Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1351 ggr
micke35
0

Tiger II

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, här är lite bilder på mitt nya projekt. En Tiger II från Revell, 1:72.

Ska se om jag kan måla lite imorr´n.

Fy skröen va´pilliga banden är på en så´n här !

Nästa gång blir det 1:35 Tungan ute

micke35
0

en till…….

micke35
0

och en till…

Någon som har tips på lämplig kulör på primer, kanske olika för band, kropp och torn ?

micke35
0

Jag värmde de övre banden över ett värmeljus och böjde dem lite för att få "tyngd" i dem, borrade även lyftöglorna i tornet (svettigt), samt kanonen…

TommiN
0

Ser ju finfint ut Micke.

GeeKen
0

Borrar man det med liten elborr eller handborr?

Vill ju gärna veta så'nt innan man packar upp slagborrmaskinen och slänger till kärringen hörselskydden helt i onödan liksom.

Flört

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Tunnan]
0

Ser bra ut Micke
Hmmm…värmeljus och plast…låter farligtFlört
Smallt inte hela kärran ned då???Obestämd

micke35
0

Nädå, här behövs inga hörsekåpor. Jag håller bara borret mellan tummen och pekfingret och snurrar medurs. Säkert helt fel (nybörjare som man är) men det känns som man skulle gegga ihop plasten om man använde dremel´n ex.

/Micke

GeeKen
0

Ahaaaaa… Back to basics asså!

Skrattande

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Henke29]
0

Ser ju bra ut micke35 Skrattande

micke35
0

Jag var rädd för det, men håller man bara högt över samtidigt som man "ruckar" lite så känner man smidigt när det börjar mjukna. Man får ju inte hålla för längeGlad, har ju bara en chans.

Och bandet var ju inte pålimmat på hjulen när jag värmde.

/Micke

[Tunnan]
0

Oki…Phuhhh
Blev lite nervis där Flört

Har också lite pansar med stela band, undra om man kan lossa dom lite ifrån varandra…länkarna alltså, blir ju ett onda pill men det borde går bra att får det rätta hänget då.Obestämd

Azgaron
0

Ser bra ut Micke! Bra tips med bandet! Det kanske jag skulle ta och prova på min Tiger IIa

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

micke35
0

Borde ju funka att doppa dom i varmt vatten också, känns kanske lite säkrareObestämd

gigabyte
0

Ser bra ut micke , och det är ett pill i den skalan , så att gå upp till 1:35 är ingen dum ide !

Tails
0

#13 Skulle precis säga det där med vattnet. Jag tycker du har lyckats jätte bra. Den ser kanon ut. Ser fram emot kammot på denna skönheten.

micke35
0

Här kommer en bild till, nu är hela rasket grundat med mattsvart Humbrol.

Har experimenterat lite också……bakstycket till vagnen var förut lika svart som resten av vagnen, men är nu målad med gul ockra(oljefärg 12 tuber á 12 ml. för 18 spänn hos en dansk lågprisbygghandel) utspädd med lacknafta. Vet inte alls hur detta kommer att funka, men det var inga problem att spruta färgen och den "reser" inte grunden heller. Om detta faller väl ut kommer jag nog fortsätta måla med utspädd oljefärg, smålänning som man ärFlört

/Micke

[Tunnan]
0

Snyggt Micke Glad

[Henke29]
0

De ser bra ut tycker jag Skrattande
Lycka till me fortsättningen..

Henke

micke35
0

Det här med oljefärgen funkade inte alls….Tungan ute, det torkade inte och gnuggar man lite på ytan får man med sig både oljefärgen och humbrolen. Bara att tvätta bort alltihop (gör om, gör rätt, som fänriken alltid sa).

Men man kan väl använda oljefärgen till wash misstänker jagObestämd.

/Micke

StefanW
0

#19.1 Ja, det kan ställa till det lite! 19.2 Ja!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Tunnan]
0

#19 Välkommen i gänget Flört

Azgaron
0

Ser bra ut Micke!

Azgaron

micke35
0

Nu har jag kommit så här långt med pansarbygge nr 2, "bara" dags för kammotTungan ute.

Dark Green och Brick Red, ev bara BrickRed, har inte bestämt mig ännu. Har aldrig nånsin målat kammo innan och vet inte alls hur man gör. Vill helst inte måla på frihand.

Någon som har några förslag ?

/Micke

micke35
0

en till….

Tails
0

Mitt tipps är att kika på bilder från den faktiska tigern från kriget. Sen att provmåla på papper innan du målar på modellen så du inte får stänk och dyligt.

Bra bilder på kungs tigrar hittar du här:

http://www.tiif.de/

Sen är det nästan uteslutande penslande sharp ambush patterns på dessa vagnar. Intressant läsning här om inte annat.

http://www.ss501panzer.com/research_sources_for_schwere_ss.htm

micke35
0

Tackar för länkarna Glad

/Micke

Azgaron
0

Ser bra ut Micke! Lycka till med kammot!

Azgaron

starhawk
0

Normalt sett vill jag inte ha camo på mina tyskingar, men Tiger II ser inge bra ut utan, jag körde med typiskt fläckmönster på mina det blev bra, fast dom var ju i skala 1/285, kanske lite lättare att frihandsmåla

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Tror det med! Vet inte om jag hade velat försöka måla kammo på nått så smått, med spruta!

Azgaron

micke35
0

Sådär, då har jag börjat lite med kammot(här gäller det att ha tungan i rätt mun) på denna, ser lite klent ut just nu men det ska till åtminstone en kulör till (Tegelröd ?).

Kan inte hitta denna denna kulör hos Tamiya, någon som har tips på liknande eller nåt blandningstips ?

/Micke

Denna kommentar har tagits bort.
micke35
0

och en till…….Skrattande

starhawk
0

#30: Den närmaste Tamiya kulören är väl XF-9 Hull Red, kan du inte utgå från den? Humbrols 70 Brick Red tycker jag är för ljus

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Ser ju bra ut så långt Micke!

Azgaron

gigabyte
0

ser fint ut ,Glad