Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: diorama
Läst 11532 ggr
GeeKen
0

Gips - hur får man det att släppa?

Tjo flöjt!

Håller, som vanligt, på med en miljard saker samtidigt. Har nu börjat feppla med gips (dammar störtskönt ju) och har en liten fråga som det säkert finns ett självklart svar på…

Hur tusan får man gipset att släppa från en form?

Har en lämplig plastform, men gipset sitter som epoxy i botten. Får väl slå sönder skiten och börja om (kommer å damma ännu mer störtskönt), men vill gärna inte göra om samma misstag igen liksom.

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

micke35
0

Talk kanske ?

/Micke

TommiN
0

Gipset som jag använder stelnar,men släpper sen från formen,visst vrider jag lite på formen,men lossnar det gör det.Glad

GeeKen
0

Talk?!

Så´nt där jox som man har i rumpan på småungar?

Hähähähä… Lär ju börja snackas när man pyser ner till ICA och köper så'nt:

- "Jaha, nu ska de frögurkorna ha ett 5:e barn. Har de ingen kabel-TV eller är de katoliker"!

Skrattande

Tack för tipset!

/ GeeKen

GeeKen
0

TommiN - kom ihåg att det är JAG som gett begreppet "huvudfoting" ett ansikte! Jag orkar knappt lyfta 500 gramspåsen trots mina vilda Hoa-Hoa-vrål!

/ GeeKen

Greenhorn
0

Ett par droppar diskmedel i en blomspruta med vatten gör susen. Spraya formen så den blir fuktig på alla ytor precis innan du häller i gipset.

/Patrik

TommiN
0

SkrattandeSkrattande

GeeKen
0

Håller på med ett nytt tappert försök - den här gången i en mer behändig medicinburk!

Skrattande

Snodde idén härifrån forumet att använda tantens brödpensel (tror den kallas så) till att göra lite gräs med. Lillgrabben, 11 år, jublade glatt:

- "Nuuuuuuu blir mamma vansinng"!

Obestämd

Och den ungen ger man veckopeng!

/ GeeKen

StefanW
0

#3, 7 Skrattande

#5 Det får vi prova! Tackar för tipset!

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Glad

Lycka till med gipsandet Geeken!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

GeeKen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du menar förstås: "Lycka till med frugan"!

Skrattande

Sicken jädra kväll!

Meckade hej-vilt med gips och nu är halva köket höljt i ett vitt skimmer. Ser riktigt snyggt ut faktiskt!

Fick igång färgsprutan för första gången. Efter några tafatta försök gick jag igenom en jädra massa trådar här i forumet och fann att trycket på sprutan var för högt. Skruvade ner det till runt 1,5 bar och sedan fungerade det finfint.
Fattas gör dock en hel del övning… Otippat liksom!

Sedan var jag tvungen - för att inte få en sömnlös natt - att göra ett mikro-diorama med en av mina små Tamiya-tyskar.

Använde en medicinburk, tantens brödborste och sedan sprutade jag den med Tamiya akrylfärg. Nöjd? Aldrig, men det gav banne mig mersmak!

Skrattande

/ GeeKen

GeeKen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till…

/ GeeKen

Greenhorn
0

Det är alltid bra med goda gips….tips menar jag.. Cool

gigabyte
0

Ser ut att kunna bli lyckat geekeen , köp för husfridens skull hobbymatrial nästa gång ,vågar inte tänka på om du behöver snår o buskar , frugan vaknar alldeles kal både här o där Skrattande

GeeKen
0

BAAHAHAHAAAA!!!

Snacka om att kombinera nytta med nöje!

Memo till mig själv: "se över livförsäkringen snarast"!

Skrattande

/ GeeKen

gigabyte
0

säger som du brukar  ,,,händerna på täcket ;o)

GeeKen
0

* svordom *

Skrikandes

/ GeeKen

gigabyte
0

Skrattande

GeeKen
0

Innan jag hoppar i säng (med händerna i på täcket) måste jag få klarhet i en liten sak bara… När allting börjar bli klart - hur tusan får man fast en modell på ett underlag av gips?

Lim lär ju knappast funka.

Borra in en nål i fossingen på lille Günther och sedan ner i gipset?

Var förresten i Normandie för några år sedan (frugans värsta semester). Tillbringade en vecka i bunkrar, olika museum och skyttegravar. Höjdpunkten var en dag på Omaha Beach… Och jag fick med mig två hela bärkasar fulla med ÄKTA OMAHA BEACH-SAND!

Cool

Tänkte jag kanske skulle kunna göra något kul med det som är kvar (gav bort några kilo till mer eller mindre intresserade vänner i julklapp det året nämligen)!

/ GeeKen

gigabyte
0

en nål eller en bit styv ståltråd ,

GeeKen
0

Tyvärr är frugans intresse för det här lika med noll… Synd, för här hade jag annars nästan läge att glänsa lite ju!

Obestämd

Thx Giga… Och natti-natti!

