Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 5673 ggr
nera
0

Utombordsmotor

Hej alla modelbyggare!

Jag är inte medlem här på sajten, men jag tänkte ta mig friheten att ställa en fråga till er kunniga härinne.

Det är såhär att min gubbe undrar ifall att det finns att få tag i en utombordsmotor i modellvariant att sätta utanpå en båt, så man slipper hålla på att pula och bygga in en motor i själva båten?

Han har tagit fram ett gammalt  bygge, en modell av en båt som han har haft liggandes länge som han ska bygga klart så den går att använda, så nu undrar han över detta. Vet någon kunnig härinne någon bra sida eller affär annars där man kan få tag i sådana grejer?

Tacksam för svar.

Vänliga hälsningar från Carina Glad

Proosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag utgår ifrån att vi pratar större båt som ska köras med och inte stå i hyllan för jämnan.

Då finns det flera alternativ till utombordare, både elektriska- och bränslevarianter.

Har själv tidigare kört med metanolmotor, sk. glödstiftsmotor påhängd på akterspegeln till en katamaran. Lägger med en bild på den snurran, en K&B 3.5-kubikare som ger c:a 1 hk vid 28000 varv/minuten! Den ylar friskt om man säger så, som en påtänd röjsåg ungefär!

För enkelhetens skull är väl elvarianterna att föredra då det inte är så slabbigt med kletig olja och inget joxande med justeringar på förgasaren. I med ett batteri och sen tuta och köra.

Kyosho har en utbordare som heter Dolphin, en elsnurra som kanske skulle passa? Om man sedan tycker att den är för slö går det alltid att byta ut själva elmotorn under kåpan och köra med en borstlös motor och tillhörande fartreglage. Då pratar vi effekt i överflöd. Det finns de som kört båt i nästan 180 km/t med sådan motorer fast då i ytterst speciella skrov gjorda för att gå extremt fort utan att lämna vattenytan och slå runt.

Om det istället önskas motorljud finns det metanolsnurror också från bl.a. K&B samt Thunder Tiger.

Lycka till och visa oss gärna bilder på bygget och jungfruturen.

Niclas

starhawk
0

Förr i tiden när jag pulade med dylikt fanns det utombordare att köpa, så det bör väl fortfarande finnas. Jag skulle testa Wentzels eller kanske Eskader

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

nera
0

# 1 Ja, du har alldes rätt i din förmodan = ) Den skall köras ute är det meningen.

Tack ska ni ha för svar. Ska meddela honom detta så fort han kommer hem. Han ligger borta på jobb i några dagar nu.

Tar tacksamt emot flera förslag. Och såklart lägger jag ut bilder senare.

Vänligen Carina  Glad

nera
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer första bilden på grunden till skolbåten byggd på Teknik - timmen i skolan tidigt 70 tal. Modell okänd. Nån som vet ?

Är byggd i glasfiber. 

Fortsättning följer under vintern.

// Carina

ElLobo
0

#4: Jajamen, den där ser bekant ut. Jag byggde en liknande under några tekniklektioner, ca 1974-75.

Proosen
0

Kul!

Med ledning av bilden så tror jag att de utombordare jag nämnt är för stora och tunga. Det är dock inte mycket krångligare att peta in en motor med tillhörande axel, propeller och roder än att hänga dit en komplett snurra. Gissar mig till att skrovet är c:a 50 cm långt?

En motor i 380-storlek och ett hembyggt styrbart drev eller ännu enklare, rak axel och separat roder borde räcka långt i det sammanhanget.

Niclas

nera
0

Bra Ögonmått L=46x17cm

Har köpt både axel och propeller om propellern stämmer med

motorn den är på 7,2volt.

Ett styrtbart drev vore lyx.

Att bygga ett roder torde inte vara så svårt.

Det blir lite värre med en rak axel, är rädd för att vinkeln blir lite tvär.

Kanske man kan få dit en böjbar axel??

Proosen
0

Finns flexibla axlar, ungefär som en wire till varv/hastighetsmätare. Men en rak axle med propellern lätt vinklad nedåt är inga större problem, inga vinklar alls om man säger så.

Ska ta lite bilder på mina byggen så får du se hur det ser ut.

Niclas

nera
0

# 8 Ja det ska bli roligt att se dina bilder.

Det blir ganska kort avstånd mellan motor o propeller så jag fundera på att sätta dit 1 eller 2 kardanknutar??

Proosen
0

Ursäkta att det tog tid att fixa bilderna, tog mig i kragen när frågan dök upp igen från annat håll.

Här finns det bilder på min elbåt med styrbart drev.

Niclas