Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fartyg-båtar
Läst 8598 ggr
memje
0

Hur monterar man på en propeller

Jag skulle vilja ha en liten motor+propeller på min lilla modellbåt, men jag har verkligen nollkoll på hur jag skulle göra detta. Länkar, böcker eller några nyckelord som man kan söka på google efter skulle uppskattas, har hittat väldigt lite matnyttig information..

En viktig sak i det i att jag inte vill ha något läckage, eller iaf minimera det ordentligt, eftersom jag vill ha den cirklandes i vattnet under en så lång period som möjligt.

(Känns kul att vara nybörjare med mycket att lära).

Proosen
0

Vad är det för båt och hur stor är den? Skalabåt eller räserbåt? Några frågor som behöver svar innan jag kan försöka räta ut dina frågetecken.

Välkommen hit!

Niclas

starhawk
0

Vad du behöver är en propelleraxel med tillhörande hylsa och en koppling för motorn samt ett roder, också en motor förstås, det bästa är att gå till en Hobbyaffär, allra bäst en som sysslar med båtar eller RC (typ Wentzels) lägg fram problemet så kan dom säkert hjälpa dig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
0

…eller så bygger man själv för en spottstyver med sina vanliga handverktyg och det är då jag vill veta vad det är för båt och prestanda på den.

Niclas

starhawk
0

#3: Bygga själv får man ju göra i vilket fall som helst men man måste ju ha dom rätta grejorna, propelleraxel och hylsa är knappast något man fabricerar själv

Proosen
0

Jo då, det går alldelels utmärkt både på skalabåtar och räserbåtar. Lite skillnad på om man vill ha styrbart drev eller roder bara.

Niclas

memje
0

Det jag vill stoppa in propellern i är en liten egentillverkad model av en Skin on Frame kajak (1 meter lång), alltså ett träskelett med målat tyg över.

Alltså lite specar:

1. Har en motor

2. måste fästa motoraxeln genom tyg eller genom träkölen (kölen klarar  upp till 7 millimeters hål)

3. vill verkligen inte ha in vatten.. :-)

4, och nej jag vill inte ha en gubbe som sitter på kajaken och paddlar Foten i munnen

Jag letade lite på hylsa men hittade inget vettigt, kanske för trött kollar imorgon.

GeeKen
1

Undrar om inte Gert Fylking lagt ut någon självinstruerande video på Youtube. Sök på "propeller" vettja!

Flört

/ Narkos-GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

#6: Drar mig till minnes ett kapitel i en bok om kanoter:

**Kanoter och motorer
**Kanoter och motorer hör inte ihop.

Kort och kärnfullt! Men låt inte det hindra dig, och lägg gärna ut lite bilder på ditt projekt, som f.d. Kajakägare tycker jag det låter intressant

Proosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du vill göra det enkelt för dig så kör du enligt Starhawks recept och köper färdiga prylar av t.ex. Wentzels i Stockholm, Rynos i Uppsala eller närmaste hobbyaffär med lite större utbud och seriös inriktning.

Det finns olika axlar och kopplingar för olika stora motor/propellerkombinationer.

Axel och roder bör tas igenom kölen för att få stadga och samtidigt bör motorfästet också sitta i stabilt i kölen.

Om du vill greja lite själv så köper du axelstål på t.ex. Clas Ohlson, finns 4 mm´s som är lämpligt för din applikation. Som hylsa skaffar du två mässingsrör, ett som axeln passar i och ett som gör utanpå första röret.

Det här med dubbla rör är för att man ska kunna knacka ur det innersta och byta ut de när det blivit slitet. Yttre röret limmas med epoxi eller liknande i kölen och blir på så vis fast i skrovet. Man kan låsa det inre röret med lite superlim så att det inte roterar fritt. Lite fett i röret och sen i med axeln.

Motorkoppling och propellerfäste (medringare) åker du på att köpa om du inte vill fila till låsringar själv till medbringare och joxa med obalanserade motorkopplingar. De kostar inte så mycket och är lättast att köpa färdiga.

Rodergenomföring gör du på samma sätt som propelleraxeln med dubbla rör och en bit axelstål och lämplig lödbar plåt som roder. Kvadranten gör du av en stoppring eller köper färdig om du vill radiostyra båten.

Sträva efter att ha samma vinkel överallt i drivlinan. I ditt fall blir det en rak axel och separat roder så motorn bör linjera med axeln.

