Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 2192 ggr
Marcusjohnson717
0

Regler?

Detta kom till mig i ett pm från Starhawk - var finns dessa regler, jag anser att det är ren j**a b***t! Jag uppmanar till ni på forumet här talar om vilka regler som gäller. Just nu lutar det jag tackar för mig och kickar ut Starhawk… Nej så får det bli!

Hallå där

Har lagt ett bud på en Mig-31 på Tradera, nu har jag blivit överbjuden av en Marcus Johnson. Är det du? Dom inofficiella reglerna är ju att man inte bjuder över någon annan medlem på ModellbyggeiFokus

Edit: Svordomar /Stefan

[Tunnan]
0

Du frågade ju mig om det var ok att du bjöd över mig på Meteoren, och det var ok för min del.
Tycker det är ok om man frågar först
Men annars så är det som starhawk skriver, att vi ska undvika att bjuda över andra här på forumet

GeeKen
0

Jag fattar absolut ingenting (som vanligt alltså)!

Kommer att följa detta med spänning.

Regler är alltid bra, under förutsättning att de är tydliga och att man vet vad som gäller. Själv har jag inte sett till några regler här på Modellbygge i fokus (ska erkänna att jag inte letat så värst aktivt).

Uttalar mig inte om Marcus inlägg förrän jag vet mer.

Nähäpp, kaffedags igen!

/ Koffein-GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

GeeKen
0

Ahaaaa… Tunnis hann före!

"Undvika" är ett jädra bra uttryck. Så där lagom bindande!

Då kan jag bjuda vidare med endast plånbok och frugan som hinder!

Skrattande

/ Toffel-GeeKen

ElLobo
0

I brevet till nya medlemmar skriver Stefan följande om Modellbygge iFokus:

"Om ni vill sälja eller byta modeller och dyligt, så gäller följande enkla regler:
-Det är först till kvarn som gäller.
-Ingen budgivning oss emellan. Auktioner finns på andra sajter.
-Inget skickande med PM för att tinga ett objekt om inte säljaren begär det, vilket bör undvikas. Skriv att ni är intresserade av objektet (så räknas det som första tjing) och sedan kan ni skicka ev frågor och annat till säljaren. Då kan vi undvika missförstånd."

Observera att detta gäller på Modellbygge iFokus!

När det sedan gäller Tradera, eBay och andra auktionssajter så finns inte den regeln vad jag vet. 

I tråden Tradera/eBay-info sägs bl a "Dumt att bjuda över varandra i onödan, fast ibland bara måste man ju".

Jag vet att samma sak har sagts i andra trådar, och det finns vad jag kommer ihåg inget som har sagts om att vi inte ska bjuda över varandra på auktionssajter om vi verkligen vill ha en sak som finns ute. Det är väl upp till var och en att avgöra detta, för självklart ska flera av våra medlemmar kunna vilja ha en sak som finns på en annan sajt. Visst kan det kanske bli lite gruff men det får man väl ta lika gärna som man gruffar på andra som lägger högre bud än man själv har lagt.

Det gäller att försöka hålla reda på vilken sajt man är på och vilka regler som gäller just där.

GeeKen
0

Nyckelordet är "sunt förnuft"!

(eller rättare sagt "orden" - i pluralis alltså)

/ GeeKen

Ps. Kaffet här på jobbet är jädrigt gott! Ds.

[Tunnan]
0

Ja det är ju inte förbjudet att bjuda över andra här.
Men att fråga personen först är ju en fin gest tycker jag
Så där har du en extra stjärna i kanten av mig Marcus Flört

Vore mycke tråkigt om du lämnade oss här för denna sakens skull.Rynkar på näsan

[Orso]
0

Med över 362 medlemmar här kan det vara svårt att hålla reda på alla dessa på Tradera där många använder andra namn också. Jag såg idag för första gången listan på olika nicks för ebay-Tradera mm. Där fanns inte många med (13st?) och Starhawk var inte en av dom.

Jag har ett annat namn på Tradera men tänker inte gnälla när jag blir

överbjuden. Det är en auktionssite.

Exelon
0

Ja inte fn kan man hålla reda på allas nick på tradera/ebay. Och känner man personen i fråga så är det ju som Tunnan skriver att det är en fin gest, annars tycker jag det inte finns några regler om vad man får buda på/över. Och är det en model man vill ha så bjuder man över (iaf jag). Sen har ju Stefan redan klara regler ang iFokus sälj/köpa.

Och vill StarHawk ha den där Mig´en så får han väl bjuda över! Det är ju en auktions sida…

Så skit i han Marcus och buda på vad du vill ha.

[Tunnan]
0

Nej det är ju inte så lätt att hålla reda på allas nickname.
Har nog själv bjudit över någon här utan att veta det.

Jag heter Tunnan på tradera också, och mig får ni bjuda över så möe ni vill.
Och vill jag har modellen i fråga som kommer jag att bjuda på ännu mera i så fall.
Så räknar med fight Flört

ElLobo
0

Självklart ska man bjuda över en annan om man vill ha det som bjuds ut. Det säger väl sig självt! Och precis som med Tunnan, så bjud över mig om det är något ni vill ha, antingen bjuder jag över eller också ger jag mig, svårare än så är det inte.

GeeKen
0

Tunnis kallar sig för "Smurf Smurfen" på Tradera!

PÅKOMMEN!!!

Skrattande

/ GeeKen

[Tunnan]
0

Förvånad ?????

GeeKen
0

http://www.tradera.com/auction/auction_bids.aspx?aid=76050952

BUSTED!

App, app, app… Du är inne i förnekelsefasen!
Dags och glänta på garderobsdörren kanske?!

* visslar en käck truddelutt *

Flört

/ Detektiv-GeeKen

ElLobo
0

För de som vill delge sina alias till oss andra, gör gärna det i den andra tråden så är det lättare att hitta.

Tradera/eBay-info

ElLobo
0

#13:

Om säljaren

smurf_smurfen(16)  

[Tunnan]
0

Den auktionen vet jag inget om.
Det är denna som gäller med det jag skrev i början

[Tunnan]
0

Sörru Flört

Greenhorn
0

På denna sajten har vi sedan lång tid tillbaka regler som säger att det som säljs och köps här på forumet så gäller "första tjing". Dvs, inget smusslande med budgivning via PM osv. Om en medlem säljer en byggsats för tex 50kr så har första personen som visar intresse förtur, punkt slut! Med denna regeln så undviks eventuella missförstånd och osämja mellan medlemmar.

Tradera däremot är en sajt som livnär sig på att folk säljer prylar till så många och höga bud som möjligt. På Tradera är det således Traderas regler som gäller.

Jag kan förstå din upprördhet Marcus. Vilka modeller till vilka priser du köper på Tradera är din ensak, ingen annans.
Och du stannar kvar här hos oss! Annars tänker jag inte fira jul Gråter

/Patrik

GeeKen
0

Tunnis…

Ett boktips: http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=2449

Flört

Nu vet alla om ditt dubbelliv… Kom ut ur garderoben för tusan och var som en (host, host) man!

/ GeeKen

Denna kommentar har tagits bort.
StefanW
0

Nu har jag vaknat till…(går på nattskift just nu)

så precis som flera har skrivit så gäller:

Här har vi våra regler

Och på andra forum och auktions sajter gäller deras regler.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

på Tradera är det självklar att man får bjuda över varandra  , men här på forumet så är det väl en annan sak må hända  ,  inte skall ni bråka om skit saker ,stryk ett sträck över saken och gå vidare ,,,,,,,,,,,

ElLobo
0

Jag håller med giga, vinka till varandra med vingspetsarna och flyg vidare. Glad

GeeKen
0

BA-20 med vingar… Känns inte riktigt rätt faktiskt!

Obestämd

/ GeeKen

gigabyte
0

#24 allt går bara man vill,, en B20 med måsvingar kan väl inte bli bättre Skrattande

ElLobo
0

#24: Kanske lite svårt, men med en BA-11 går det bra!

Eller en BA-4

[Tunnan]
0

#19 Jag heter Tunnan både här och på tradera och inget annat.
Tror du jag ljuger eller ???

ElLobo
0

#27: Jag tror bara att vår käre Detektiv-GeeKen får gå om spaningskursen!

[Tunnan]
0

Må så vara,
Men för sista gången, jag är tunnan både här och på tradera och inget annat.
Dom som tror nått annat får väl göra det, det är upp till dom.
Nu skriver jag inget mera om detta.

/tunnan

ElLobo
0

#29: Det är ingen fara! Vi vet allt vem du är!

Jag tror att GeeKen bara har missuppfattat något.

GeeKen
0

Skrattande

Annette
0

Marcus, inte kan du ju avregistrera ditt medlemskap så fort du blir arg på någon. Skulle jag gjort det varje gång jag ilsknat till skulle iFokusgrabbarna ledsnat på att fixa tillbaks det för länge sedan Flört.

För övrigt så är det väl här regeln om att inte bjuda över finns och den kan man inte begära att den skall gälla på andra ställen.

WildeSau
0

Det finns en regel till.

Ett utdrag från ett PM-personligt meddelande får inte läggas ut utan båda parters medgivande.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

GeeKen
0

Sedan är konflikter alltid smidigast att lösa via PM eller, allra helst, telefonkontakt.

Blir jag sur på tanten så skickar jag alltid ett analogt PM till henne. Alltså en sur smiley ritad med krita på en notis.

Funkar alltid!

Glad

/ GeeKen

[Henke29]
0

Ojoj va har man kommit till ???
För en sånn här sak och ställa till oreda..
Jaja där ser man..
Håller me de Sau säger om pm oxå de borde finnas regel till det oxå ????

Henke

Sven-Erik
0

Intressant tråd! och bra att vi tar upp den här saken.
Jag tycker självklart att man ska få bjuda över en kollega här på forumet. Någon sorts kartell för att minska budgivningen tycker jag inte om. Vill man ha en sak väldigt gärna, bjuder man väl tills plånboken säger stopp! Vi måste nog hålla isär våra regler på forumet och regler på andra sajter. Visst, ser man en modell som man både kan ha och mista och ser att en broder har bjudit på den, då kanske man kan avstå. Men annars tycker jag att marknaden är fri!

[Tunnan]
0

Då är det fritt fram på tradera nu då.?
Alright…här ska bjudas  He he Tungan ute

Annette
0

#37. Dessa regler har väl aldrig någonsin gällt Tradera utan endast här.

Tycker #36 har många poänger i sitt inlägg.

[Tunnan]
0

#38 Regjer och regler, vad jag vet så har det sagts här på forumet att vi ska unvika att bjuda över varandra på Tradera.
Men det var väl mera tänkt som att vi inte skulle utmana varandra här eller så…jag vet inte.
Så jag har kört på den linjen
Men visst, det skapar nog mestadels bara oreda, och jag håller med Sven-Erik, det är en auktionssida och då ska det vara auktion också, helt klart.
Vill man har nått där, så bjud på.

Annette
0

#39. Tradera är Tradera, Modellbygge iFokus är Modellbygge iFokus. Det måste man skilja på, precis som många redan skrivit.

[Tunnan]
0

#40 Jepp

starhawk
0

I'm Back!

Nu har Stefan kopplat upp mig igen så jag kan replikera, vid ett tidigare tillfälle så frågade jag på en tråd om dom här reglerna att inte bjuda över, dom gällde väl bara på forumet? Då fick jag svaret (jag minns inte från vem, det var bra länge sedan) att man skulle tillämpa dom på Tradera också, jag tolkade det som en inofficiel regel och har följt den, så snart en medlem här bjudit på något jag varit intresserad av har jag avstått (jag kan ha missat någon gång) jag har själv inte blivit överbjuden av någon här förrän nu. Den här tråden ger klart besked att Tradera skall vara "free for all" och det tycker jag låter logiskt och kommer nu att bjuda på, och droppa tidigare restriktion. Jag håller i stort med dig Sven-Erik (#36) jag kommer tänka mig för två gånger innan jag bjuder på något som någon annan här bjudit på, men vill jag verkligen ha det så bjuder jag på det objektet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

gigabyte
0

#42 bort kopplad ?

ElLobo
0

#43: Ja, det skedde ett fel tidigare men det behöver vi inte utveckla så mycket vidare. Då trasslar vi bara in oss i smeten igen. Nu ska allt fungera igen och som jag skrev till starhawk, så hoppas vi väl alla att både starhawk och Marcus stannar kvar hos oss. Det här ska väl inte behöva orsaka att någon hoppar av?!

