Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 2303 ggr
GeeKen
0

GeeKen kör igång... Version 1.0

Som ett brev på posten kom regn och blåst. Synd som tusan, eftersom tanten planerat att jag skulle klippa träd i trädgården samt räfsa löv och plocka undan masas blomkrukor…

* gör vågen av lycka *

Direkt när hon drog till jobbet (gud hade en baktanke när han kom på att sjuksköterskor måste jobba på helger också) släpade jag fram färger, penslar, modeller och en massa jox som jag samlat på mig de senaste månaderna.

Eftersom inte färgsprutan kommit igång än fick starten ske i mindre skala än vad jag tänkt mig.
Av den anledningen har jag kört igång med en "referensgubbe" som jag ska ha att utgå ifrån i mina framtida dioramor. Dessutom passar jag på att bekanta mig med mina färger.
Penselmålade lite med Tamiya, men täckningen lämnar väl en hel del kvar att önska. Har nu grundmålat den med Tamiyas Primer för att testa om det ger bättre resultat.

Några reflektioner:

1. Tamiyas gamla figurer höll måttet på 80-talet. Idag känns de helt antika i jämförelse med andra märken. Detaljrikedomen lyser med sin frånvaro liksom. Får trolla med målningen istället om de inte ska se ut som om de var gjorda i Duplo.

2. Tamiyas Primer dammar… Jo, det är sant! Dammsuger jag inte köket innan tanten kommer hem så lär jag få äta min kvällsmat med sugrör.

3. Det här är kul som tusan!

Skrattande

Återkommer med mer rapporter framöver!

/ Pyssel-GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

Jo Tamiyas primer dammar, det är därför jag har en uppskuren flyttlåda på spisen och fläkten igång när jag primar, då behöver jag bara dammsuga lådan. Skall pula ihop en spraybox så småningom men just nu så får flyttlådan duga

Tamiya täcker väl aldrig i första strykningen, och är det en ljus kulör så blir det många strykningar innan det täcker, så jag brukar använda Model Master när det är ljusa kulörer det är fråga om.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

GeeKen
0

Primern gjode susen. Skulle tagit den från första början.

Precis som du säger så täcker de mörka betydligt bättre än de ljusa. Nåja, det är "learning by doing" som gäller. Och kul är det!

Ska ta och snickra ihop en liten sprutbox också. Det här dammandet var minsann inte å leka med!

Skrattande

/ GeeKen

Exelon
0

En enkel låda med en liten fläkt av valfritt material me ett friskluft/dammfilter innan eller efter borde ju göra susen. gjorde mej en rengöringsstation av filter från jobbet (ventilationsfiltermatta). Fungerade perfekt.

GeeKen
0

En sak stör, nämligen att färgerna blir mörkare än vad jag tänkt. Detta är självfallet inte alls konstigt eftersom det är i liten skala och färgerna då automatiskt blir mörkare.

Hur komma tillrätta med detta?

1. Ljusa färgerna något över lag med vit eller med en ljusare färg i samma färgskala?

2. Jobba med att enbart ljusa upp högdagrar, alltså de partier på modellen som ljuset faller på och på så sätt lura ögat?

3. ???

Kanske skulle satsa på modeller i gråskala istället!

Glad

/ Pet-GeeKen

denstore
0

Det går inte att använda vit för att göra alla färger ljusare. T.ex. så får du använda gult för att göra grönt ljusare.

Azgaron
0

Lycka till med byggandet Geeken!

Hudfärg har jag läst att en del använder för att ljusa upp vissa färger!
Svart funkar inte alltid heller för att mörka färger!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Tunnan]
0

Ja lycka till GeeKen
Ska blir kul att följa dina projekt här
Blir säkert riktigt bra.

[Henke29]
0

Snart vill vi se bilder GeeKen Flört

GeeKen
0

Näe, vitt funkar sällan. Har målat mycket olja på duk tidigare, innan fyra ungar, och det var oftast gulockra och ljusockra som var bäst att ljusa upp med.

Ska testa mig fram i morgon!

Bilder?! Ehum… Jag "fuskar" mig fram än så länge. Tekniken är inte vad den borde vara, men jag är en duktig elev.

Flört

Kan konstatera att jag måste vara duktigare med spackel. Bristerna syns direkt när färgen kommer på. Det gör större skillnad än jag kunnat föreställa mig.

Sedan ska jag nog ta och testa att måla nästa lilla gubbe med mina Hubrol-färger. Tamiyas färger fungerar ju inte helt optimalt med pensel, precis som ni sagt… Men jag är så'n, måste prova.
Jag är den ni kommer att läsa om som stoppat strumpstickor i vägguttag, slickat på visparna när elvispen är i full gång, kollat värmen på en cigarett med ögonlocken etc etc. Med andra ord: "totalt dum i huvudet" (vilket min fru säkerligen skulle skriva under på).

Det viktigaste är i alla fall att man inte dör nyfiken!

Sov gott alla - med händer OVANPÅ täcket!

Skrattande

/ GeeKen

TommiN
0

SkrattandeSkrattandeSkrattande

Marcusjohnson717
0

För att bespara dig tårar och tålamod så är inte Tamiya penselbara, nu kommer säkert någon och säger att det går!!! Men till att penselmåla tycker jag att humbrols enemel är det enda som duger. Fördelen med Humbrol är att de finns i en rad kulörer så man slipper blanda!!! Sen finns det givetvis alternativ, tex Vallejo, Citadell m.m om man ska penselmåla. Ska du nu sen sparka i gång färgsprutan, tycker jag, kan du använda Tamiya. Humbrol går, men vet inte om din tant far i taket och du kan glömma allt vad modellbygge heterSkrattande

//Marcus

GeeKen
0

Ska bara skyffla i mig lite mat, så drar jag mig tillbaka till min lilla experimentverkstad igen.

Förresten, vad tvättar man bort Humbros färger från penslarna med?

Lär väl funka med T-röd va?

Har varit i kontakt med Hobbybokhandeln och gjort en liten beställning på bl.a. vit Tamiya och matt lack. Dessvärre är de restnoterade, men dyker väl upp i brevlådan nå'n gång framöver.

Har ännu ingen lösning på kompressorproblemet. Ska till Lantmännen i morgon och se om de har någon koppling. De brukar ju ha allting mellan himmel och jord!

Respekt @ bönderna!

Skrattande

/ GeeKen

gigabyte
0

#12 Nej INTE T-röd Tag lacknafta eller förtunning …………….

StefanW
0

#12 Sedan (efter nafta) kan du tvätta dem i vanlig såpa för att få dem riktigt rena…

Stefan - Modellbyggare

leo-
0

14 behövs ingen nafta och det funkar bra på torkad färg oxå iallafall på mina penslar, brukar ha en liten balja med såpa och vatten som jag ställer pensel efter pensel i och sen låter jag dom stå ett tag

sen bara tvättar man av dom med vatten innan användning

GeeKen
0

Testar med såpa först. Har fått min beskärda del av petroleumprodukter och lösningsmedel inom det grafiska förr i tiden. Lite till så börjar jag väl jollra som en bäbis.

Glad

Tack för tipsen så länge.

/ Proppmätte GeeKen

AeroTech
0

frågade i en butik här i jkog (pensel / ateljébutik) o de sa att jag skulle tävtta bort humbrol med nafta o sen ta o skölja ur penseln med kallt vatten.. sen ta en klick diskmedel i handen o gno runt med penseln o sen skölja igen med kallt vatten…

denstore
0

#16 Fast det riktigt roliga kommer när du ska airbrusha med dina Humbrol. Som att stoppa huvudet rakt in i limfabriken….

GeeKen
0

LOL2000 @ Denstore!

Skrattande

Nja, att gnugga penslar med avstruken Humbrolfärg har jag nu gjort en gång… Och det var sista gången. Funkade si-så-där med T-Röd också. Däremot gick det kalasbra med nafta. Kärringen jublade ju inte direkt eftersom jag glömt stänga dörren till tvättstugan.
Funderar allvarligt över hur det fungerar hos ex.vis Mark och Jonas. Undrar om de har samma livsviktiga konflikter, eller om de lever i någon form av stillsam harmoni… Inte för jag skulle vilja byta på något sätt, missförstå mig rätt asså!