Om du istället hade haft ett styrbart drev eller en stödbock/propelleraxel på akterspegeln så ska vinkeln mellan axel/motor och axel/propelleraxel vara lika för att få samma vinkelhastighet i kardanknutarna och slippa vibrationsproblem.

Ett motorfäste kan vara en så enkel sak som en marinpywoodskiva limmad mot kölstocken i rätt vinkel mot axeln.

Ett tips för att få en fin limfog på undersidan runt axelröret är att fixera axeln med motorn på plats och eventuell kil som stöd mellan skrov och axel. Sen när allt linjerar som det ska tejpar du från utsidan så det blir tätt mot axeln och limmar från insidan med epoxi. När limmet torkat drar du bort tejpen och förhoppningsvis har du nu en limning som inte behöver mycket efterbearbetning alls.

Ritade en enkel skiss i det "fantastiska" Paint, hoppas att det klargör lite av mitt försök att förklara "min" typ av motorinstallation med rak axel och separat roder.

Niclas

memje
0

Tack för en bra beskrivning! Behöver verkligen en nybörjarbok smmäl full med termer. Förslag? För termerna var det svårste, saknar alltså de grundlägande som krävs för att enkelt kunna konversera om detta för att slippa söka på wikipedia 5 gånger per stycke. :-)

Det verkar som att även om man köper färdig axel med propeller någonstans så behöver jag fixa en motorkoppling, för att vara ärlig så har det aldrig varit ett problem tidigare eftersom jag har haft gratis motorer att tillgå (lim/löda fungerar bra till mycket), kanske inte är så lyckat om man använder dyra motorer.

På Wetzels sa de att det inte var säsong så de hade bara ~10 axlar inne, och jag hade nog lite lite information för att kunna köpa det jag behövde, e.g. diameter på motornsaxel.

Jag tror jag har nog info för att bygga det jag vill utan att käpa något även om jag säkerligen kommer få en "obalanserad motorkoppling", kommer att löda/limma ihop motor med axel direkt och vika mina egna propellerblad. Får se hur det fungerar.

Här kommer de termer jag hade problem med, :

• Kardanknut led som gör en axel vinkelbar

• Låsring vet inte vad det är riktigt, det är en dålig artikel på wikipedia, om någon vill förbättre den så…. :-)

• axelstål - detta verkar vara en specielltyp av stål. Clas Ohlsson hade det bara på postorder,  Är det Böjbart????

• Medbringare == medringare antar jag, bore vara något som sitter mellan axeln och motorn. Men jag är lite osäker, får lite olika resultat när jag söker, produktlistor från: rc-butiken &  umeå

• kölstocken - Stomen som utgör kölen, lite osäker på varför man silkjer på köl och kölstock.

• Drivlina Är allt som driver, från motor, axeln  till propeller.

Om jag får på propellern ska jag se om jag kan får bilder, det är ju ingen vacker konstruktion så titeln får snarare bli "30 kronors kajak för en myra" än "Liten SOF kajak". :-) Förutom den filosofiska apekten finns det några egentliga argument för att inte stoppa en proeller på kajaker, jag menar det behövs ju inte mycket kraft för att flytta en kajak på 100 kilos brutto.

PS. hur länkar du in bilden i meddelandet, och det var verkligen svårt att hantera länkar DS.

Proosen
0

Återkommer med lite förklarande bildtext så fort jag ritat och skrivit in det i bilden. För att få in bilden direkt så bockar du i rutan som finns nedan fälet du skriver ditt inlägg i, den som heter: Visa bild direkt i inlägget, strax under bifogad fil-fältet.

Niclas

[Orso]
0

Lustigt.

Någon sådan ruta får jag inte fram. Varken med Opera 9,02 eller IE 6,0

StefanW
0

#12 Prova att först bifoga bilden som du brukar och puplicera, gå sedan tillbaka via: Hantera inlägg i högra hörnet, välj: redigera inlägg,  då kommer du att se en kryssruta under texten, sätt en bock där och sedan spara…

Stefan - Modellbyggare

memje
0

Det får jag prova, men det går ju int att ändra inlägget längre

Proosen: Jag fixar gärna till bilden bättre, ville bara ha snabb
resultat. Har allt i lager så det är lätt att ändra.