Tails
0

Det sista man ska göra på iFokus är att säga att man tänker köpa något på tradera för då vill alla på forumet bara köpa det. Alla är lite hagalna (PÅ ETT POSITIVT SÄTT - så ni slipper känna er sårade)och bygger inte bara modeller utan även, och ibland mest, på sitt berg av modeller. / Tomten

Sven-Erik
0

#44. Självklart är både Starhawk och Marcus välkomna på den här sajten! Missuppfattningar och meningsskiljaktigheter uppstår väl överallt? Men det är bara att diskutera igenom det och gå vidare.

GeeKen
0

Ja, det ska gudarna veta… Jag är inne på mitt andra äktenskap nu och är smått expert på konflikter (bara socialtanter och folkpartister som sysslar med trams som konflikthantering)!

Eller som farsan sa till mig och brorsan: INGET Å VARA SAMS ÖVER - IHOP Å SLÅSS!!!

Skrattande

/ GeeKen

StefanW
0

#47 Då vet jag en bra bok för dig!

Skrattande

Stefan - Modellbyggare

GeeKen
0

Den skulle jag haft i tidiga tonåren då jag fick som mest smörj av storebrorsan!

Fast det klart… Bättre sent än aldrig!

Skrattande

/ GeeKen

StefanW
0

#49 Det är aldrig försent! FlörtSkrattande

Stefan - Modellbyggare

Hogge38
0

Jag har lärt mig att va kall när det gäller auktioner. Så länge man köper för att bygga så finns det inga unika objekt och allt dyker upp igen förr eller senare bara va lugn och lägga vettiga bud. Ibland tar man sig för pannan när man ser vissa nötter bjuda mer än nypris för en modell och sen tillkommer ju frakten. Ett tips är att kolla ebay för att få en bild av vad ett lite ovanligare objekt är värt och när man hållit på ett tag så ser man att de kanske inte är så ovanliga och rätt som det är kommer en nyutgåva med bättre dekaler.  Ingen vits att sura över att man blir överbjuden, bättre ge långnäsa när man ropade in samma typ av objekt veckan efter för halva prisetSkrattande

Auktionssajterna är guld för oss byggare och jag köper nästan alla mina byggsatser på tradera och ebay. Det är som julafton året runtSkrattande

[Orso]
0

Jag köper nästan bara utgågn eller svåråtkomliga modeller på auktionssiterna numera. Portot har blivit så dyrt att det är svårt att få vettiga priser på sådana modeller som finns i butikerna redan. Men tar man det bara lugnt så hittar man förr eller senare modellen man letat efter till rätt pris. Jag panikbudar inte utan bestämmer mig för vad jag är villig att betala för modellen (med porto) och håller mig till det.

Så nu har jag alla Airfix civila fartyg inköpta till lägre pris än vad dom

flest brukar gå för på e-bay

[Tunnan]
0

Kom igen nu Marcus och kom tillbaka igen
Var inte så långsint för detta här lilla grållet nu
Du är väl man för hundra gubbar och ingen barnunge.

GeeKen
0

Gruppsmurf så blir vi vänner igen!

Kyss Skrattande

/ GeeKen

gigabyte
0

ä detta är bara en skitsak som har fått lite för stora proportioner , jag tappade galoscherna i höstas, men vad f""" spelar det för roll  . Det är bättre att ösa på och få skiten ur värden  öppna kort o lite näbb hör livet till  .Men nu är det gjort, så kom tillbaka Markus o bygg o tjöta som vanligt !!!

GeeKen
0

Precis, vänta tills du gifter dig…
Då blir det här vardag vettu!

Skäms

/ GeeKen

Annette
0

#56. Marcus är redan gift Flört.

Han kanske är lite upptagen så han inte hinner skriva här just nu?
I morgon har grabbarna byggkväll här hos oss igen och han kanske förbereder lite…

StefanW
0

Har pratat med honom i telefon. Han kommer åter, bara det får rinna av ordentligt.

Imorgon tar vi byggkväll som vanligt.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Tunnan]
0

Låter bra.

GeeKen
0

Eller som det står i den heliga skriften: "det gäller att vända andra skinkan till"!

Gött att allting löser sig. Nu kan jag sova gott inatt (med händerna under täcket).

/ GeeKen

denstore
0

#60 Du vet att du kommer att vakna med håriga handflator, GeeKen!

GeeKen
0

Kittlar störtskönt… Blir som en julbonus liksom!

Skrattande

/ GeeKen

Azgaron
0

Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!