Humbrol gick betydligt bättre att använda till de små gubbarna än Tamiyas klet-färg. Färgen flöt ut fint och fyllde småskavanker och täckte riktigt bra. Endast de ljusare nyanserna kan behöva bättring.

Fast en sak stör mig… Vi lever på 2000-talet. NASA skickar upp små radiostyrda bilar till Mars och vi har möjlighet att se ända tillbaka till Universums skapelse (alltså minst 300 år tillbaka i tiden) med hjälp av fantastiska instrument som vi skickat upp i satelliter.
Likväl förpackar man färg i små idiotiska plåtburkar med värdelösa lock a'la engångsbruk!
Det är så'na här saker som gör att folk går ut på stan och klappar till försvarslösa människor helt utan anledning!

Skrikandes

Vet inte om man kanske skulle grunda gubbarna först. Har iofs ingen Humbrolgrund, men det får bli senare i så fall.

Nåja, mina två "referensgubbar" börjar ta form. En Tamiya- och en Humbrol-gubbe. Ska se om någon dag om jag kan börja få dem att se lite slitna ut också. Därefter blir det ännu en liten utvärdering, fast redan nu är jag säker på att Humbrol kommer att (trots idiotburkarna) förbli min "gubbfärg".

Har för övrigt fixat en uppsättning livsviktiga klänypor, häftmassa och nya blad till min gamla hederliga skalpell (trotjänare sedan 80-talet och en av mina käraste ägodelar).

Införskaffade också en liten behändig skrivbordslampa av Halogen-typ på jobbet idag. 60 pix och flitens lampa (fniss) lyser upp bordet!

Nähäpp, dags för en kvällspilsner (ingen 9,5:a ikväll - det lovar jag)!

Skrattande

/ Nöjde GeeKen

StefanW
0

#19 Håller med dig när det gäller Humbrols burkar! Och i övrigt med för den delen…

Stefan - Modellbyggare

GeeKen
0

Första bakslaget!

Lillgrabben som är allergisk mot både det ena och andra fick en "reaktion" av ångerna från Humbrols färger. Har fått behandla honom med ögondroppar (Lecrolyn) efter att han helt mulnat igen i synen.

Skäms

Nåja, får väl sitta under köksfläkten och måla gubbar innan mitt hobbyrum blir klar i vinter.

Aldrig får man vara riktigt glad, och är man någon gång glad så regnar det!

Annars är det bra…

/ GeeKen

AeroTech
0

vad surt!! hoppas att det fungerade bra med dropparna!

GeeKen
0

Det verkar funka bra. Han sover nu i alla fall.
Så jäkla typiskt!

/ GeeKen

Sven-Erik
0

Fasen vad tråkigt GeeKen! Att han kunde få en sån kraftig reaktion av oljefärgen? Men det blir väl att använda väl ventilerade utrymmen i fortsättningen. Annars köra med vattenbaserat!

[Tunnan]
0

Ja det var riktigt tråkigt att höra
Hoppas grabben repar sig snabbt nu.
Hälsa honom ifrån jänget här.

/Janne

TommiN
0

Ja det där var ingen höjdare GeeKen,bra att det är bättre nu med grabben din.Glad

GeeKen
0

Jag var och tittade till honom innan jag försvann till jobbet och han ser nästan normal ut i synen nu, bara lite röd runt ögonen.
Han har bara (?) reagerat mot damm och pälsdjur tidigare, så det här kom som en chock. Har jobbat med färger av alla möjliga och omöjliga slag se'n Hedenhös, men aldrig varit med om någon som reagerat på det här viset. Oftast är det luftrören eller huden som tar stryk.

Funderar på att inreda kallförrådet på tomten åt honom tills mitt lilla hobbyrum blir klart. Man vill ju inte att den lille pojken ska fara illa liksom!

