Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 3680 ggr
Exelon
0

Snö till diorama.

Vad ska man använda som snö i ett vinter dio?

Har sett att det finns att köpa men tänkte ifall det fanns något där hemma som kan agera som snö.

Bikarbonat,bakpulver, eller nåt vitt som har ett dyrt kilopris!Flört Har inte den blekaste vad man kan använda.

denstore
0

Bikarbonat kan ge bra resultat.

WildeSau
0

Här är vinnaren på C4 Open, "Bästa basplatta", med just bikarbonat som snö.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
0

Där ser man, då måste jag ta och prova det.  Ska prova "täckningen" på någon lämplig bit.

cyberdemon
0

jag använder uteslutande potatismjöl, som är förhållandevis billigt.Sprinkla på med en tesil eller häll på i klumpar beroende på hur du vill ha det. Ställ dioramat utomhus över natten (perfekt så här års med luftfukt
igheten) men kom ihåg - ställ den under skydd utomhus så inte den är  exponerad av väder och vind. Potatismjölet absorberar fuktigheten som finns i luften och "fastnar" du kan göra om proceduren om du vill ha mer/förbättra.

Mjölet ändrar inte färg och blir gult…men givetvis kan du blanda pyttelite pigmentpulver om du vill få det gråare och mer töväderslikt. Blir effektfullt.

Testa först på något du inte är rädd om…  :)

/thomas

JaguarMkVII
0

Jag har inte provat det här själv än men jag tyckte det såg väldigt intressant ut.

http://www.missing-lynx.com/articles/other/create_snow_cheehongahn.html

AndersE
0

På pepparkakshuset fungerar florsocker bra!

Flört

Gör som #4 och pudra med tesil eller finmaskigt durkslag. Håller minst en jul!

(Jag har faktiskt testat på diorama också. Har hållt sig bra i flera år…)

GeeKen
0

Soda? Vad t***n kan det vara för typ av soda (om det nu finns mer än en typ - fruktsoda)?

Hade varit riktigt lattjo att testa det där!

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

#7: Har du aldrig hört talas om kaustik soda? Farsan använde det när han lutade av färgen på den gamla möbeln, sen finns det visst Whitening Soda i en del tandkrämer, det är inte klokt vad folk stoppar i munnen för att bli onaturligt vita om tänderna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Exelon
0

Den har det fina namnet E500 man använder det till bakning. Jag själv använder det till att få upp PH halten i mitt akvarium.

Heter på svenska Natriumbikarbonat!Skrattande

Så GeeKeen leta ïgenom frugan dins bakkryddor. eller kila ner på närmaste mataffär och skaffa ett par påsar.

Exelon
0

#8 Nej det heter Sodium carbonate det här heter Sodium bicarbonate.

Tror inte det hade funnits så mycket kvar av den modellen efter du använt det som snö!Flört

Tror det var Sodium bicarbonate som man gjorde WP granater av.

starhawk
0

#10: Fast kaustik soda var ju ett av dom färgbortagningsmedel som rekommenderades i Färgborttagningsartikeln? så riktigt så farligt kan det väl inte vara?

denstore
0

Jo, kaustiksoda är läskigt som fasen, och kan ge svåra brännskador om det inte hanteras varsamt. Visst, det tar bort färg bra, men även hud om man inte är försiktig.

PonCar
0

Ja, varning varning för Kaustik soda i kombination med vatten! Då kan du få se på "snörök". Risken är att allt annat i dioramat också ryker all världens väg… Ragnarök?

Rynkar på näsanPontus

starhawk
0

Jo jag vet att kaustik soda är jätteläskigt (farsan hade långa gula gummihandskar på sig) men Exelon menar att det skulle äta upp modellen också, då är den väl inge vidare som färgborttagningsmedel?

denstore
0

Det beror nog på hur man gör. Häller man kaustiksoda i kristalform över en modell, och tillsätter vatten, så är det nog lite väl kämpigt för plasten….

Exelon
0

Beror på vad du ska "luta" av möbler av trä fungerar kanon, den tar inte bort färgen utan löser/fräter upp den och så även på plast. Har du på det en litet tag så händer det inget men har du det för länge så blir plasten mjuk/förstörd. Är samma som etylacetat den limmar inte utan smälter ihop plasten, men i rätt mängd är det kanon men i fel så är det inge vidare..

Och följer man instruktionerna på förpackningen så är det lugnt. Har aldrig fått någon reaktion när jag rensat avloppet, hett vatten är a & o.

#14 när man ska luta av möbler är handskar bra annars är du lite öm om händerna efter ett tag. Till avlopp är det väl lite overkill, då är glasögon viktigare för sånt mumma i ögat så får du garanterat ont/skador på ögat. Därför är det viktigt att man får ur all kaustik soda ur avloppet annars är risken att det fräster sönder avloppsrören/plaströren i huset.

GeeKen
0

Inte t***n trodde jag väl att denna hobby skulle leda in mig på alkemins kroga stigar!

Skrattande

Tack för förklaringarna. Detta ska testas!

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus