Nyhet under januari 2009.
Trumpeter WR 360 C12 Diesel Locomotive (Nr: 0216) släpps under januari 2009.
German WR 360 C12 Diesel Locomotive - "shunter" locomotive that was used to position the German WWII railway guns.
Ni som önskar förboka denna modell kontakta Modellhuset Liden senast 4 december.
Christer Mann
Modellhuset Liden
Mariestad

Naturligtvis är skalan 1:35
Christer Mann

Om man läser diskussionen under, så inser jag varför jag mer och mer börjar flyta ifrån pansarbyggandet. Inte för att jag ogillar pansar, utan för att jag ibland häpnar över hur snabbt niträknarna lyckas vränga allt roligt ur ett släpp. Visst är det även så bland flyg och fartygsbyggarna, men på pansarsidan känns det värre. Man kan knappt bygga en vagn eller ett diorama idag utan att någon ska påpeka att den ena eller den andra felaktigheten. Lite ledsamt, faktiskt….

#4 Är böjd att hålla med dig! Själv så försöker jag att ta på mig solglasögonen när man granskar en modell, för jag har otroligt lätt för att fastna i referensträsket…
Stefan - Modellbyggare

#5 Precis, och tyvärr så är det så, i alla fall för mig, att om man väl är medveten om bristerna, så är det nästan omöjligt att bortse från dem. Så t.ex. i detta fallet, så kommer jag garanterat inte att handla det här lokomotivet, just p.g.a. att jag vet felen.
Det finns massvis med modeller som jag egentligen vill ha, men som jag har låtit bli att köpa, just p.g.a att jag vet om att diverse fel är närvarande. Trisst, och lite tragiskt, egentligen.

#4 Ah, kom igen nu
det är plastmodeller det handlar om. Bry dig inte om dessa niträknare och självutnämnda pansarprofessorer som verkar sabotera din bygglust. Bygg för att det är kul! Hur man än mäter, filar, justerar, trixar, donar, putsar och modifierar med plasticard så blir modellen aldrig 100% korrekt ändå. Låt inte dessa personer krypa under skinnet på dig, det är ju en hobby trots allt ändå. En hobby ska vara rolig och avkopplande, men visst ibland höjs blodtrycket men då gäller det mest borttappade plastdelar, dekaler som spricker, eller man råkar halka med hobbykniven och sätta den rätt i tummen.
Jag måste även i samband med detta ämne berätta en kul grej som hände under senaste Modell Göteborg. Det var två herrar i medelåldern som med glasögonen framskjutna på nästippen stod böjda över en (i mina ögon) snyggt byggd Sturmtiger. Dom raljerade över att färgton och utseende på camot var totaaaaalt felaktig, zimmeriten var sååååå dåligt gjord, banden hade såååå onaturligt häng, ytan på kanonmanteln var såååå orealistisk osv osv. Med min udda humor i sinnet kunde jag inte låta bli att böja mig med bredvid dessa två otroligt pålästa och kunniga kloka ugglor och säga: ni har missat en stor dundertabbe till som byggaren har gjort.
Den ena av ugglorna som utseendemässigt var en kopia av Göran Greider svarade inte men tittade förvånat på mig med en arg blick som verkade säga: "vad är det här för en jävel som utan inbjudan klampar in i våran hemliga och slutna klubb av otroligt proffsiga och überkunniga pansarbyggare?"
Efter cirka 15 sekunders obekväm tystnad så svarade jag: han har ju byggt den 35 gånger alldeles för liten.
Istället för ett roat skratt av ugglorna så möttes jag bara av mer tystnad och ugglorna rättade till glasögonen på sina näsor och lommade vidare utan att ens dra på smilbanden.
Så bygg för att det är kul och huvudsaken är att du själv är nöjd med resultatet.
/Patrik

#8.2 Tummen upp! Du hade nog lika roligt som jag hade i Motala förra året när några stod och pratade om den där Stefan på modellbygge…. Ingen av dem hade sett mig på bild….. Hehe, det var mycket roligt
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Njae, för mig är det inte så enkelt. Jag bryr mig oftast inte om sånt som nitar här eller där, eller ifall verktygsfästen sitter några millimeter fel. Problemet är oftast när dimensionerna är på tok fel, eller när, som i det här fallet, originalet inte har användts till det som man påstår. Jag hade inte kunnat parkera den här framför en Leopold, och sen säga att den nästan ser rätt ut. För mig blir vetskapen om det helt enkelt för stickande, och hela grejen med att bygga den rinner ut i sanden. Ska jag lägga ner en massa tid (och oftast dito pengar) på att bygga den, så ska det inte vara fel redan från början. Sån är jag, och det blir nog svårt att ändra.

#8 He he, livet har sina "Kodak moments" som tur är! 

#9 Jag är exakt likadan när det gäller min pågående och ändlösa husrenovering. Jag kan störa mig på småmissar som bara jag och ingen annan ser. Det brukar leda till att jag river upp och börjar om oavsett arbetsinsats och kostnad tyvärr….
Så hoppas inte modellbyggandet blir för dig som husbyggandet är för mig, dvs en strävan efter perfektion istället för ett nöje. 
/Patrik

Som tur är!!!!
Behöver ingen känna sig tvingad att köpa detta lok som tydligen är felaktigt.
Christer Mann
Modellhuset

Ursäkta Christer, det var inte meningen att kapa din tråd om nyheten. Egentligen är jag otroligt positiv till allt som Trumpeter gör, då de under de senaste 5-7 åren har försett oss med en fantastisk massa modeller som ingen annan tillverkare har vågat göra. Järnvägskanoner, krigslokomotiv, massvis med skojiga flygplan, och fartyg i en fantastisk takt! Superkul att de släpper så mycket, och också roligt att sakerna går att få tag i lokalt. Min reflektion var egentligen mest över det tragiska i att modellen knappt har kommit innan den konstateras som "fel". Jag hade nog troligare köpt den om jag inte hade läst vad som stod om den….

#12 Kvittar vad du säger till mig men när du hade Dragons stugIII med zimmeriter så kände jag mig tvingad att köpa den! Jag har bara att skylla mig själv som hänger med det följet till en modellbutik
Är tyvärr också jätte nöjd med detta inköp också!
Mvh Hampus
#7 håller med dig till 100% .

När jag läser den här tråden kommer jag att tänka på ordspråket: "Tomma tunnor skramlar mest". Alternativt: "Mycket snack och liten verkstad"…
Jag tycker mig ha märkt att dessa niträknare sällan bygger så mycket själva. De har åsikter om alla andras byggen, men utför inte mycket vid byggbordet. Det är väl enklare att racka ned på andra än att ställa sig i skottgluggen själva?
Alla får väl vara som de vill, men jag har svårt för personer som inte kan sköta sig själva och skita i andra.
Så bygg på som ni själva vill! Det här är en hobby som är väldigt givande, låt ingen förstöra det!

Nu blir jag nästan sugen på att sänka taket på min BA-20, skaffa fläskiga lättmetallfälgar och lacka flammor!

Patrik… Du har räddat min kväll!
/ GeeKen

Fast för att försvara niträknarna en aning, så vill jag påminna om att det är stor skillnad att bygga enbart för den egna hyllan, och att bygga för tävlande. Oftast hänger det här ihop lite med att man söker perfektion, och då vill man inte gärna starta med något som har uppenbara svagheter. Och några av de riktigt tunga kritikerna är inte alltid tomma tunnor. Några personer jag har träffat på under åren har ofattbart höga kunskaper om objekten de kritiserar. Dock så brukar de vara ganska lågmälda i den kritiken, och jag har nog aldrig hört någon av dem spy galla över en av någon annan byggd modell.