Skrattande

(innan ni ringer BRIS - det sista var ett rått skämt som min fru säkerligen aldrig skulle kunna se något som helst roligt i)

Inget ont som inte för något gott med sig… Han var jättenyfiken på vad jag höll på med och tyckte det så intressant ut. Funderar på att köpa någon lättare bygge åt honom framöver som han kan lattja med, åtminstone med akrylfärger.
Pojkspolingen är 11 år och minst lika "pysslig" som jag. Kan kanske bli ett bra team - eftersom det aldrig blev så värst lyckat i varesig fotboll eller hockey (och det skyller jag inte pojken för).

Nähäpp, nu har jag jobbat 20 minuter och måste hämta kaffe… För det står i lagen, tror jag!

/ GeeKen

ElLobo
0

#27: Va, hela 20 minuter innan kaffet står på bordet!? Är du inte riktigt frisk?! Det är ju åtminstone 19,5 minuter för lång tid utan kaffe! Glad 

starhawk
0

#11: Kan inte hålla mig när du säger att Tamiya inte är penselbara, jag har penslat åtskilliga modeller med Tamiya, och det går utmärkt. Det är dom ljusa kulörerna som är problematiska, där rekommenderar jag definitivt Model Master eller Humbrol om man tål dom där löjliga små pytsarna. Att Humbrol har dom flesta kulörer? då har du inte sett målningsschemat till Revells Victor för att få till rätt färg för översidan måste man blanda fyra Humbrol i varierande procentsatser, och för undersidan två Humbrol. Om man däremot väljer Gunze så finns dom båda färgerna i deras sortiment, det är förresten samma färg som dom flesta av Nimroddarna skall ha också

Sven-Erik
0

#28. Skrattande Känner igen mig där!

GeeKen
0

Jag kan nog tänka mig att testa att penselmåla med Tamiyas akrylfärger igen, men i så fall tror jag att jag måste:

1. Vara mycket snabbare med penseln.

2. Jobba mer med förtunnig.

3. Grundmåla mycket mer nogrannt.

4. Grunda med en rejäl pilsner.

Glad

Som sagt, de mörka nyanserna var inga problem. Bara lite "kladdigt" eftersom jag upplevde att färgen började torka snabbare än jag hann måla.

De ljusa nyanserna (hud) täckte riktigt dåligt, men det kan kanske som sagt bli bättre om grundmålningen är mer nogrannt utförd.

Jag är ingen fegis och jag ger mig aldrig (om inte frugan är sur)!

/ GeeKen

denstore
0

Det är klart att det går att penselmåla med Tamiya.  Felet är bara att typ alla andra hobbyfärger är bättre till det.

Ska man tvunget penselmåla Tamiya, så får man pytsa i lite retarder, så att den i alla fall inte torkar på väg mellan burken och modellen. Doppa penseln i Tamiyas egen thinner innan man doppar i färgpytsen.

Personligen utsätter jag mig inte för den här sortens självtortyr, men vi har ju alla olika vägar till frälsningen…

GeeKen
0

Hur var det nu igen?!

Smaken är som baken… Mjuk å rund!

Skrattande

/ GeeKen

[Tunnan]
0

Heja GeeKen
Det här kommer du att fixa galant
Har själv penslat Tamiyas färger och håller verkligen med om att den torkar innan man hunnit fram till modellen med penslen.
Men som denstore sa så kan man kanske doppa penslen i thinner innan färgburken.
Kanske kan funka, har aldrig testat själv

Igår så penslade jag min Fokke 100 med Xtracolors Ral 7001 Silvergrå
Går bra att pensla om man är snabb, torkar nästan lika snabbt som Tamiyas färger

Marcusjohnson717
0

# 29 Där kom det som jag skrev - någon kommer att hävda motsatsen… Vill du ha BRA resultat så rekomenderar JAG inte att penselmåla Tamiya, då resultat inte kan bli som enemelfärger eller vissa akrylfärger avsedda för pensel. JAG vet att det INTE finns en färgtillverkare som har alltid har RÄTT kulör till varje modell, men Humbrol har FLER nyanser än Tamiya. Det har även Xtra Color, Gunze, Polyscale, Vallejo m.fl.

