dekaler
jo blev besviken på mig själv idag.satte dekaler i cockpiten,blev skitsnyggt men när de hade torkat så började de att lossna,kunde rädda två av de men den tredje gick sönder och den viktigaste,instrumentpanelen,hur göra nu,kan man skaffa dessa nu,eller hitta en bild o göra egen,så hette modellen så vet ni nåt så säg till,har kontaktat rebbelhobby och väntar svar
ESCI
mig 29 FULCRUM 1/72 art 9058
www.bosnafly.n.nu

Det är klart att det finns eftermarknadsdekaler men i vilken mån det även finns dekaler för instrumentpanelen vet jag inte. Hannants har ett flertal dekalark till MiG-29 i 1/72. Nackdelen är ju att de kostar runt GBP 5 och uppåt plus porto. Men har du en bra bild och en bra pensel kanske det inte är alltför besvärligt att måla en egen instrumentpanel om de andra dekalerna var OK. Och väljer du dessutom att ha huven stängd så kanske det ändå inte syns så mycket av instrumentpanelen.
har kollat på hannats men de hade ingen dekalark där det finns instrumentpanel.
www.bosnafly.n.nu
bra sida där ju,kanonbra,en hel bok..
www.bosnafly.n.nu

#5: Är detta alltså en bild från ESCI-satsen?
Tja, jag vet inte vad jag själv hade gjort. Kanske försökt handmåla om det gick, eller om det går att göra någon utskrift av instrumenten och använda. Och så haft huven stängd. Jag hade nog inte letat nya dekaler hos någon butik, men kanske försökt använda något från skrotlådan om det finns.
som du ser så började det efter torkning,en luftblåsa,sen när det hade torkat så lossade skiten.letar efter en bild på dekalen så att jag kan skriva ut en egen o limma fast eller nåt sådant,men hittar ingen bild.
www.bosnafly.n.nu
Att det kan vara skillnad i cockpiten mellan olika fabrikat är inte ovanligt. Det är också vanligt att kvaliteten skiljer sig mellan olika tillverkare. Vilka som är bäst kan jag inte säga, men jag har inget till övers för ex. Academys dekaler. Airfix brukar vara helt okej, förutom att de kan vara lite tunna. Jag brukar alltid köra med eftermarknadsdekaler då de håller högre klass än de som följer med i satsen. Men cockpit detaljer i form av dekaler finns inte allt som oftast i eftermarkandsdekalerna.
Dekaler är allt som oftast väldigt sköra och framför allt om det är över kantiga ytor. Då kan man använda sig av dekalvätskor, ex Microset/sol eller Mr. Setter/Marker. Dessa gör att dekalen "smälter" på underlaget och ser påmålat ut.
Om du inte vill göra en "egen" instrumentbräda kanske det finns ett etsark för intriören, dessa brukar inte vara särskilt dyra utan mer svåra att få tag på och kan behövas beställas via nätet. Annars är det inte svårt att bygga en egen i den skalan, lite tunnt plasticcard och ett litet borr så är det snart löst! Hade annars hjälpt dig, men jag har ont om dekalark till cockpit då jag letade efter detta häromdagen till min MIG-31
Bara lite tips!
//Marcus
tunnt plasticcard??var hittar man det??det kan nog funka,kan inte bli sämre iaf
www.bosnafly.n.nu

#9: Plasticard (Evergreen m fl fabrikat) finns bl a hos Hobbybokhandeln, men det är även vanligt hos andra handlare.
Jag ska försöka leta igenom mina Fulcrumlådor och se om jag inte kan kopiera eller kanske skanna dekalerna, så kan jag skicka till dig.
det vore kanon,
tack
www.bosnafly.n.nu

#11: Har tittat i lådorna och varken Nakotne eller ICM har någon inredningsdekal över huvud taget. Revell har en (relativt enkel men ändå hyfsad) dekal för frontpanelen. Sedan har jag ett em-ark från Travers, där finns både frontpanelen samt de två sidopanelerna med.
ok,kan du scanna det du har o skicka??man kanske kan klippa ut nåt av dessa saker o få nåt kul
www.bosnafly.n.nu

#13: Jag ska försöka skanna Revell- och Traversdekalerna imorgon. PM:a din e-postadress till mig så kan jag skicka en fil under morgondagen.