En dag på FVM i Linköping
Vi var ett jäng här nere ifrån söder som var på Flygvapenmuseumet i Linköping igår.
Jag tror vi var ca 18 pers.
Vi började dagen med att stiga upp kl 05,00 för att göra i ordning massäcken innerhållande Bullens pilsnerkorv, korvbröd, kaffe och lite annat gott.
Avfärd ifrån Kalmar flygplats kl 07.00 till Malmen, där vi skulle träffas kl 10.
Så det var bara att lägga i en växel och drao pao 
Sedan följde givetvis flera växlar 
Första objektet som vi beskådade var deras Mig-15 som just nu är under restaurering
Bror min står och kika på vinginfästningen och undra…ska det ser ut pa det häringa sättet ?
Resten av planet finns på insidan av dörrarna
Och här ligger kulsprutemekanismen
Hittade denna något udda 2-takts 12 cyl dieselmotor, som också är en axialmotor
Alltså 12 kolvar som går ifrån mitten, 6 åt vart håll
Vevstakarna om det nu finns sådana på denna modellen sitter alltså fästa på en platta i mitten som liksom rör sig skevande, eller hur man nu ska förklara det 
Tänk dig ett kraftigt obalanserat hjul sett bakifrån…kanske inte var så bra liknelser det helle
r…ähhh ni fattar nog 
Ventilerna satt på varsin sida samt kylvattenrören

Det var många fina bilder! Visst är det kul att få titta runt på hyllorna.
Stefan - Modellbyggare
spännande att bokstavligen kunna ta på svensk flyghistoria , dom vrakdelarna från DC3, är det delar av den som sköts ner i östersjön ?!
Fuskigt att få gå in i magasinet
. Jag vet att de brukar släppa in folk en gång på hösten om jag inte minns fel! Jag har dock aldrig lyckats pricka så jag fått se det riktigt roliga som finns på flygvapenmuseum. En fråga? Jag har för mig att det ska finnas en större modell (kanske 1:1) av projektet Saab B3LA, fick ni en bild på denna? Det är något jag skulle vilja se, har vissa skisser och sett en metallmodell - det skulle vara ett roligt scratch(?)-bygge!
//Marcus
Tack för bilderna Tunnan !Det var dom delarna från DC3 an ……, inte utan jag förstår dina tankar ……..
#16 Nä vi fick inte går in i det STORA hangaret, där fick inte ens guiden går in 
Såg bara Mig-15, AJ37 och en Hkp 3 i skala 1/1
#17 Ja lite konstigt kändes det allt, men ändå så kändes det att cirkeln har slutits till nu så att säga.

Vilken upplevelse!!!
Men du (#2) en så'n fläkt ska man väl ha i taket va?

/ GeeKen
#11 En V12 ,,, Merlin 3 an (?)
Jepp, stämmer bra, direktinsprutad

Vilket trevligt reportage Tunnan! Väldigt mycket intressanta grejer där. Jag ser fram emot vintern, då brukar det bli mer tid över för att göra besök på museer odyl!
Den satt väl på en svensk J26 men här är lite merlin ljud i alla fall http://www.spitcrazy.com/spitsound.htm

#24. Hur kan ett motorljud vara så erotiskt!? 
#23 Tack Sven-Erik, ja den här ytflykten behövde jag.
Behövde komma iväg en sväng och det här var ju det rätta stället för en flygfantast
#24 Tack giga för den länken, läckra ljud. 

Mycke bra att du la ut bilderna så slapp jag det Tunnan 
De var minsann trevlig dag i Linköping..
Måste göras om nån ggr..
Henke
Mycket trevliga bilder Tunnan! Ser ut att ha varit ett givande besök! Trevligan motorbilder!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Jo då det var inte dumt alls
Fick dess värre ingen bullens pilsnerkorv som utlovat var
Fick bli en voffla och en chokladbiskvi…inte fel det heller 
Kul ide' att dra ihop ett gäng så där. Funderar på om man skulle göra nåt liknande på mitt jobb. En fråga lite "off topic" Hur gör du när du lägger till mer än en bild i ditt inlägg?
När du hantera den bilden du har lagt in så lägger du markören ett par snäpp unde den bilden du har laggt in innan sedan trycker du på bläddra igen och väljer en ny bild och spara inlägget.
Klart!
Sen kan du bara fortsätta så tills du är klar
OBS, du bör också minska ned bilderna här på sidan och det gör du igenom att markera bilderna och lägga pekaren på en utav rutorna som kommer fram (6st) lägg den helst på den längst ned till höger och så drar du upp bilderna igenom att hålla vänsterknappen på musen intrykt samtidigt som du drar markören snett uppåt till vänster
Hoppas du fattar vad jag menar, är inte så bra på att förklara sånt här