Sen kommer man aldrig i från att någon gång under sin tid som modellbyggare MÅSTE blanda till en kulör, oavsett vad din favoritfärg är…

//Marcus

Proosen
0

Vill du pensla akryl så testa Modelmasters akryl, den går bra att pensla men man får gå på i många lager innan den täcker. Till skillnad från Tamiya så löser man inte upp föregånde färglager när man ska måla samma yta igen.

Niclas

starhawk
0

??? Vad är detta Förvånad jag har målat min Predator från topp till tå med Tamiya, eftersom det är en Vinylmodell=inga oljebaserade färger. och jag känner inte igen mig i beskrivningarna här ovan, inga problem med att färgen torkar för fort, och den löser inte upp underliggande lager. Okey första strykningen blir lite tunn men efter andra lagrat är det helt okey. Är jag proffs på pensel eller kan det vara så att alltför mycket sprutande har fått er att tappa stinget på penselfronten Flört

Proosen
0

Penslar fortfarande mycket och har aldrig varit sams med Tamiyas akryl som penselfärg. Blev lite bättre när jag bet i sura äpplet och köpte deras egen förtunning men det löser fortfarande upp underliggande lager trots lång torktid.

Vet inte om det är mitt fel men det gör så lika fullt! Att första lagret blir tunnt händer ju med alla färger egentligen, även en lagomt utspädd Humbrol kan ju göra så om nyansen är ljus men den går ju att hantera när den torkat.

Tycker att Tamiyas akryl mera beteer sig som tuggummi även efter absurdt lång torktid (läs flera år!) så jag har gett upp hoppet om att få till en vettig blank bilkaross med den färgen.

Niclas

GeeKen
0

Jösses, det här är ett ämne som jag måste ta upp åtminstone en gång varje månad!

Skrattande

Det är inget att vara sams över - ihop å slåss!

/ GeeKen

TommiN
0

Skrattande

starhawk
0

#38: Låt se nu Proosen, har du samma erfarenhet med matt Tamiya? min erfarenhet med blank Tamiya är lite begränsad, jag har bara målat tre karosser med blank röd, efter mitt misslyckade försök att spraya dom, och det gick väldigt bra, det blev nästan glaskänsla när det torkat. Matt har jag målat i åratal och det har aldrig varit några problem av den art du beskriver.

GeeKen
0

Fepplade vidare med mina två referenstyskar ikväll. Eller rättare sagt den med Tamiyafärgen - ville skona grabben och hans allergi.

Upptäckte att det jag målat med Humbrol igår var tämligen högblankt. Dubbelkoll av burkarna och samtliga har matt färg. Skumt som tusan. Ska testa och mattlacka den här lille rackaren inom de närmaste dagarna, för det går banne mig inte att ha en tysk krigare som ser ut att ha siden-uniform!

Fortsatte alltså att pyssla om akryl-tysken. Körde nu med utspädd Tamiya och det gick betydligt bättre. Nog tusan torkar färgen snabb, men med lite planering borde det gå fint.
Gillar verkligen finishen på akrylfärgerna och de är lätta att kontrollera den halvminut de är "lagom" torra - med grov pensel. Fräckt!

Har även limmat ihop ett oljefat, givetvis i skala 1:35. Sparar den lilla skalan tills jag hittat min "tjille-vippen-spik" under sängen.

Skrattande

Har provat mig fram med spackel också. Kör med Humbrols, vilken torkar kvickt… Kanske lite FÖR kvickt. Jag vill gärna ha ett spackel som jag kan bearbeta en liten stund, utan att spacklet förvandlas till grus under palettkniven.

Allt detta ger en sjuhelsickes mersmak!

Jag jobbar vidare och kommer att återkomma med bilder på mina testfigurer framöver.

/ GeeKen

ElLobo
0

#42: Jag tror inte att det är så mycket skumt med dina matta Humbrolfärger. En del av dem behöver mycket omröring, och då menar jag MYCKET och LÄNGE, för att de matta pigmenten ska bli jämnt blandade i färgburken.

starhawk
0

#42: Jag kör med Squadrons vita spackel, tycker också att det torkar lite väl kvickt hur är det med Tamiyas? (tids nog får jag väl veta det, nästa tub på tur är en Tamiya)

GeeKen
0

Tyckte jag rörde och rörde och rörde. Nästa gång lovar jag att jag ska röra, röra, röra, röra, röra och röra… För säkerhets skull!

