Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1079 ggr
Fisken33
0

MR Surface?

Vilken andvänder ni till era pansarvagnar, 500, 1000 eller 1200, och hur, är det bara att pennsla på?

Fisken33

Sven-Erik
0

#0. Va? Vet inte ens vad det är….Skäms

denstore
0

Jag har använt både 500:an och 1000. 1000 är mer eller mindre som primer, medan 500:an är som upplöst spackel. Båda fungerar mycket bra, men ska nog ses som ett komplement till spackel, inte en ersättning.

NBISaladin
0

500:an är nog den mest användbara, som flytspackel i alla fall. 1000 som denstore säger, funkar mera som en primer.

Den krymper en del så räkna med att du får lägga flera skikt vid spackling

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Greenhorn
0

500:an brukar jag "dutta" på med en korthårig pensel för att imitera ojämn stålyta på tex pansarvagnar.

Fisken33
0

#1 Verkade inte som jag visste hella saningen heller, trodde det enbart var till för att skapa ojämna ytor med.

#2,3 Tackar för svaren.

#4 Det är det jag är ute efter, finns det andra alternativ?, har själv andvänt mig av Beckers väggspackel utspätt i vatten, men tyvär finns det inte sånt att tillgå här.

Greenhorn
0

Du kan även använda Tamiyas extra tunna lim om du vill skapa en knagglig stålyta. Limmet löser upp plasten till viss mån.

Tails
0

Humbrol och isopropanol fungerar med.

NBISaladin
0

#4: Just ja! Det blir riktigt bra gjutståls-ojämnhets-effekt av Herr Yta 500 också!!

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Fisken33
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte försöka få den här ytan att se lite bättre ut än den gör, Bröt bort en Verlinden zimmerit från en panter som jag inte fick att se så övertygande ut.

Funkar det att andvända denna metod på alla pansarfordon eller är det några undantag här?