Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettutanför-ämnet
Läst 848 ggr
Buran
0

MMM som i motor!

Var in och läste inlägget "En dag på FVM i Linköping" och såg alla fina motorer. Eftersom jag är fanatisk när det gäller motorer så vaknade den genen till liv. Så jag tänkte dela med mej av mina fynd på webben, allt från modellmotorer som är handbyggda till värstingar på diesel.

Först ut är Model Engineering and Model IC Engine Projects. Massor med bilder på fantastiska hembyggda motorer.

Nästa är Aircraft Engine Historical Society. Där det även finns en sida med modellmotorer från flygplan, models engines och ljud från plan. Sidan gör ingen besviken, ta en titt på det här See Barry Hares' Merlin Run

Merlin V12.com. Rolls-Royce ljud, bilder.

42-cylindrig diesel Zvezda här tänkt att användas till traktorpulling (under projects). Tror jag har läst någonstans att den kommer från någon typ av rysk båt. Bentley bygger/använder förmodligen samma motor till sina lyxbåtar.

Och här för våra pansarvänner, inte bara motor men oj, oj, oj vilken tanks. King Tiger i metall.

Och sist men inte minst, världens mäktigaste motorljud. BMR V-16 1,5 liter, en riktigt arg motor. Kompressorn (turbin) som sitter på motorn kommer från Spitfire. Historien påstår att förare som hamnade bakom bilen blev nästan "knockade" av det fruktansvärda ljudet från motorn. Så ladda nu ner det här och och be sen frugan ta en sväng med barnen, sen är det bara att vrida upp stereon på max. Förvånad

Mycket nöje Skrattande

"den här är en annan, en Airfix"

leo-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

du har missat denna snacka om modellbygge 6 cylindrar 250 cc öppna pipor, under 11000varv dog den och han har byggt replikan från grunden

http://www.motorcyclistonline.com/features/122_0604_honda_rc174_replica_racebike/index.html

Proosen
0

Den där Hondan är ju MC-världens svar på BRM'n, vilka maskiner att yla gott!

Att man tog ut så mycket effekt ur en liten fjuttmotor tycker jag är helt fantastiskt, speciellt när man betänker vilket år den byggdes.

Niclas

StefanW
0

#0 Det var många länkar! Det var rent livsfarligt att börja titta på för en annan som skall upp 04:30…får ta mig i kragen och gå och lägga mig nu…men vilken ljuv musik i öronen!

Stefan - Modellbyggare

leo-
0

2 det var ingenjörskonst på hög nivå med bla olika förgasare i magnesium beroende på vilken cyl dom servade och . axlarna i motorn varierade o tjocklek efter var belastningen kom mm mm