"obalanserad motorkoppling" Kanske ska nämnas att jag tänkte prova lite olika sätt i fake:ade skrov innan jag monterar det, därför är det inte så jätte viktigt om det skakar sönder. :-)

Proosen
0

Lite förklarande text i bilden och några förklaringar till fikonspråket.

Medbringare är precis vad det låter som, en sak som bringar med en annan sak. I det här fallet en propeller.

Låsring eller stoppring i CO's katalog är en ring med ett hål för axeln och ett litet tvärgående gängat hål med skruv. Man filar en liten platt ansatsyta där skruven ska bita, trär på ringen och drar åt så sitter ringen fast och hindrar axeln att vandra fram och tillbaka.

Axelstål är ej böjbart i så måtto att man kan använda det som en flexaxel utan det passar enbart som rak axel.

Vill man göra en riktigt effektiv drivlina så är en flexaxel att föredra då man slipper motorknutar och annat. Axeln tar upp skillnaden i vinkel med mjuka fina böjar istället för en tvär vinkel vid en kardanknut. Men det är i princip endast på riktigt snabba racingbåtar man praktiserar det, i andra fall är det lite overkill (överdöd, någon!?).

Motorkopplingar finns med lite olika innerdiameterar så att det passar i olika konfigurationer.

Här finns några bilder på min elbåt med V-botten, byggd i balsa och c:a 70-80 cm lång. Det styrbara drevet är tillverkat av mässingsplåt  och rör samt några kullinkar och lämpliga skruvar. Funkar kanonbra och har inställbar riggvinkel för intrimmning av gångläge i förhållande till hur mycket sjö det går för tillfället. Det enda som jag inte byggt själv är propeller, motor, fartreglage och radioutrustning. I övrigt är det efter en ritning som publicerades i Allt om hobby för många år sedan.

Niclas

memje
0

Snygg båt och väldigt bra bilder på detaljerna, det gav verkligen något, men vad är det för liten plupp på skrovet? Intressant med styrningen, antar att det är din variant på styrbart drev, är det några fördellar med att använda detta?

Proosen
0

Pluppen är intaget till kylvattnet, ett rör monterat i vinkel som sticker ut en liten snutt och skopar in vatten. Min och min, har väl liksom det mesta i denna båt kollat vad andra gjort och apat efter. Ändrat någon liten detalj pga. materialtillgång som inte alltid stämt med deras specifikation.

Fördelen med styrbart drev är väl att man får roder och drivning i ett och styrverkan blir bättre när man vrider hela propellerströmmen istället för att vinkla om den med ett roder. Styrningen tar också i lägre farter än med fast propeller och roder i och med detta.

Nackdelen med styrbart drev är väl att det är lite krångligare att få till jämfört med rakaxel rätt ned under skrovet. Den stora fördelen med att ta ut propelleraxeln ur akterspegeln är att man kan/ska köra med ytskärande propeller. Enkelt uttryckt så kan man säga att den effektiva delen på en propeller är den yttersta 2/3-delen av bladen och resten in mot mitten är bara ivägen om det ska köras fort.

Alltså, upp med propellern ur vattnet och använd enbart det som ger effekt framåt. Kräver dock speciella propellrar och noggran injustering. För djupt så går det sakta för att motorn inte orkar varva ur. För grunt så kavierar det (spinner loss kan man säga) då propellerna mest vispar luft istället för vatten.

När det lirar så går det dock undan duktigt, min räserkatta med utbordare gick som ett skållat troll när allt lirade.

Beroende på båttyp så ska man ha mer eller mindre lyftkraft i propellerna också. Det finns proppar som bara skjuter på framåt, som till kattan och så de som genererar lyftkraft och hjälper till att hålla upp aktern ur vattnet samtidigt som den skjuter på framåt.

En hel vetenskap, helst ska man också slipa, polera och balansera in propparna så de blir riktigt vassa och tunna.

Lägger med en bild på motorn kattan som har en tvåbladig propp utan lyftkraft.

Niclas

starhawk
0

#17: Kavierar? du menar väl Kaviterar, annars blir det väl som Kalles kaviar, ni vet det där potatismoset som smakar ungefär som kaviar

Proosen
0

Jo, kaviterar menade jag. Ett litet t som inte ville vara med här och där. Kavitera från kavitation = hålrum.

Men kaviar skulle väl passa det också eftersom man vispar om diverse fiskars livsrum med propellern, fast då handlar det nog mera om matlagning och diverse ihopmixade såser och dipper.

Niclas