Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3563 ggr
pentti01
0

Färg-identifiering

Finns det någonstans att få tag i en färgtabell över Humbrols färger? Händer ibland när jag kikar på en ritning där det hänvisas till Humbrols färg nummer, att jag inte har en viss färg hemma. Då vore det bra att veta vilken färg ett visst nummer syftar till? Tex att nr 21 är blank svart. Man kan ju ha motsvarande färg av annatt fabrikat… Själv är jag ej heller så himla noga med att det alltid  är exakt rätt färg. Tex guld o silver finns ju i många varianter. För mig räcker det med att få en färg som är "nära nog". Så en tabell som talar om vad nummret syftar till vore bra! 

Pentti..

karlrobert78
0

Det brukar finnas enklare färgkarta där du köper Humbrolfärger. Dessa är inte till 100%, men ger en hyffsad rätt kulör! Sen kan du annars gå in på IPMS Stockholms hemsida (länk.) och titta på färgreferenser.

PS. Kan ha en extra färgkarta om du vill ha! Skicka ett PM!)

//Marcus

Azgaron
0

Kanske den här kan vara till nytta!

Humbrol färgkarta

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Hobbex har en bra färgkarta på sin hemsida

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

karlrobert78
0

# 3 Det är samma jag har fast i pappersform!

//Marcus

Denna kommentar har tagits bort.
JaguarMkVII
0
pryzze
0

Detta är en återkommande fråga, med all rätta.

Kan inte någon kunnig sammanställa de bästa länkarna sedan klistar någon moderator tråden längst upp i Airbrush och färg.

Då vet man alltid var man kan hitta adekvat info om färger.

//Pryzze

Azgaron
0

Jo, det hade varit bra! Ett problem är att alla klistrade trådar hamnar under senaste skrivna inläggen också!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

karlrobert78
0

Detta är på gång! Jag pratade med StefanW om detta senast i dag - det kommer nog in under länkar!

//Marcus

[Henke29]
0

De var jättebra länkar man fick här.
Kommer skriva ut dom här på Skrivaren..
Tack alla för länkarna..

Henke

pryzze
0

Detta är på gång! Jag pratade med StefanW om detta senast i dag - det kommer nog in under länkar!

//Marcus

Kanon !  Det kommer jag att ha mycket nytta av.

//Pryzze

WildeSau
0

Ni vet väl om att uppe till vänster precis under bilden finns det något som heter länkar. Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

pentti01
0

#12 Tack för påminelsen, hade missat/glömt denSkäms!   Där hittade jag precis det jag sökt!

Pentti.