Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1232 ggr
gigabyte
0

Lite zimmerit funderingar

skall bekanta mig med zimmeritens under bara värd ,har i det längsta aktat mig för denna farsot, men mitt stundande panther bygge, gör att det inte går att undvika längre ,, så …. vilket spackel är den bästa för zimmerit ? vanligt Tamyia putty eller vad  ?

TommiN
0

Hmm,detta kan bli intressant,har samma syndrom som du Giga.Glad

gigabyte
0

finns ju färdig zimmerit att köpa men den har ju sina nackdelar den med , men jag har tittat  lite på nätet nu ,, vit putty,, någon from av epoxispackel ( en japan gurgla fram något åt det hållet i videon i alla fall )skall fungera skapligt , jag botaniserar vidare på nätet

TommiN
0

Keep me postedGlad

Tails
0

Beror helt på vilken zimmerit och panther det är :)
Tror squadrons greenputty är grym med tamyias verktyg.
Om du inte bryr dig om din näsa så rekommenderar jag tamyas tvåkomponents putty. (Kan hända att din kommun kommer gnälla på stanken)
Milliput går med men det är lite jobbigt att få på plats.

Och dryga länkar med såklartFlört :

http://www.track-link.net/articles/15

denstore
0

Jag gillar också Tamiyas tvåkomponents. Ger lagom lång torktid, och fastnar bra. Sen har den i stort sett samma känsla att fila och slipa i som den underliggande plasten, vilket kanske inte är så viktigt vid just zimmerit, men är trevligt vid andra spacklingstillfällen.

gigabyte
0

Tack för era råd o rek  , Glad

gigabyte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det denna som ni rek?

Exelon
0

Kör själv med Tamyia basic putty. Och deras Zimmerit utrustning till deras mini såg. Har även provat med deras två komponents spackel men den tycker jag var för hård att stryka ut, prova även att späda ut den med etylacetat blev mer som en stenhård boll!Skrattande

Prova vad du tycker är bäst, går även att använda en elektonikmejsel att göra zimmerit på då fungerade två komponents spackel bättre för det kladdar inte och har en längre torktid=mer arbetstid.

denstore
0

#7 Nix, den där är bra för att skulptera och dylikt, men inte zimmerit. Det finns en annan tvåkomponents, i en stor tub, och en liten.

johannespanzer
0

Spännande. Väldans vad olika puttys det finns, men jag har aldrig blivit kompis med knådputtys, tyvärr.

Själv har jag använt humbrol modelfiller utspätt med aceton och sen tryckt i det med modellkniv. Hyfsat resultat. Bäst att bara göra 2-3, kanske 4 kolumner åt gången.

hur funkar de där verktygen, de små rullarna man kan köpa och "zimmerita" med?

bra länk till zimmerit med tidsperioder, fordon osv

panzerworld-zimmerit

Azgaron
0

Intressant det här då jag inte heller gjort nån tanks med zimmerit!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!