Skrattande

Nästa gång jag är uppe i Göte-la-borg ska jag ta och inhandla spackel från Tamiya. Måste bara jämföra.

Ska fixa våtslippapper på jobbet i morgon. Sen jäklar är kvällen räddad i morgon också!

/ GeeKen

[Tunnan]
0

Tamiyas Putty white torkar snabbt och är lätt att aplicera ut, eller vad det nu heter Skäms

Proosen
0

Tamiya, Humbrol och Italeri är de modellspackel jag testa och av dem så tycker jag Italeri är rena skräpet med minst sagt nyckfullt beteende. Spacklade upp en vinge på en Porsche 959, ena sidan blev bra men på den andra var det som om jag försökt spackla en teflonpanna! Släppte bara man petade på det utan att det blev så mycket som en endaste liten gnutta kvar på plasten, såg ut som innan jag spacklade!?

Humbrol och Tamiya funkar tämligen lika tycker jag. Bästa sättet att jobba med dem är att trycka ut lite på t.ex. ett gammalt minutenkort eller likanande som tål lösningsmedlet. Sen gör man en liten grop i mitten och duttar i etylacetat och rör om med lämplig skrotpensel tills man är nöjd konsistensen. Applicera sedan med penseln och kontrollen är i det närmaste total på var spacklet hamnar, torkar ihop i en svinblink så kan man lägga på lite till och på så vis bygga upp lager för lager tills man är nöjd. Låt torka ordentligt och sedan slipa.

Angående Tamiyas akryler då, de matta funkar bättre till pensel än de blanka men jag upplever fortfarande att det lätt löser upp sig under det nya lagret och så blir det fult efter penseldragen.

Niclas

AeroTech
0

Italeris spackel är enligt mig skit.. .det löser upp plasten.. kan inte arbeta med modellen på ett halvt dygn eller så.. blir bara hål rakt igenom plasten.. däremot är det bra att limma med tycker jag, när det är pilleri på hög nivå och det är nära natten och man inte vill / kan /orkar jobba mer..

starhawk
0

#47: Märkligt att jag inte råkat ut för det! den enda färg som blivit ful efter penseldragen för mig är Vallejo och den har jag ju slutat med

Proosen
0

Det är väl som med allt annat, funkar för en del men inte för andra. Vet inte hur många supersäkra tips för att lyckas med ditt eller datt jag provat och det enda som hänt är jag fått ett frispel och fortsatt i mina egna hjulspår eller testat ut någon egen teknik som funkat istället.

Skumt att Italerispacklet smälter hål i en del plast när det inte ens påverkade Porschevingen (Tamiyamodell)!? På andra modeller jag provade på gick det inte att slipa fram någon vettig yta utan det blev mera som för dig med en gegga som aldrig riktigt blev ordentligt stel och torr. Hur som helst så är det inte mycket att ha, Tamiya har nu också ett vitt spackel som jag gillar då många av mina bilkarosser är gjutna i vitt. Mycket lättare att grunda och lacka då.

Niclas

AeroTech
0

#50: precis, det torkar väldigt segt och man vill ju gärnabygga.. :P har smält ner två revellmodeller för mig.. men har fyllt ut med revells lim sen.. måse komma ihåg att köpa lite spackel nästa gång jag är i lkpg.. :P

GeeKen
0

Hann testa att måla ett par oljefat. Ett med Humbrol och ett med Tamiya. Jämförelse testerna fortsätter.
Förutsättning för att pensla med Tamiyas akrylfärg verkar vara en kombination av nogrannhet, snabbhet och lagom blandning med förtunning. Funkar faktiskt bättre och bättre.

Förresten, skulle någon vänlig själ vilja förklara lite kort hur man saltar?

Har som sagt ett par oljefat vilka nu fått strykning med grön färg.

Natti natti allibaddi!