/ IQ-GeeKen

Exelon
0

Borra som du skrev på fossingen och använd en tandpetare. brukar fungera fint…

TommiN
0

Håller med,borra i fossingen.

Azgaron
0

Tjusigt mikrodio Geeken!

Azgaron

GeeKen
0

Thx!

Och tack för alla tips också förstås!

Testade att borra ett ytte-pytte-litet hål i Günthers fossing och det gick lättare än vad jag kunnat föreställa mig. Samma sak med hålet i gipset. Nöp sedan av en liten spik-rackare och smällde upp den i fossingen med en droppe lim som smörjmedel.

Det blev kanonfint!

Tusen tack alla!

/ Bugar-å-bockar-GeeKen

[Henke29]
0

#10 oh #11 snygg figur du har målat Geeken Skrattande

Henke

GeeKen
0

Tusen tack Henke!

Learning by doing… Måste lära mig älska spackel mer än jag gör idag. Så fort färgen kommer på så lyfts alla missar upp och förstoras. Nu är det slut med fusket!

Cool

Men detta är bara en liten uppvärming för att lära känna material, färger och (framför allt) skalan. I morgon börjar det roliga…

Ska försöka tillverka schabloner till märkning av min BA-20 i vinyl. Tänkte sprutmåla de finska svastikorna och sedan konturmåla dem. Det blir knivigt eftersom de kommer att bli ungefär en kvarts lillfingernagel stora. Behöver fyra stycken, enligt förlagan på pansarmuseet i Parola.
Ska sätta min Summa vinylplotter på prov och se om jag kan hitta tillräckligt tunn vinyl för att använda till schablon. Vet heller inte riktigt hur vinylen kommer att reagera mot färgen, men det löser sig alltid på något sätt.

* gnuggar händerna och skrattar hest *

Det här är bannemig bättre än sex… Och i helgen är det ta mig tusan JAG som kommer att fejka huvudvärk för att slippa ödsla tid i sängen!

Skrattande

/ GeeKen

Azgaron
0

Glad

BA-20 låter intressant! När får vi se den?

Azgaron

GeeKen
0

Måste grunda skiten innan jag gör något alls (förutom schablonerna asså). Får ta ner pryttlarna till klubblokalen där jag har tillgång till en sprutbox. Vågar banne mig inte grunda med Tamiyan med tanke på hur grabben reagerade förra veckan.

Obestämd

Det lär nog ta ett tag, men jag ska dokumentera allt - om inte annat så för min egen del.

* hoppar jämfota och klappar händerna lite fjolligt *

Skrattande

/ GeeKen

Azgaron
0

Glad

Jo, det kan nog vara säkrast isåfall! Man vill ju inte utsätta sina barn för några onödiga risker!

Azgaron

TommiN
0

Lycka till GeeKen.

johannespanzer
0

Tjusigt mini-dio GeeKen!

Hur får man gipset att släppa?

Flera andra har varit inne på diskmedel, men det klassiska knepet är grönsåpa och vatten 50-50. Jag har moddat receptet och även hällt i en rejäl skvätt matolja (nån billig bara) så kanske 30-30-30 matolja, vatten, grönsåpa, penslas ut på ytan där det inte skall fästa. Med den blandningen gjorde jag mina egna gjutformar för bly när jag höll på som mest, så den hindrar t.om. gips att fastna i annat gips (när man gör andra halvan av formen).

Lite allmänna gipstips, ta dem med en nypa salt, jag höll på mycket med gips förut, men det var länge sen.

Gips är väldigt mysko föressten, det finns aldrig(?) någon garanti att det härdar, ibland har jag varit med om att gipsen varit blöt i 3 dagar, för att sen vid beröring bara vara en mjuk svampig struktur som faller sönder, bara att göra om, men jag brukade torka denna gips och smula sönder den

gipsblandningen - Oftast skall mer vatten än man tror i, och den skallvara gräddig i konsistensen.

Fel av migföressten, först vattneti, SEN skall gipset i, sakta skall det dränkas av sin egen tyngd, först när det dränkts helt skall omrörning sakta ske detta för att helt genomblöta varje partikel och undvika luftbublor som är ett helände.

Jag tror, att ju mer man rör, desto fortare stelnar det. Även vattnet påverkar, hetare vatten, snabbare stelning, så kallt vatten är oftast bra.

Skall man görariktigt fingjutning (som fin gjutformstillverkning) görs gärna två satser samtidigt, den ena mindre satsen, rinnigare än den andra. Den rinniga satsen hälls i först, smetas över varje yta (denna kan även vara sandfri, för snyggare yta) sen hälls snabbt den andra satsen i, för att fylla. om man vill, kan man stoppa i diverse "armering" i formen också, träpinnar eller kanske gammal redan härdad krossad gips, men resultatet är alltid vanskligt, det är oftast bättre att senare limma förstärkningar på utsidan istället.

