Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1345 ggr
[Henke29]
0

Mitt första Airbrusch test!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer min Spitfire pm model..
Har fått testa min nya spruta från denstore..
Den funkade kanon tycker jag..
Ska lägga ut lite mer sen då ja ska sätta gång här hemma..
Ska köra me Agama färger..

Henke

[Tunnan]
0

Och det kändes bra ?
Att spruta menar jag? Cool

Med färgsprutan nu alltså Skäms

/Snusktunnan Tungan ute

[Henke29]
0

Jorå den funkade bra den nya Airbruschen Skrattande
När jag fått hem slang mm.
Då ska ja lägga på ett nytt lager me färg på den hära Spitfiren….
Sen kan man göra lite rolit då detta är en testobjeckt..

Henke

[Tunnan]
0

Tycker mig känna igen modellen Obestämd

Marcusjohnson717
0

Välkommen i klubben Henke! Ibörjan kan det kännas ovant och bökigt att börja måla med Airbrusch, men när du fått in tekninken så kommer du aldrig vilja måla med pensel igenFlört

//Marcus

Azgaron
0

Kul att ditt första försök med spruta blev så bra! Alltid roligare att hålla på då!
Lycka till med det fortsatta sprutmålandet, Henke!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Henke29]
0

Tack Marcus oh Azgaron Skrattande
Nej när man väl fått kläm på Airbrusch så kommer ja aldrig pensla en modell mer..
Ska bara lära mig att blanda bra…

Henke

TommiN
0

Det kommer att gå bra Henke,övning ger färdighet,kul att du har kommit igång med airbrushandet,mycket bilder sen.Glad

starhawk
0

#4, 6: Håller inte med, airbrush i all ära men penslarna behövs fortfarande och är att föredra i många fall

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
0

En till fast i sprutträsket då, känns efter mångårigt sprutmissbruk fortfarande som jag är ganska fräsch i kropp å knopp. Fast det är klart, det mesta från sprutan hamnar ju bredvid mig på något annat, kör för det mesta med andningsskydd.

Här är det både penslar och spruta som är gångbart, men i mångt och mycket är sprutan helt överlägsen penslen. Det finns tillfällen när det inte funkar med spruta eller när finishen inte är så viktig och då åker de gamla beprövade penslarna fram.

Testade igår att spruta Modelmasters nya akrylfärg, körde rätt ur burken utan förtunning och den lade sig fint trots det. Körde på en matt grå nyans som torkade till en sidenmatt yta vid första försöket, få se om den blir mattare med lite förtunning i och snabbare torkförlopp?

Blev sponsad av Thomas på Göranssons färg i Danholn (smygreklam för en bra och trevlig affär). Vidare tester får utvisa om det är bra färger eller inte, första intrycket är dock positivt. Luktar nästan inget alls och dammade inte nämnvärt heller. Återkommer med bilder på objektet senare, en Dodge Charger av senaste modell från Testors som ska bli någon slags lila metallick från House of Colors även det en första test av ny färg.

Niclas

gigabyte
0

Snyggt Henke , mycket lyckat för att vara första gången , det är ju alltid roligare när det flyter på ,speciellt första gången man gör något nytt , lycka till med dina Airbrush projekt i fram tiden :)

[Henke29]
0

Tack alla :)
Kom gärna me förslag mm..
De behövs då man är nybörjare..
Kommer ju köra me Agama färger men ska även testa Vallejo färger..
Ska rigga upp ett Airbrusch bord me lite av diverse..

Henke

pentti01
0

#11 Berätta gärna lite o  Agama-färgerna;vilken sorts färg är det,akryl eller vad? Är konsistensen färdig för airbrush? Var köper du den?  hur mycket innehåller en flaska/burk? Pris ?Testar själv fortfarande med olika fabrikat för att hitta ett som funkar bra för mig.   Pentti.

WildeSau
0

#12 Jag köper dem från Jadar Hobby.

Det är 10ml i burken och kostar Zl 4,50.

Skulle gissa på att Agama och Xtracrylics är samma soppa.

Jag späder ca 50/50 med Agamas egen thinner med retarder och rengör med Ajax fönsterputs.

Tryck 0.8-2.0 bar beroende på airbrush och vad jag ska göra.

Agama hemsida

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Henke29]
0

Ja är inte haj heller på Agama än..
Men du fixade svaren tack för det Wildesau Skrattande

denstore
0

Kul att du har fått en så pass skön start i airbrushandets trevliga värld. Nu är det bara att öva, öva och öva.Glad

Marcusjohnson717
0

# 13 Hur bra priser är det i Polen? Är det lönsamt att handla Agama, eller bara för att de finns där? Enligt Forex är 4,50 zloty ca 13 kronor, låter prisvärt. Hur är Jadar Hobby med frakt och leveranstider?

//Marcus

[Henke29]
0

#8 Ja kommer att köra me Airbrusch och sen pensel i viss mån..
Kan man blanda dom kan de bli snyggt tror jag Skäms

#15 Ja de var kul att få testa på detta.
Den funkade kanon tycker jag..
Kommer att öva mycke..
Har en del plan som ja kan öva på nu framöver.