/ GeeKen

Azgaron
0

Pensla lite vatten på ytan som ska saltas, och strö sen på lite salt och låt torka. Sen är det bara att måla, låta torka och borsta bort saltet!

Azgaron

GeeKen
0

Ahaaaa… Så enkelt?! Nästan för bra för att vara sant!

Skrattande

Ska testa det ikväll och sedan måla över med ljusare nyans.

Nästan så man skulle ta ut några komptimmar i e.m!

Thx för tipset!

/ GeeKen

[Tunnan]
0

Vad gör saltet för effekt ?
Ursäkta mitt ovetande, men har aldrig hört detta innan. Skäms

ElLobo
0

#55: Saltet täcker underliggande färglager så att det inte blir målat av nästa nyans. När man sedan borstar bort saltet så ser det ut som sliatge eller skrapmärken.

AeroTech
0

jag har strött på lite salt direkt efter att jag målat.. har gett rätt schysst resultat med..

[Tunnan]
0

Okay, det måste jag testa snarast

[Henke29]
0

De där lät ju intresant de får man allt ta och testa..

Henke

GeeKen
0

Första försöket med saltning: KATASTROF!

Gick åt h-e, men när jag får funderat ut vad som gått fel så kommer jag nog att se det som en lärorik erfarenhet.

Har alltså målat ett "objekt" med Tamiyas akrylfärg, låtit torka. Blött med vatten, saltat och låtit torka. Därefter målat målat med en annan nyans och låtit torka än en gång.

När jag skulle borsta bort saltet visade det sig vara en enda stor salt-å-färg-klump. Jag satt väl och gapade i ungefär två minuter utan att andas. Det var ju inte direkt så jag hade föreställt mig resultatet.

Antar att jag borde göra följande för att lyckas bättre nästa gång:

1. Salta lite mer sparsamt.

2. Använda färgsprutan istället för pensel (mindre färgmängd).

Känns ganska bra i alla fall. Nu vet jag hur jag INTE ska göra!

Skrattande

Pga. grabbens allergi fortsätter jag att experimentera med att penselmåla med Tamiyas akrylfärger och det blir bättre och bättre. Får som sagt grundmåla ordentligt, jobba en del med förtunning och sedan vara kvick med penseln.
En stor fördel anser jag vara den korta torktiden till skillnad mot Humbros färger (kommer att ge mig på dem igen när mitt hobbyrum är klart).

Förresten, hur tvättar man ren en modell som man målat med akrylfärg och sedan geggat ner med nästan två kilo salt?

Vatten? Förtunning? Hagelbössa?

Nähäpp, nu blir den en ale till och sedan tillbaka till det provisoriska hobbybordet på ovanvåningen.

Tjipp å hej på en stund.

/ GeeKen

Sven-Erik
0

Eh…du lär nog använda färgsprutan för att få det att funka! Glad

Men rätt saltmängd och sprutat med färg, kan du lätt bara borsta bort saltet!

GeeKen
0

Jo, man lär sig… Som flickan sa!

Cool

/ GeeKen

denstore
0

Man kan faktiskt satsa på att tvätta modellen också, då poängen är att saltet löses av vatten, vilket färgen inte bör göra. Borde fungera även med penselmålade modeller.

Du måste nog vara bland de mest byggdesperata människor jag stött på. Salttricket i kombination med penselmålad Tamiyafärg. Luktar gubbkris hela vägen ner till Lund….

Azgaron
0

Glad

GeeKen
0

Så'n är jag alltid - oavsett vad det gäller. Hade jag besökt en läkare så hade jag förmodligen fått en diagnos med en outtalbar bokstavskombination.
Jag måste kunna allt - på en gång. Och ingenting kan stoppa mig (förutom skräcködlan förstås)!

Första Harleyn jag köpte skruvade jag ner i beståndsdelar nästan omgående - utan större anledning. Sedan tog det hela MC-säsongen och en bra bit in på vintern innan jag fick ihop den igen. Men… Jag visste banne mig hur den fungerade!

Glad

Det här är min starka sida (kostsam svaghet enligt min chef), att jag ser en sak (ex.vis något grafisk) och sen gör jag allt jag kan för att lära mig tekniken. Och jag kan vare sig sova eller äta innan jag lärt mig det.

