OT: Men egentligen inte!
Upptäckte i går att min digitalkamera är sönder och behöver således skaffa mig en ny! Min gamla var en HP 735 Photosmart från 2004, så den hade iofs gjort sitt. Men vad ska jag ha? Går man in på de kända elektronikvaruhusen och säger att man vill ha en vanlig kamera som funkar till det mesta och kan ta "intimbilder" hyfsat så får jag olika svar beroende på vart jag frågar. Jag vill inte ha en systemkamera utan mer en kompaktkamera. Den ska ha vidvinkel, zoom och SD-kort - det är kravspecen. Har ni förslag? Gärna med länkar eller "bildbevis"
Tacksam för svar!
Marcus

Jag har (eller… jag köpte den till frugan i födelsedagspresent med slug baktanke…) en Nikon Coolpix S210 (ca 1500:-) som "backup" för att snabbt kunna ta bilder på byggen. den har riktigt bra makroegenskaper.
Exempel på bilder tagna med den har jag lagt upp här.
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Marcus! Intimbilder? 
År det bra makro (närbilder) du söker och som även fungerar på större objekt?
Stefan - Modellbyggare

Det är en djungel när man ska köpa kamera, men en sak som slog mig när vi köpte vår första kamera (Minolta F300) var att Canon alltid låg i toppskiktet. Att det nu inte blev en Canon utan Minoltan hade med andra egenskaper att göra.
Idag har vi en Canon G9, som en systemkamera i funktionerna men med fast optik. Mycket nöjd med den fast den var lite dyr.
En relativt schysst Canon kan du hitta för 1500-2000 kr. Kika in på t.ex. Cyberfoto och kolla lite på utbudet och vad deras egna tester visar och vad de tycker om respektive kameror.
Niclas
# 2 Jo det är en med bra makro och för "vanliga" bilder, sen är det ett plus om den kan få folk att ställa upp på intimbilder
Jag har tittat på en Panasonic Lumix DMC-TZ5. 9,1 megapixiel, 10x zoom, vidvinkelsfokal på 28 mm plus en sjuh***vetes massa funktioner. Verkar vettig och man kan få den för runt 2500. Jag prata som hastigast med en lokal "gammal hederlig" fotoaffär och de sa att Panasonic är riktigt vassa på digitalkameror i dag.
Vad tror ni?
//Marcus

Jo, Panasonic gör också bra kameror. Farsgubben har en sedan några år och är nöjd med den.
En sak som den saknar är optisk sökare. En finess som du inte kommer att sakna förrän du står ute en solig dag och knappt ser vad skärmen visar pga. skarpt ljus från fel håll.
Ska du inte fota mycket ute så är nog en Panasonic ett vettigt val. Läste just om den på Cyberfoto och de har inte mycket att klaga på, om något egentligen. Priset du fått är också bra, enligt pricerunner kan man få den för 2499 inklusive frakt från Kameraexperten med tre års garanti.
Niclas
Detta har jag påpekat för säljarna att jag vill optisksökare och då har de förklarat för mig att jag är dum i huvudet. Jag har den erfarenheten att bilderna blir "stadigare" med sökare, men de menar på att dagens kameror inte har de problemen! Men vad vet jag?
//Marcus
Ja tycker nog att du ska leta om en som har Optisk sökare..
Har själv en Canon Powershot A710i den tar helt okej och har Optisk zoom.
De är väldit bra då man är ute och fotar nån fin dag..
Då tycker jag lcd skärmen inte är så bra..
Henke

Då vi i familjen för ett år sedan tyckte att vi behövde digitalkameror, valde vi att införskaffa var sin Sony Cybershot DSC-W55. De har 7,2 megapixel, makro och så går det att ta filmsekvenser också. Kostade då ca 1800 kr. Nu finns väl lite nyare modeller av Cybershot, men de här är vi mycket nöjda med.

Jag har också en äldre version av Sony Cybershot. Den har en hel del år på nacken, men fungerar riktigt bra. Är riktigt nöjd.
Och nu i lågkonjunkturens inledning lär man få tag i den typen av produkter betydligt billigare än för bara någon månad sedan. Avvakta till veckan innan jul så ska du få se.
Inget ont som inte för något gott med sig, som flickan sa!

/ GeeKen

Min första digital var en Canon Powershot S2, jag gillade den utvikbara och vridbara skärmen, så att man t ex kan ta ett foto över huvudena på folk som står ivägen, men i praktiken använde jag inte den där skärmen till annat än att kolla igenom bilderna, jag saknade möjligheten att ställa in skärpan manuellt, ja man kan med två knappar men det blir inte samma sak, så jag skaffade en Casio F1 som dessutom var lite rejälare att hålla i, den har möjligheten att fokusera manuellt med en ring som jag ville ha, och på köpet kan den spela in film i högupplösning, (jag har inte testat det än) ytterligare en fördel är att man kan ta foton inomhus utan blixt så man slipper dom där blänken på kartongerna, den kostade dubbelt så mycket som canonen men det var det värt, jag är mycket nöjd med den
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Nån annan som kan tipsa om en systemkamera som jag INTE letar efter. Varför satsa på en sån kamera med de avadcerande funktionerna som jag inte kommer använda? Jag vill ha mer en allround kamera runt 2500 kr.
Jovars den skulle duga gott, rätt prisklass, vettiga funktioner och läcker design! Enda nackdelen, om man ska vara petig, är att det är memory stick och inte SD. Köpte precis ett 2 GB SD kort till den trasiga kameran i hopp om att det var felet - skulle vara kul och använda detta i stället för att köpa ett nytt kort!
Nu tror jag att jag hittat något vettigt! Vad tror ni om denna Fujifilm F100fd 12 M.Pixel, 5x zoom och vidvinkel. ca 2600 kr. på onoff. Har fått bäst i test av Bild och ljud och PC för Alla.
Vad tror ni?
//Marcus

