

Nånstans mellan 1,5 - 2 bar brukar vara rätt lagom för min del. Då har jag 0,2 munstycke och kör oftast med humbrolfärger, vet inte om munstyckets storlek i förhållande till luftmängden spelar någon roll ?

/Micke

pebben
0

jag kör med 1 bar räcker åt mig Glad

//pebben

pentti01
0

Ok; då har jag nog rätt tryck inställt. 2 bar. Det visade sig tyvärr att problemet jag har beror på sprutan;det slutar komma färg trots att viskositeten är rätt! Måste "pumpa" med avtryckaren för att få fram färgen igen.. Har pratat med leverantören och han tror att det är en tätning inne i sprutan som är problemet. Skall skicka den på ompackning sen hoppas jeg att den fungerar igen. Får väl pyssla med annat under tiden…Gråter          

Pentti.

denstore
0

Vad är det för spruta? Evo?

pentti01
0

Ja, det är en Evo.

denstore
0

Hur menar du med "pumpa"? För om det är luftventilen eller packningar däromkring, så borde pumpandet inte påverka så mycket. Inte heller tätningen mellan nål och hus. Framförallt så brukar man se att det kommer färg bak i avtrycksmekanismen när det är den packningen som är slut. Men inte den heller borde påverkas av att stänga av och på.

Har du testat att skruva isär och göra rent luftventilen?

pentti01
0

Nu är jag inte så säker på vad delarna heter, men om du med luftventilen menar den delen som jag kan kontrollera inkommande luftflödet med? så är den ny! Det var den som orsakade problemet,trodde leverantören,,,, Men så verkar det inte vara!

Med pumpandet menar jag att jag drar fram o tillbaka med avtryckaren och håller den nertryckt hela tiden.mao;jag ser till att luftflödet är konstant,släpper bara tillbaka färgmatningen o drar på den igen."pumpar"  Kan inte förklara bättre än så, hoppas det blev någorlunda begripligt?

Pentti

denstore
0

Jag tycker inte det låter som ett packningsfel. I alla fall inget jag har varit med om. Men ifall du har garanti kvar, så är det ju bara att skicka in.

[Henke29]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har denna kompressorn.
Skulle vilja kunna ställa trycket.
Vet att Jula har nån billig sånn tryckställare men är de nått att ha ??

pentti01
0

#8 ,,tyvärr,garantin gick "precis" ut,,Rynkar på näsan!

Men skall skicka in den i alla fall, vill ju ha den att lacka med!

Pentti.

GeeKen
0

Jag köpte tryckregulator och filter på Clas Ohlson till min kompressor.
Det var en billig och bra lösning och fungerar fin-fint.

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Henke29]
0

#11 Får kolla där också då Skrattande

starhawk
0

#9, 11: samma här jag köpte också på Clas blötomfötterna och det fungerar perfekt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus