Färger !?
Nu när det har varit så mycket snack om olika färgleverantörer,så vart jag lite fundersam.
Till airbrush..vilken färg är vettigast med tanke på hälsan(Ex.Humbrol+thinner=
),funderar bara vilket är mest skonsamt för oss som hanterar färgerna
(Hälsningar från Tommi i thinnerdimman)

Bara ur rent spray-perspektiv, så skulle jag vilja säga Gunze. Dock så letar jag med ljus och lykta efter en akryl som går bra både att spruta och penselmåla. Med bra, så menar jag typ Humbrol.

Jo,penselmålar man så tycker jag att Humbrol är bäst,men till sprutan så är det väl inte sådär på topp..
Testors eller model masters färger tycker jag fungera utmärkt att pensla med
Men…eh .. förlåt, den är inte vattenbaserad ju 
Nu ska ja äntligen börja testa lite efter helgen.
Har ju Tamiya Akryl och sen deras Thinner att blanda me..
Se hur den färgen funkar..
Sen fundera ja även på Agama fast dom går ju inte att få tag på i Sverige än tyvärr.
Annars funkar dom väldit bra tycker jag..
Prisvärda är dom me..

#0 är inne på sama linje som dig där Tommin en mer hälsosam färg
här är dom jag funderar på och har läst lite om jps color lifecolor och polly scale det verkar finnas en massa svårt att välja … har även funderat på Gunze….
Jag har provat Vallejo att pensla och en enda gång att spruta. Resultatet blev gott tycker jag. Det enda krånliga är att det är nya färgnummer, jag är ganska inkörd på Humbrol och Gunze plus tillgängligheten. Men du bor ju när storstaden så det borde ju inte vara något problem
. Sen finns det väl en uppsjö näthandlare som säljer också. Prata gärna med StefanW, han är frälst på Vallejo.
//Marcus

#3: Joho Model Master har akrylfärger dom också! dock har jag inte testat någon av dom ännu, varken till spray eller pensel.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Har hållit på och försöka lära mig sprutmåla i snart en vecka och funderar på allvar att börja rolla med Tamiyas akrylfärg!
Säkert inget fel på färgen, utan ett klart fall av SBS (Skit Bakom Sprutan).

/ nOOb-GeeKen

#8: Rolla, det var intressant finns det några rollrar i lämplig storlek?

Det är väl som med motorcyklar - ju större desto bättre!
Lekte lite med tanken… Kör man samma roller som till taket så borde man kunna få rätt mycket kvalitetstid över när man målat en stor modell på mindre än 30 sekunder!

/ IQ-GeeKen

Jaså en sån roller, njae jag vill ha kvar antennerna på modellen även efteråt, det låter ungefär som det där rådet att stoppa in delarna i en plastpåse tryck in lite lim, skaka och så är det färdigt

Model master acrylic då späder man den med vatten ??

#12: Ingen aning men jag skulle tippa på Isopropanol eller T-röd

Det där med roller lät som en finsk idè….
(låter bra det)
.
Akrylfärger,är dom bättre hälsomässigt….jag hajar noll om färger….
Jag har också sprutat med Vallejo några gånger,helt okej,men något bräckliga tyckte jag,kanske gjorde fel,men tanken är kanske att dra på ett lager lack på det på en gång…..eller…

#14: Akrylfärger är väl mindre hälsovådliga eftersom det i de flesta fall är vatten som används till att späda ut färgerna med. Samt för rengöring av utrustning.

Ja nu blev det Gunze /Mr Color hittade billig säljare på ebay 3 burkar för 63 kr med frakten inräknad ska bli roligt att prova på en annan färg….
Agama funkar fint att penselmåla tycker jag! En nackdel är att det är svårt att se hur långt man måste doppa penseln utan att klägga ner hela penseln. Sen funkar de ju fint att sprutmåla med också!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#17 var inte agama lite halvsvår att få tag på ??

Det här var en bra sida hittade länken på ipms
#18 Nu har jag iofs inte beställt själv, men Jadar Hobby säljer de färgerna! Sau kan säkert berätta mer!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!