#16 Dom ggr som Wildesau har beställt har de funkat bra me Jadar Hobby..

WildeSau
0

#16: Paketen brukar ta mellan 10-14 dagar att få efter att man beställt. Orderstatus finns också. Jag har beställt därifrån sedan 2005, alltid betalat med VISA över DotPay och aldrig haft några problem.

Ex lev.tid. 09/01/2008 Received
09/02/2008 Processing
09/11/2008 Sent

Varje artikel man lägger till har även vikten angiven, så det är lätt att planera fraktkostnaden.

Exempel på fraktkostnader (surface)  , 1.99kg = 52,20 Zl, 0.84kg = 32,60 Zl

De har blivit dyrare på modeller, men kolla annars på MagPol penslar, övriga färgfabrikat, Wamod lim och spackel. Humbrol t.ex är 6kr billigare här än vad de är i butiken här hemma.
Det finns ett bra utbud på böcker och fotoets också.

[Henke29]
0

Gick inte så bra denna ggr då ja blandade färg själv.
Blev för tjock tydligen..
Men påat igen gör om oh gör rätt Skrattande
Sau fick slita oh göra ren Sprutan efter den tjocka färgen igårkväll.
Tack för det Sau Skrattande
Hmm 50/50 får nog va mer nogrann när man blandar färg..

[Henke29]
0

Kolla på pappret till höger de blev oxå småprickar var de för att de blev för tjock färg eller va är det för fel då ??

Henke

Sven-Erik
0

#19. Trägen vinner Henke! Som sagt, gör om & gör rätt. Det blir bra när du får in klämmen!

[Henke29]
0

Visar bild på pappret..

[Henke29]
0

#21 Ja de lär nog ta tid att lära sig att få kläm me de hära si..

Henke

Marcusjohnson717
0

Jag tycker det ser okej ut henke! Det där med att blanda färg är ett gissel i början! Sitter själv nu och funderar på och beställa lite Agamafärger. Ska snart måla en MIG-25 (om Gud vill!). Någon som har en aning om vilka Agama färger man ska ha? Såg att de hade ryska kulörer - kan det stå i färgkatalogen? Tror inte att man bara kan beställa den från Jadar, eller går det ni som beställt? Eller finns den som pdf på nätet någonstans?

Tacksam för svar?

//Marcus

TommiN
0

Man lär sig Henke,har själv haft det där dilemmat några gånger.Förvånad

[Henke29]
0

Hej Marcus Skrattande
Nej de var tydligen inte så lätt men man får inte ge sig.

Här har du länk till Agama färger de är från JadarHobby.
Kika på den.
Agama

MVH

Henke

[Henke29]
0

Ja de kommer ta tid detta Tommi.
Men ska testa me Tamiyas färg imorgon.
Har deras Thinner oxå..

Henke

WildeSau
0

#24 Här är färgsortimentet ifrån Agama.cz eller Jadar.

Länken direkt till webshoppen fick du i #26.

Agama och Xtracrylics är i stort sett samma.

GeeKen
0

Nu har jag blivit rätt ringrostig på det här med airbrush efter mer än 20 års paus… Men!!!

Blanda färgen tunn. Den ska vara "rinnig". Någon skrev här på forumet "som mjölk" och det stämmer bra.

Spruta sen inte för mycket färg på en gång. Dra över med sprutan i långa stadiga rörelser. Täcker det inte - vänta och spruta med ett lager till. Håll inte på och "tvinga" fram en täckning. Det blir bara "apelsin" av skiten då.

Och som sagt… Övning ger färdighet - som flickans sa!

* lyfter glaset till en skål igen *

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

leopold
0

fast det går att spruta färgen ganska tjock, det kan vara bra om man ska göra div texturer. fast då får man höja trycket i kompresorn.

#29 skål!!/mikael

Marcusjohnson717
0

Polska(?) är inte mitt favoritspråk!!! Det jag undrar är om man kan få tag på färgkartan från annan plats än Jadar? Kan bara köpa kartan eller är det för lågt ordervärde? Sen fattar jag inte riktigt det där med ryska färger, dom börjar på R - är det som typ FS, Ral och RLM nummer? Vet någon vart man kan hitta i såfall vilken färg som är på MIG-25:an? Man kan säga att det står inte i Revells byggbeskrivningRynkar på näsan.

//Marcus

WildeSau
0

#31 Att de börjar på R, det är bara den tjeckiska benämningen för Ryssland, Rusko.
De sovjetiska färgbenämningarna som någorlunda följde en standard började med AMT-

enl. Agama
Flygkropp, R32 Nebeská šedá(tjeckiska) eller Szare niebo(polska) Skrattande

enl. Hasegawa/Minicraft
Flygkropp, FS 36373
Noskon och dielectric panels, FS 36118

enl. Hi-Decal 72-028 MiG-25
Flygkropp, FS 36373
Noskon och dielectric panels, FS26173

Marcusjohnson717
0

Tack för hjälpen Sau! Det är tur vi flygnördar har dig med din kunskapSkrattande

//Marcus