Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 4916 ggr
PonCar
0

väggspackel till diorama?

Har nu alltmer seriöst börjat fundera på att ta itu med bygget av Marivox SAAB B17 BS (pontonplan) och tillhörande diorama. Har på jobbet lagt beslag på ett rejält ca 10 cm tjockt block finkornig isoleringsmaterial av frigolit-typ (fast mr kompakt än vanlig frigolit). Dioplattan har jag tänkt mig ca 40 x 40 cm. Tjockleken behövs eftersom det skall vara "havsnivå" i ena änden och sedan ganska bergig terräng på landsidan. Tänkte grovskulptera landskapet i själva "frigoliten" (heter nåt annat men kommer inte på det nu). Sedan lägga ett ganska tjockt ytskikt i annat, formbart och målningsbart material. Gips är ett alternativ, men har hört att många dio-byggare föredrar spackel. Det håller sig förstås formbart längre tid, medan gipset snarare får bearbetas efter att ha stelnat. Min konkreta fråga: vad är det för slags spackel som lämpar sig bäst till "landskapsmaterial"? Är det nåt speciellt jag bör tänka på vid val av spackel? Vad för slags färger använder man/ni för att måla spacklet med, innan man går vidare med diverse marktäckningsmaterial? När jag byggde tågbane-landskap i tonåren använde jag gips och det gick ju att måla med vanliga vattenfärger.

Själva "vattnet" (där flygplanet skall ligga) skall göras i nåt genomskinligt material. På Hobbybokhandeln fick jag (billigt) en burk med nåt nytt som kallas "Gel Denso" från Vallejo. Ingen där hade testat det, så jag vet inte om det funkar på en större vattenyta. Annars måste jag skaffa nån slags tvåkomponents klarplast o gjuta vattnet.

Om någon orkat läsa detta långa o frågvisa inlägg, så är jag tacksam för alla tips o råd om spackel och konstgjort "vatten".

GladPontus -Dio-Novis.

Tails
0

jag använder mig av finare sandspackel. På det brukar jag slänga ett generöst lager vanligt vitt trälim. Sen på det så då sand med trälim utblandat med vatten/ tack greenhorn. Men jag är ingen expert men finner detta fullt användbart och målas med vad som helst egentligen..

/mvh Hampus

panther11
0

Använder samma metod som Hampus. Vatten! Vallejo har nått som heter STILL WATER funger mycket bra , går att blanda med färg för att få slaskpölar tex,

Exelon
0

Är det ljust rosa tror jag det heter styrolit, skit samma vilket. Har själv Woodland Scenics real water har dock inte prövat det än, ska även finnas en till sort som ska användas som vågtoppar/vitagäss och till vattenfall osv. Har inte hunnit köpa det än, men dessa skulle vara bra till att göra vatten med.

PonCar
0

Ok. Tack för alla tips. #3 Styrolit vad det jag for efter, fast just den jag fick tag i är ljusblå. Får väl gå på den med ett bågfilsblad e.dyl för grovbearbetningen.

GladPontus

starhawk
0

#4: Styrolit finns i flera färger, inom RC-flygkretar går det ibland under namnet Flycell och används till att göra vingar av, mycket lättare att bearbeta än Frigolit, jag var på jakt efter det när jag gjorde min senaste RC-båt men fick inte tag på det så jag fick nöja mig med 30-kilos Frigolit

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Marcusjohnson717
0

Sist jag var på Modellhuset Liden var det en snubbe som hade med sig sånt som Starhawk snackar om. Han var på jakt efter spackel och färg som man skulle kunna använda på detta material. Det var lättare sagt än gjort! Sandspackel är nog inga problem, men hur är det med vatten imitationen du ska använda? Det är fruktansvärt känsligt för material med lösningsmedel i, det får det att smälta - men det är väl bara att prova sig fram på en liten bit innan!

//Marcus

starhawk
0

#6: Definitivt, det finns ett speciellt kontaktlim avsett för frigolit, med en äckligt grön färg, men nästan alla lösningsmedel löser upp Frigolit/Styrolit så chansa inte!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

StefanW
0

Vallejo bl.a. har denna serie:

samt Woodland scenics

Stefan - Modellbyggare

Exelon
0

frigolit/styrolit får att värma ihop med värmepistol eller så kör man med silikon eller lim som är gjort för just dessa två. Byggde en bakgrund för inte allt för länge sen till akvariumet, Då var basen frigolit och använde vanligt husfix att täcka frigoliten med. Och frigolit skivorna anväde jag silikon att få ihop och även få fast på glaset.

PonCar
0

#6 m.fl: Jo, jag är på det klara med att Styrolit/frigolit etc är väldigt känsligt för div lösningsmedel. Men just därför tänker jag mig att man spacklar (alternativt gipsar) hela ytan, även det som blir "sjöbotten", först och målar, innan man lägger på nåt vattenimiterande material. Spacklet borde ju funka som barriär mot ev aggresiva lösningsmedel. Som sagt, man får väl prova sig fram. Ett annat delikat "problem" är hur jag skall kunna forma "vattnet" runt flygplanets pontoner, utan att jag behöver gjuta fast hela modellen. Det kunde ju va bra om planet gick att ta loss. Kan man tex smörja in pontonerna i vaselin e.dyl innan man sätter ned dem i det icke-härdade vatten-materialet? Har en känsla av att i af tvåkomponents klar akrylplastmassa kan utveckla ganska så bra med värme när det härdar, så det kanske inte är nån bra idé att låta pontonerna ligga i -de kanske smälter ihop rentav?

Mycke att fundera på…

ObestämdPontus

johannespanzer
0

Spännande ämne. Har också ett litet "lager" med både frigolit och styrolit (rosa). Till att täcka detta har jag mest använt gips och ibland spackel (vet inte riktigt vilket spackel, det var grå-blått i en stor burk).

Jag som är helt novis, skulle ni kunna skriva ut exakt namn på spacklet? Jag löetar både "sandspackel" men även något kallat "tetrion" som jag inte vet vad det är. Läst om detta i min "bibel" Forums Modellbygge, en fin bok från 1981.

Sen kan man ju skära i frigolit och cellplast med sån där elektrisk såg, man skall kunna bygga en sån själv, men hur gör man? Troligen (!) varning… ett bilbatteri och nån rigg med koppartråd? Fast med mina elkunskaper skulle det sluta som bäst med brända fingrar, som värst med hjärtattack! Flört