Ett annat gipstips är att om hållbarheten skall öka, blanda in fin sand(har provat upp till singel, men det blir väldigt tungt och stor risk för luftbubblor, det bästa är sån där löjligt fin sand som finns på fina sandstränder), det förlänger livet på en gipsgjutförm, för bly iallafall!

fabian, nu har jag pratat för mycket igen! Foten i munnen

Exelon
0

Går även att använda någon typ av nät till armering. typ höns vid stora moment och mygg vid mindre. men oftast så behövs inge armering om du köper färskt gips. Gipspåse som varit öppnad blir snabbt dålig och man får dålig styrka i gipset, Och som du skriver johannespanzer att det inte torkar/ramlar isär lätt.

GeeKen
0

Kanontips!

Tusen tack!

Jag håller fortfarande på och experimenterar med gipsgjutning och samtidigt som jag löser ett problem så uppstår direkt ett nytt. Och det är förbaskat stimulerande (jag är väl en sån där sadomaskinist antar jag)!

Skrattande

För att få det gjutna att släppa har jag testat en mängd olika saker, däremot inte någon blandning. Det jag som jag tycker har fungerat bäst hittills är faktiskt grönsåpa. Såpan har jag penslat på formen alldeles innan jag hällt i det flytande gipset. När väl gipset härdat så släpper formen helt utan problem och lämnar inget fett kvar i gipsytan.

Däremot har jag också problem med att gipset inte alltid härdar som jag tänkt. Jag ska ta och testa att blanda upp gipset med fin sand nästa gång.
Har för övrligt en gipsgjutning som stått sen innan jul (den är iofs riktigt stor och djup) men den verkar aldrig riktigt torka ordentligt och nu har den börjat spricka.

Som bas för mina gjutexperiment använder jag billiga tavelramar som jag köper på jobbet. Jag tar bort bakstycket och glaset och limmar i två tunnare masonitskivor på varandra istället. Genom dessa drar jag ett antal mindre spikar eller skrivar som armering. Samma sak med några spikar/skruvar snett ner i själva ramen.

Till gjutform använder jag fyra bitar av Forex (hård skumplast som används till skylttillverkning) vilka jag fixerar med tillsågade bitar av hörnlister i trä och maskeringstejp. Det är jäkligt pilligt att få formens väggar i räta vinklar och lodräta, men med tungan i rätt mun och en kärring som är ute och storhandlar så funkar det rätt bra.

Genom learning-by-doing har jag kommit fram till att det som fungerar bäst för mig är att gjuta upp en bas på några centimeter. När sedan gipset håller på och härdar så trycker jag ner exemelvis avbrutna tändstickor i gipset så att de sticker upp några centimeter ovanför gipset. Dessa ska sedan hjälpa till att fixera nästa lager.

Därefter, när gipset härdat och formen är bortmonterad så modellerar jag upp resten med hjälp av väggspackel (sandspackel), vilket är lätt att forma när det börjat torka lite grann. Dessutom är det betydligt lättare att skära/fila/slipa i spackel än i gips när det har torkat och härdat. Gips dammar något fruktansvärt. Spacklet dammar betydligt mindre och dammet faller direkt ner på bordet eller golvet istället för in i näsan och bihålorna.

Och sen, A och O är att ha en ordentlig skiss att utgå ifrån. Jag gör två skisser innan jag kör igång, en skiss ovanifrån och en 3D-skiss från sidan. På så sätt vet jag redan innan jag börjar klabba med gips och spackel hur stor gjutningen behöver bli och hur djupt jag behöver gjuta och högt jag ska bygga upp med spackel.
Börjar man jobba med lite eftertanke så sparar man mycket arbete i slutet.

Fy bubblan så himla kul det här är!

Skrattande

Nu ska jag ut och kolla kvaliteten på sanden i ungarnas sandlåda!

/ Gips-GeeKen

Edit: Matnyttig länk till Gigas gatstenstråd!

Exelon
0

#33 Undvik att plocka dom där avlånga sakerna som är fulla i sand och nergrävda!!!Skrattande

NBISaladin
1

Vaselin (gul rund plåtburkburk), unkar finfint som släppmedel!

Ta en klutt och stryk på tunt, tunt med en styv pensel.

Du använder väl modellgips, och inte vanligt bygg-gips?

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

GeeKen
0

Ehum… Finns det modellgips också?

Skäms

Jag gör med byggips som man köper i påsar i färghandeln.

Vad är skillnaden?

/ nOOb-GeeKen

NBISaladin
0

Jajjemen!
Googla bara "modellgips" så hittar du flera leverantörer. Bör finnas även hos välsorterade färghandlare (används bl a när man gör stuckaturarbeten o dylikt)

Modellgipsen har finare mald struktur, blir mycket tätare och hårdare, med färre luftbubblor. Helt enkelt avsett just för gjutning av små fina grejjer där man inte vill att det ska vara för poröst, och få finare detaljer.

Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
0

Kör med Krone gips´s modellgips. Fanns på färghandeln i 1 och 5 kg förpackningar.

GeeKen
0

Se där, inte en dag utan att man lär sig något nytt!

Glad

Ska testa det där modellgipset när det andra är slut.

Tack ska ni ha!

/ GeeKen