Störtade Svenska militärflyg
Som rubriken lyder så ska jag ge mej på att återskapa två flyg som ramlade ner från himlen nära mej.
En junkers Ju 86K Tvärberget Värmland 1944-09-15. Med beteckningen 129.
Skulle gärna ha lite mer info om den. Vet inte riktigt var den var stationerad och om det var ett rent spaningsflyg eller om den fortfarande var utrustad som bombare.
Även lite camo på dessa hittade lite bilder även en i färg.
Och nästa flyg är en Saab b17 som ramlade ner i Skördrisberget 1943-02-25.
Har inte hittat den hade för nummer eller vad den var stationerad. Så nån som har bra koll på vart man kan skaffa info om dessa flyg.
//Mattias

#0: Har du tittat på SFF:s sidor? Där finns kanske lite mer information att hämta.
Värmland
Tvärberget (Från Likenäs följer man skyltar "Nitro Metall" och när man så passerat anläggningen ytterligare någon km)
Minnessten över B 3 (129) haveri 1944-09-15. Tre man ur besättningen omkom. Karta och foto
Dalarna
Malung Skördrisberget
(väg 45 SV om Malung)
Minnesmärke i form av sten med platta och propellerblad till minne av haveri med B 17 1943-02-25. Besättningen omkom. Foto och Karta

Fasen, satt och läste om Ju 86:an på bibblan för ett tag sedan! Kan inte komma på vilken tidning det var…kan den heta "Flygforum?
Det ´var i alla fall ett flersidigt reportage med bilder osv. Mycket spännande läsning!

Fast det är kanske där du har letat?
Och sedan kan det kanske finnas mer upplysningar i Kronologin, och så finns ju Flyghistoriskt Forum att ställa frågor i. De är vänliga och hjälper dig säkert.
Det bästa är att låna de här två böckerna på biblioteket.
Andersson - B 3 Junkers Ju 86 i Sverige
Det finns serienummerlistor och kortfattat om haverierna också.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Kan det vara denna?
17114 Haveri 43-02-25 vid Årjäng, Kjessebotten (10km NO Töcksmark k:a)
F7-19 enl SAAB B17 boken
Fel, fel, fel
Jag tar inte bort det jag skrivit tidigare. Det kan bli konstigt i
diskussionstrådar då.
Istället skriver jag att jag hittade ett haveri till den dagen.
1943-02-25 B17B 1 F7-26 1 km SV S:a Sjörisbergets fäbodar, SV Malung.
Den borde det vara så då kanske det kan vara lättare att finna vidare information

#3 jo då där har jag allt varit fick ju tag i nummert där.
#4 Perfekt då ska jag ta mej en tur till biblan imorrn.
#5 Nja Årjäng ligger i mitten av värmland, Nog för att Malung får gärna tillhöra Värmland för min del, men tyvärr så gör dom inte det. Ligger dock påvägen till värmland.
B 3 s/n: 129 var ursprungligen en B 3C och blev ombyggd till B 3D i nov 1941.
Haveri 15.Sep 1944 pga dålig sikt där det slog ned på Tvärberget Dalarna (Värmlands Dalby)
FF var en dansk pilot under utbildning i Sverige.
Märkning m/40 med koden F1 - 25
Allt enl. B 3-boken. Om du får tag på boken står det om haveriet på s.59
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

A tusen tack då förstår jag det var en licenstillverkad Ju 86K13 av SAAB. Tvärberget heter det inte av en slump är väldigt drygt att vandra upp på det. Tror jag måste ta mej en tur dit i sommar.
Stämmer bra: FLYGLÖJTNANT JÖRGEN LAURITZEN
FÄNRIK OVE SJÖSTRÖM
ASPIRANT KARL-GÖRAN ANDERSSON
Plus ett par till som överlevde.
Tror att jag kan skaffa bilder av kraschen, vore kul att göra ett dio av det.
Ska leta efter en lämplig modell. Nån som vet vart det finns bra utbud på flyg i 1/72??
Italeri har en Junkers 86 i 1:72 Den brukar man få tag på Tradera där den dyker upp ibland. Priset ligger då runt 250-300:- ungefär. Marivox ger ut en SAAB B 17 i 1:72, Priset för den c a 150:- Den finns nog att få tag på hos Rebell hobby.
Lycka till !
mvh / Janne W

Ja jag hittade B17 som du sa på rebell hobby. Men Ju 86 är lite svårare att få tag på, så har lagt ut lite krokar och reckar efter den.
Se bara till att du få rätt Ju86-byggsats så du inte står men en maskin med dieselmotorer istället för stjärnmotorer

#11: Hallå där! Dieselmotor beskriver vad för bränsle motorn går på och stjärnmotor beskriver motorns form!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jösses!
Hur tusan håller du koll på allting!?
/ GeeKen

#15 Jodå jag har koll vilken motor som ska vara med i B3 men Ju 86z-2 är inte heller rätt motor, utan det ska vara en Bristol Mercury så det är inte korrekt, men den är iaf bättre än "frysboxarna" som dieselmotorn ser ut som.
#16 jo visst finns det det men den största biten är just motorerna och nosens vinkel och fönstern i nosen som skiljer dom mest åt.
#17 Allt finns på nätet, är bara intresset som sätter gränserna vart eller hur mycket fakta man läser in!
Dock är det bra att läsa på lite när man bygger en specifik modell vilka nummer den har/ska ha, färg utrustning version osv.
Junkers Ju86E alias B 3:an finns nu på tradera. Säljs av en riktigt trevlig och seriös person som jag själv gjort affär med. Håller tummarna för dig i budgivningen…. 
mvh / Janne W

Som tur har WildeSau varit snäll och låtit mej köpa av en av hans ju86. Plus att en är på väg från England så nu är det motorjakt till dessa som gäller. Även den här på tradera måste få en omgång med nya motorer så det är arbete på även den.