blanda färg
hej
kan man måla t ex med tamiya och sen en annan fabrikant,humbrol??och sen lägga på klarlack??sk aman sätta på klarlack efter dekaler????
mvh
www.bosnafly.n.nu

testa på en kartång eller glass låda..
jag klarlackar alltid efter dekaler. klar lacken har en tendens att hålla kvar dekaler som bråkar och vill ramla av…
/rasmus

Olika färgtyper kan blandas men du får följa rätt tågordning för att slippa problem.
Ju hetare färg desto tidigare ska den läggas, dvs. på lackfärger (typ tamiyas sprayburkar) kan du lägga enamel och akryl men inte tvärt om. På enamel funkar akryl och på akryl funkar i princip inget utom akryl.
Med ytterst tunna och försiktiga lager påsprayade kan man lägga hetare lacker ovanpå snällare varianter men då ska man som sagt låta det ta tid med tunna lager och torktid mellan dem.
Undvik hellre sådana övningar om du kan och gå den säkra vägen istället för att slippa tråkiga överraskningar.
Niclas

Visst menat du Fetare färg? 
/johannes Besserwisser!
använder ni klarlack på pensel eller spruta eller en burk??t ex hagmans klarlack,funkar det??
en fråga till,vad menas med wash,eller vad är det??
www.bosnafly.n.nu
En "wash" är en vädrings-teknik för att få modellen att se väderbiten eller sliten ut. En wash är vanligtvis en kraftigt förtunnad färg som kan blaskas på modellen och sen torkas av eller blötas upp. Effekten är ofta att förstärka panellinjer eller ytstruktur. Man kan använda enamel blandat med thinner, vatten eller oljefärg, allt som går att förtunna.
En produkt som fungerar jättebra och som är enkel att använda (jag använder den själv) är Promodeller's wash, se här:
http://www.aircraftresourcecenter.com/Rev2/1901-2000/rev1972-Promodellers-wash-Wood/00.shtm
var kan man köpa den satsen??lägger ni på de o torkar upp bara??modellens ka vara lackad innan?
www.bosnafly.n.nu
Hej!
#6 Jag använder wash från Mig produktions. Jag målar med Tamiya akryl färg och man kan lägga på utan att lacka först. Jag har låtit underliggande färg torka i ett dygn innan jag lägger på wash.
I Sverige finns det hos Toysoldier att köpa. Ganska dyrt men mycket trevlig produkt.
MVH/Roger
En wash är ju inte bara för att vädra utan hjälper till att förstärka panellinjer tex.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#6 Du kan köpa Promodeller's wash hos rebell.com
Washen läggs med fördel på en blank ellen mellanblank yta, lite beroende på hur mycket "smuts" man vill lämna. En blank yta gör att washen är lättare att få av och då stannar det mesta i panellinjerna. Vill man ha en riktigt smutsig modell så kan man lägga washen på matt yta, då blir det svårare att få bort washen.
Det finns en jättebra video här hos tillverkaren själv:

#9 Tackar, det var en mycket bra länk!
Länk till: Rebell Hobby
Stefan - Modellbyggare

Nej, inte fetare utan just hetare. Som het = starkare lösningsmedel som ger sig på andra snällare (kallare?) lösningsmedel.
En lackfärg som t.ex. en sprayburk från macken till bilen är alldeles för het för att läggas på enamel/akryl utan att skrynkla ihop dem till en fin liten mosaik i relief.
Niclas

# 2 och # 11 Doh! 
mitt misstag Proosen.
Ah, jag läste det en gång och förstod inte riktigt, men andra gången förstod jag. Höll på lite med oljemålning förut (hade en väldigt seriös lärarinna som var konservator) och då gäller principen fetare färg i nästa lager, om jag minns rätt ungefär såhär:
blynitad pannå - kritgrund - kol - äggtempera - olje - eventuell fernissa
detta vet man håller i minst 500 år :D
moderna lacker och akryler vet jag mindre om, men det låter bra det du skriver om. Någon enstaka gång har jag råkat ut för att akrylfärgen reagerat på lacknaftan, och liksom "blivit ett russin", som du skriver :D