Allmänna sniktips
Eftersom jag alltid varit en aning fattig, så har jag blivit lite snål… Och såhär i kristider kanske det inte är helt fel. Dessutom är jag nyligen tillbaks i hobbyn efter ca 10 års paus och det skrämmer mig lite hur proffesionaliserad och dyr hobbyn har blivit. I ingen speciell ordning tänkte jag mig en tråd här där vi kan skriv in våra bästa spartips.
1 Olika penslar för olika jobb, kanske väl självklart, men för riktiga "skitjobb" använder jag riktigt usla "skolpenslar" av nöt eller ekorrhår. För finmålning, gillar jag bara s.k. syntetpenslar, dyra, men hållbara, sköt dem väl bara, mild tvätt, gårna med hårschampo, avsluta med att forma dem mtill en spets med lite saliv på tumme och pekfinger.
2 Aceton!! Min nya favorit, funkar till allt (!). Senaste upptäckten är att jag tar en gammal filmburk och sprutar i lite aceton, sen sprutar jag i humbrol model filler, bra flytspackel!
Som bonus upptäckte jag igår att min gamla torkade tub spackel, den skar jag upp plåten på (och fick fin-fin skrotplåt till ev framtida skrotbyggen) och stoppade ner den torkade massan, den löstes upp, och är numera spackel!
3 Plackers, de där små tandtrådsgrejerna, kan användas som plast, för konverteringar. Nytta med nöje och tandläkaren blir glad och mindre skräp i naturen! ;)
4 Gamla elkablar, speciell bonus om de är blyinfattade. Köper sällan koppartråd, tar den från skrotkabel istället. Riktigt gammal kabel har bly runt sig, bra för diverse skrot i dioramor.
keep on building!
Sniktips vet jag inte utan vanligt bonnförnuft! Varför lägga onödiga pengar när man kan göra sådana lösningar du säger! Jag är likadan… Jag har hört av folk här inne på forumet som använder kattens morrhår till antenner!
//Marcus

#1: Host, harkel …
Ja men, de är ju jättebra! Men jag lovar, jag tar bara hand om dem han tappar själv, jag sliter inte loss några från honom! 

Oj! Märker att det är bäst att vara på sin vakt om den kattallergiske maken plötsligt börjar intressera sig för de fem stallkatterna
.

#3: 

Jag har några liggandes men jag har inte fått de till något bra till mitt tyska pansar än. Kanske kommer. Men jag tar bara hår som skitkatten tappar.

Känner mig också lite träffad av morrhårsreferensen. Jag undrar om inte husets katt Ahmed har börjat inse att de svarta morrhåren sedan länge är inspanade…
svansen kan nog vara bra till stora ytor
mjuk och fin
kanske t o m lite camo doppa spetsen i valfri färg lek med nåt som får katten att smyga . ställ modellen inom räckhåll för den viftande svansen 

Låter som ett fullgott alternativ till airbrush!

/ GeeKen