Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1449 ggr
[Orso]
0

Apropå grundfärg

Jag har ju kört med Vallejos färger just nu och grundat med Game workshops sprayburkar. Det fungerar alldeles utmärkt förutom att sprayburkar dammar så bedrövligt.
I Vallejos airsortiment finns något som heter grey primer. Är det någon som provat om den funkar?

Tails
0

Jag tycker den fungerar bra. Och jag vill tillägga att jag inte brukar förespråka vallejo i air format.

StefanW
0

Har kört lite med #097 och tycker att den har fungerat bra, och då är jag en som brukar förespråka Vallejo färger över lag.

Stefan - Modellbyggare

Monster-Mad
0

Vallejo Air va skit… för mig iallfall

gigabyte
0

Jag kör med Hagmans grundfärg på sprayburk, men den tyck vara allergisk för cellulosaförtunning ,,, reser sig pronto om man skulle drista sig, att försöka måla över med cellulosa förtunnad  färg

gigabyte
0

vallejo  air är väl lite för tjock att spruta direkt från flaskan  , kan man tunna med Tsprit  eller vad ?

Greenhorn
0

Jag kör alltid med Tamiyas tunna vita grundfärg. Dammar som bövelen men är perfekt i mitt tycke då den ej fyller igen linjer och smådetaljer osv. Dessutom tycker jag att färger fäster suveränt på ytan både vid penselmålning och airbrush.

StefanW
0

Tycker också att allt damm vid grundning är bedrövligt, har betydligt mer drag i utsuget vid grundmålning. Blåser korta "duttar" stötvis (svårt att förklara!) Såg den tekniken när en Japan blåste på primer på en Gundam figur (hittar inte länken just nu) Magkänslan är att Vallejo´s egen dammar mindre, men har inget belägg för det!

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

Jag får byta från hagmans grund då det är just för tjock för modellbygge , men jag väljer mellan Tamiya eller MR hobby ,,,,,T sprit mot Cellulosa ……………….

gigabyte
0

#7 Men stefan hur tunnar du vallejos färger ?och hur får du den att inte torka och korka igen sprutan ?

StefanW
0

#8 T-doja och Cola är godare….!

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

Men lite strävt Skrattande tur att jag är inte dricker ,ty jag är tillräcklig dum som jag är ;o)

johanH
0

en liten varning för hagmans grundfärg, lägger man på för tjockt kann plasten smällta!

gigabyte
0

#12 Huga ,det visste jag inte , ,, jag använde den nu och grundade min Lee ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

starhawk
0

Den bästa grundfärgen är helt klart Tamiyas vita, har för lite erfarenhet av Games Workshops Chaos Black ännu men den verkar vara ett alternativ när man vill ha en svart grund

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

johanH
0

rätt lungt med hagmans bara man lägger tunna lager..

Tails
0

#2 jag tror att vallejo har sina måndags ex eller så bara hatar dom min iwata. Jag försökte få den att göra en enklare preshade här om dagen men det gick inte många sekunder innan den började bråka. Tsprit hjälpte inte heller :c

starhawk
0

Jag tycker Vallejo är ett måndagsexemplar helt och hållet, men för den som gillar att tillverka sin färg själv kan det vara ett alternativ, själv föredrar jag färdig färg

Monster-Mad
0

Vallejo air

Den har jag provat att köra utan förtunning som viar påstår ska gå. Folk som säljer den. Sen köpte jag deras förtuning men den ändrar nyansen. Det är en vit vätska. Kör med Tamiya nu men ska prova mer med humbrol då jag pensel målade mest med den innan… sen e det inte fel med lite fina gaser oxå så man piggas upp Flört

starhawk
0

#18: Ju mer jag hör om Vallejo ju gladare blir jag att jag avskaffat den färgen (om det nu är en färg Obestämd tveksamt)

bosnafly
0

om man lägger på tamiyas vita grund,kan man penselmåla med humbrol t ex???eller ska man ha grund om man penselmålar?

sani

www.bosnafly.n.nu

starhawk
0

Min erfarenhet är att det går mycket bättre att måla om man har grundat först, det liksom fäster bättre