Exakt! Ödmjukhet är en väldigt underskattad egenskap…

Christer, tror du att du har den hemma till februariträffen? Har du nån idé vad priset landar på? Jag känner att jag måste nog ha en sån där…
/Jens

**Jens
**Du kan räkna med att den finns hemma. Troligtvis kommer denna modell att vara lika eftertraktad som sin föregångare trots att den tydligen inte är till 100% korrekt. Problemet med att de så kallade "niträknarna" dödar en modell innan den når byggarna är att de också till viss del medverkar till att driva upp priserna till orimliga nivåer. Alla har inte råd eller ens möjlighet att köpa dessa helt korrekta modeller.
Hur många helt (100%) korrekta modeller finns det?
Jag har träffat många modellbyggare under årens lopp och alla är lika fantastiska med sina byggen. Kreativiteten är på topp i denna mångfaciterade grupp. Med förundran träffar jag också de som påpekar att fingrar på figurer är väl långa. Jag pratar inte om figurset i resin som kostar 125 kr/figur utan billiga figurset med fem figurer för 75 kr. Det finns faktiskt många byggare som är helt nöjda med detta figurset för 75 kr. De gör sitt val med all rätt men vågar de visa sitt diorama med dessa figurer på "Modellbyggarträffen" i Mariestad. Någon kan ju påpeka att figurerna inte är helt korrekta!
Detta forum har en oerhört stor effekt/påverkan på läsare och det ska vi vara medvetna om när vi publicerar våra inlägg.
Jag tycker att det är bra att felaktigheter påpekas och rättas till men viss ödmjukhet har aldrig varit fel. Jag menar inte att denna debatt saknar ödmjukhet. Det måste alltid finnas plats för alla sorters modellbyggare. Att det skapas en liten elit i modellbygge som regelbundet styr efter egna intressen är inte bra för hobbyn som helhet. Trots allt är det viktigast att det finns en stor och bred bas för hobbyn men självklart också en vass spjutspets. Alla har en gång i tiden tillhört denna bas av modellbyggare.
Välkomna till Modellhuset Liden i Mariestad.
Christer Mann

#21 Kan inte mycket annat än att hålla med dig!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#21: Jag sällar mig också till dem som håller med dig.
Och jag håller med i vad de andra skriver också! Jag tillhör definitivt inte niträknarna och bryr mig inte om ifall en modell har tre mm för korta vingar eller vad för slags panellinjer modellen har. Huvudsaken är att det är rätt skala och rätt modell, då är jag nöjd. Är det någon detalj jag tycker jag vill rätta till så gör jag det, annars låter jag bli.
Jag bygger för mitt nöjes skull, och inte för att göra några andra nöjda. Tycker de om mitt bygge så är det kul, annars är det deras problem, inte mitt.
Att det sedan finns de som enbart är inriktade på att bygga för tävlingar eller för att få en exakt kopia av ett existerande objekt är fullt OK, men inget jag eftersträvar.

"Build what YOU want, the way YOU want to, and above all, have fun."
- Al Superczynski (1947-2007)
Christer:
Jag är grymt sugen på en sådan modell skulle passa perfekt i ett dio jag håller på med. Har du som Jens frågar tidigare ett humm om vad priset kommer att landa på??.
Tacksam för svar
Matta P

Bokade före 4/12.
För er som bokar "WR 360 C12 Diesel Locomotive"
före den 4 december kostar modellen 525 kr.
Inga övriga rabatter gäller på detta pris.
Ordinarie pris 625 kr.
Bokas via mail till: modellhuset.liden@telia.com
Hälsningar
Christer Mann
#21 Håller med dig Christer .Du har helt rätt !
Tack för svaret Christer.
Beställning skickad hoppas du fick den
Mattias

#21. Jag håller helt med dig i det du säger. När jag klev tillbaka in i hobbyn på allvar för några år sen så slogs jag av vilket ofantligt urval det finns idag jämfört med när jag byggde på sjuttiotalet. Förståsigpåarna fanns dock redan på den tiden men idag finns det fler forum att göra sig hörda i så man märks mer. Kunskap skall man aldrig förakta men när man i en del kretsar använder den för att framhäva sig blir det ibland lite krystat. Du har förresten ett mail med en bokning.
/Jens
Jens då får vi nästan bygga den ihopp *ler*

#30. Vi får starta vårt eget lilla gruppbygge. Kunde inte komma igår då vi kombinerade dotterns tioårsdag och sonens halsfluss med spyinslag. Kan inte rekommendera den kombinationen….
/Jens