Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1256 ggr
Skunkworks
0

F-16 CG

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ca 25 år sedan jag byggde ett modellflygplan. Sista tiden har suget på flyg vuxit sej allt starkare. Jag har botaniserat runt på olika forum för att samla på mej info om färger, dekaler, eftermarknadsprylar och olika tips och tekniker.

Eftersom jag mest sysslat med modellbilar kände jag att det var dax att utöka mitt intresse. Jag beställde ett gäng olika flygmodeller från England och började köpa in lite färger. I mina unga dagar byggde jag mest WW2 flyg, men intresset för jetfighters är idag överhängande.

Paketet från England anlände utan problem. Där fanns bl.a. Academys F-16 CG I skala 1/72…denna skulle bli mitt test project.

Det visade sej att F-16 modellen tydligen var en helt ny utgåva från Academy (2008), vilket skulle visa sej. En ruggigt bra  passform på det mesta, ett maxat dekalark och en mkt hög detaljrikedom (inte vad jag var van vid från mina flygmodeller för 25 år sedan.)

Det var även första gången jag använde mej av Golvpolish för att få den glansiga yta innan dekalläggningen. Det gick nästan helt utan problem. Jag fick lite problem på vissa delar där jag använt vattenbaserad airbrush-akryl…den var tydligen VÄLDIGT känslig för golvpolishen…den löste upp färgen och ändrade färgton. Jag övergick därför helt till Humbrol färger efter detta lilla missöde.

Dekalerna var inga problem…dom höll ihop och "vulkade" perfekt mot underlaget. Jag använde endast Microscale "micro Sol" på några få utvalda ytor.

Allt på modellen är målat med airbrush förutom cockpit.

Nu ska jag bara bestämma vilken bestyckning planet ska ha…det lutar åt AGM-88 HRAM missiler, men JDAM bomberna är också väldigt frestande.

Hoppas ni gillar den.

panther11
0

Vi gillar den! snyggt målat.

[Henke29]
0

Ahh äntligen en härlig F-16 Falcon Skrattande
Mitt favorit plan.
Mycke fint bygge du har gjort.

Henke

Azgaron
0

Mycket snyg F-16! Fint bygge Skunkworks!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Hayabusa]
0

Mycket snyggt bygge!

Några frågor…vilken golvpolish var det du använde? Johnson KlarPolish? Vilket fabrikat på akrylfärg? Tack på förhand.

/Stefan

[Tunnan]
0

Snygg F-16
Fin finnish på målningen också.

gigabyte
0

Läcker kärra din F-16 och plattan är inte dum den heller !!

johannespanzer
0

Väldigt tjusigt! Alltid imponerad av plan, det är liksom precis vad jag är dålig på - finess och finish!

Spännande om golvpolish också? vad för märke använde du? Jag är "nybörjare" igen och golvpolishtricket har jag inte hört om?

Applåder och visslingar!

karlrobert78
0

Snyggt bygge! Bra färgton och dekalerna har du lyckats med! Men när du skriver att du användt akryl som tagit stryk av polishen, vilken akryl har du användt? För det är väl Johnson du användt?

//Marcus

Skunkworks
0

Tack för era kommentarer.

Modellen är byggd rakt ur lådan och dess anvisningar. det finns säkert många fel som skulle kunna göras bättre, men jag ser bygget som ett test där jag provat lite nya knep och knåp.

Nu planerar jag att starta med en F-4 G Phantom II i skala 1/48 från Hasegawa (mitt favorit plan) + att jag köpt  en eftermarknads cockpit från Aires som verkar riktigt trevlig.

Jo, jag använde Johnsons Klar Polish, och den var det inte nått fel på. Däremot tänkte jag vara lite klurig och använda "Com-Arts" airbrushfärg. Den är vattenbaserad och lättjobbad, men den är mer anpassad för motivlack och retuscharbeten + att den tål 2K klarlack…alltså  ingen renodlad modell/hobbyfärg. Någonting med akrylen och golvpolishen ville inte lira.

/ X

StefanW
0

Snyggt bygge!

Stefan - Modellbyggare