#14. Verkar helt grym! 12 Mp för 2600kr? Låter väldigt vettigt!
Där tror ja du får väldit mycke kamera för pengarna ärlit talat 

Det enda felet med den kameran är just pixlarna, det vill gärna bli brusiga bilder med för många pixlar. Om du kan hitta en likvärdig kamera med 8 max 10 Mpixlar så kommer den att ta bättre bilder.
Ett sätt att komma runt brusproblemet är att fotografera i råformat (RAW) och via konverteringsprogrammet åtgärda bruset. Så vill du fota med mycket pixlar, se till att råformat är tillgängligt i kameran.
Den Canon G9 vi köpte fick kritik just för antalet pixlar (12,1Mpixlar) och att den därför inte fick högsta betyg utan snäppet under. De påpekade dock att råformat och bearbetning/konvertering löste problemet. Det hade väl kännts bättre om kameran redan från start fixat toppbilder istället för att man ska behöva fixa till dem efteråt.
Niclas

Så här skriver Cyberfoto om F100:an, verkar vara en riktigt bra kamera trots pixlarna.
Saxat från deras site.
Bildkvaliteten i F100fd är mycket bra, troligen mycket tack vara Fujis något större bildsensor på 1/1,6". (Vi hade gärna sett 10Mpixel eller kanske t.o.m. 8Mpixel på denna sensor men man kan inte få allt.) Skärpan är dock god över hela bilden, och kantskärpan i vidvinkeln är ovanligt god för att var 28mm. Kromatisk aberration är låg, knappt märkbar och bruset är under kontroll ända upp till ISO 800. Denna kameran tar bilder som är bland det bästa som finns i dag i denna kameraklass och betyget blir således toppklass!
Niclas

#17. Så du menar att ju fler pixlar, desto sämre bild?
Jag som trodde att det var tvärt om…Man fattar fasen ingenting om tekniken numera!
Jo Niclas jag har fått den förståelsen med - att desto mer pixlar, desto mer syns kamerans begränsningar! Jag tror inte att jag kommer fotografera i mer än högst 400 ISO. Det är svårt det här med digitalkameror. Det jag egentligen är intresserad av är som sagt vidvinkel och hyfsad makro. Men jag har läst det testet du hänvisar och det verkar som om det är en helt okej kamera om man inte väljer en systemkamera.
//Marcus

Jo, jag få också intrycket att det är en mycket kompetent kamera, slå till om du känner att den passar dig. Själv har jag ganska stora händer så jag skulle nog trycka på en massa knappar samtidigt när kameran är så liten som den här.
Har problem redan med G9:an och den är nog dubbelt så stor som Fujin, fast största problemet med den är väl egentligen att det sitter knappar överallt så det är lätt att komma åt något av bara farten. Ganska knäppt att man inte konsturerar en kamera som man kan hålla i ordentligt utan att komma åt knappar!
Köp du en ny kamera och ge dig in i nästa träsk, fototräsket!
Niclas

Anledningen att det blir mera brus med fler pixlar är att man inte ökat på storleken på bildsensorn (CCD'n) utan bara tryckt in fler pixlar på samma yta.
Nu verkar det ju som om just Fuji gjort en något större CCD i denna kamera så man har väl då arbetat bort en liten del av problemet.
Niclas

#22. Eh……"CCD`n"?….just ja…..

Stefan - Modellbyggare

#24.

CCD= Compact Compact Disk eller hur det nu var!? Den är skitliten, tappa den i bilen så försvinner den i mattluddet snabbare än mattmonstret äter modelldelar! 
Nog skojat, CCD'n är den lilla mackapären som sitter där istället för filmen i en vanlig kamera. Fast jag tror nog att du visste det redan utan att ha känt till vad den heter.
Niclas

#26. Nä, jag är inte så pass uppdaterad på digitalkameratekniken tyvärr….
Jag är glad så länge det fastnar en bild på minneskortet.
Jag har små händer som tur är och vilket är en fördel om sysslar med modelbygge och gitarrspel! Nackdelen med dagens kameror är att de har för många funktioner, hög upplösning och zoom plus annan skit! När jag var liten och mamma köpte en kompaktkamera var den långsmal sak som man pressa i hop för att spola fram till nästa bild plus att den var utrustad med kubblixt - tittar man idag så ser bilderna helt okej! Men det är väl vi nördar som ska fota på ett par centimers avstånd och kunna ta superdetaljerade bilder. Riktigt i-landsproblem!
//Marcus

Saken är ju den att man vill ha vissa faciliteter, men då följer det med en massa andra faciliteter som man inte är intresserad av på köpet, gäller förresten på mobiltelefoner också
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Då var det klart! Det blev en Fujifilm F100fd inköpt på Pixmania. Med extra batteri och frakt sluta notan på 2700:-. Tar ett väl ett par dagar innan den dyker upp - men jag får testa den och lägga upp några sköna modellbilder här då!
//Marcus
Tror att det är en bra kamera du köpt. Vi har själva en systemkamera i famijen som vi är nöjda med. Skulle dock aldrig våga fotografera mina alster ännu då de inte kan jämföras med många andra duktiga herrar här inne , ni är helt underbara!!!

Elof