Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 810 ggr
GeeKen
0

Hur göra buckla i modell?

Hellojsan!

Sitter och klurar på en sak, nämligen "hur sjutton gör man en naturtrogen buckla i en plastmodell?

Antar att man antingen kan slipa eller värma.

Hur bär ni er åt?

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
0

..eller byt ut en del av plasten mot t.ex. tunn bly eller aluminium från en kaviartubeller ett värmeljus!

Glad

Stefan - Modellbyggare

Exelon
0

Bra tips Stefan ska nog prova det sen, annars är ju photoetc perfekt till att fixa skador på.

Eller värm en skruvmejsel/runt föremål och tryck på där det ska vara buckla sen slipa ner kanterna eftersom plast drar ihop sig väldigt mycket vid uppvärmning.

Linus-H
0

Du kan värma upp den del du ska värma genom att hålla upp en tändsticka lagom nära modellen för att den ska bli mjuk. Sedan tar du helt enkelt en lämplig brädbit och bucklar så som du behagar!

Linus

GeeKen
0

Det här ska testas!

Jädra tur jag kom över 2 st 2-pack med brandvarnare på jobbet för några veckor sedan!

Tusen tack för tipsen!

/ GeeKen

NBISaladin
0

Vad är det för del du vill buckla till?

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
0

Troligtvis är det GeeKen´s Ba-20 som ska ha sig en känga!Förvånad

Säkert någon skärm eller fotsteg som han vill vara hård på.

Tails
0

Jag hade värmt plasten i vatten istället för eld. Plasten har tendens att vilja brinna lite.

NBISaladin
0

En annan variant:
Har du tillgång till en lödpenna (en klen modell är att föredra)?
Då kan du göra bra, kontrollerade bucklor geno att hålla lödspetsen i närheten av stället som ska bucklas (ett par centimeter ifrån). Du ser när plasten börjar "svettas", utan att deformeras, ta nu en skruvmejsel eller nnat trubbigt föremål  tryck mot den uppvärmda ytan.

Jag skulle göra bucklorna innan jag monterar delen, t ex en stänkskärm. då har du bättre kontroll över var värmen hamnar o slipper risken att nåt annat i närheten deformeras.

/Hasse

GeeKen
0

Ahaaaaa… Tänkte inte på det!

Får nog tusan (jo, ni får gärna kalla mig mespropp) vänta med den här manövern till nästa bygge. Med min tur lär väl hela kärran, om den inte börjar brinna, se ut som en snordebba på byggbordet om jag gör ett försök.

Tusen tack!

/ GeeKen

[Orso]
0

Inte eld. Hasse har rätt använd en lödpenna/lödkolv istället så du har en kontrollerad värmekälla. Ljus och tändstickor är mycket svårare att kontrollera det blir lätt för

mycket vilket resulterar i för lite plast kvarGlad

GeeKen
0

Och TIG-svets kan jag bara glömma va?

Skäms

/ GeeKen

NBISaladin
0

#11: Well, kan funka. Om du vill göra en modell av monstet i filmen "The Blob" Skrattande

/Hasse

GeeKen
0

JAG HAR T-TRÖJAN! JAG HAR T-TRÖJAN! JAG HAR T-TRÖJAN!

Skrattande

Snacka om kultur-rulle!

/ GeeKen

Azgaron
0

Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

NBISaladin
0

#13: Kultur, sa Bull!!
Indescribable! Indestuctable! Nothing can stop it!

/Hasse

GeeKen
0

The Blob!

Först hitta på historien (samvetslös rymdgegga som äter människor), därtill komma på en titel av sällan skådat slag och slutligen sälja in idén till ett filmbolag och lyckas få Steve McQueen att spela huvudrollen.

Samma år (1958) hade Åsa Nisse i kronans kläder premiär i Sverige.

Ja, vad mer kan man säga?!

Skrattande

/ GeeKen

denstore
0

Att svenskarna hade pikantare filmsmak 1958, kanske? Tungan ute

GeeKen
0

Exaktemundo!

Sven-Erik
0

Vafalls! Åsa-Nisse hör väl till den kulturella gräddan i Sveriges filmhistoria!? Foten i munnen

[Henke29]
0

Åsa Nisse är bland mina favoriter ärlit talat till gammal svensk komedi filmer..
Älskar dom gamla goa filmerna..

Henke

StefanW
0

Jo, Åsa-Nisse är kult på sitt sätt,

Stig Cederholm som skrev Åsa-Nisse som var med i Waffen-SS och var i Norge på en resa, men det är en helt annan historia…

Kan dock inte låta bli att nämna som lite kuriosa: han som skrev musiken till första filmen kallade sig för Rob Robertson, som egentligen hette Jonny Bode. Och då tänker jag på någonting annat…

Skrattande

Stefan - Modellbyggare