Hade jag bara varit en gnutta ödmjuk också så hade jag varit helt fulländad!

* host, host *   Skrattande

Ena hjärnhalvan fokuserar på det jag gör (bygger och målar) den andra halvan försöker lösa nästa problem som kan uppkomma. Och den tredje… Ja det blir väl hypofysen, ser till att hjärt- lungfunktionerna fungerar samt övervakar ungarnas läxläsning.

Så'n är jag liksom - puckad enligt tanten… Finfin enligt mig själv!

/ GeeKen

denstore
0

#65 I know the feeling. Skrattande

Man brinner som magnesium i ett par år, sedan trillar man dit på något annat. Dock så brukar lite sitta kvar för all framtid, vilket är kul. Kommer ju själv t.ex. alltid att gilla modeller, men sista året har airbrusharna fått klart större spelrum…Glad

Sven-Erik
0

Vilket härligt "Battle"….Skrattande

GeeKen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det enda jag retar mig på för egen del är att jag är den som gett begreppet "fullständig perfektionist" ett irriterande ansikte.
Jag pluggade två år på Skånska målarskolan i början av 80-talet och jag hoppade av när min lärare och mentor, Bengt Hansson, förklarade för mig att: "om du ska livnära dig på konsten så kommer du att dö svältdöden". Han förklarade sedan att det ingalunda berodde på att jag var dålig, men min perfektionsiver gjorde att allting tog på tok för lång tid. Och krokin tog död på min själ!

Håller nu alltså på med referensgubbe nr. 2. Har grundmålat honom och lagt ett lager färg över kropp och armar, därefter limmat ihop dem. Har fixat till lite detaljer med hjälp av lupp, fin-fin pensel och nål. I morgon (om jag hinner) ger jag mig på skuggor och högdagrar på uniformen, utrustningen (även den halvfärdig), ansiktet och vapnen. Ska även "smutsa ner" tysk-rackar'n så han inte ser så jäkla prydlig ut.

Om jag är nöjd? I h-e heller!

Natti-natti!   Glad

/ GeeKen

TommiN
0

Skrattande lycka till..

Sven-Erik
0

#68. Jag tycker att det ser bra ut GeeKen! Snygga spännen och granater. Keep up! Natti…

Azgaron
0

Ser ju bra ut så lånt Geeken! Bara att köra vidare! Tror det blir bra när det är klart eller som min morfar brukade säga "Det blir nog klart när det blir fint" Glad

Azgaron

StefanW
0

Kör på Geeken! Gillar din härliga entusiasm, fungerar som en spark där bak på mig (förkyld för tillfället och behöver nog ett antal för att få någonting gjort, går nu på Alvedon just nu för att trycka ner febern)!

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Krya på dig Stefan(själv har man ryggont,ungen blir bara tyngre o tyngreFörvånad).

Ser bra ut GeeKen,särskilt granaterna.

StefanW
0

#73 Om du inte har så skaffa en BabyBjörn bärsele, din rygg kommer att tacka dig! En av de bästa sakerna vi köpte när de var små!

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

#68 Ser bra  ut Geeken !! Lycka till med fortsättningen

Proosen
0

Liksom övriga så tycker jag du är en frisk fläkt i din iver att få till det. Kör hårt!

Babybjörn har man ju traskat omkring med en hel del nätter igenom med en icke-sovande och skrikande son i. Har sett några långfilmer på det viset i mina dagar.

Niclas

AeroTech
0

håller med alla andra här.. riktigt schysst målat!!

bära ungar, aldrig hänt.. :P

TommiN
0

Tackar Stefan(sorry GeeKen för trådkapningen),frugan såg den och krystade till och sa att en sån måste vi ha!!Glad

GeeKen
0

Trådkapning is da shit!

Skrattande

Nähäpp, nu har jag gjort mina två övertidstimmar. Dags att skynda hem!

/ GeeKen

TommiN
0

Usch..övertid…Rynkar på näsan

StefanW
0

#80 …extra pengar = mer modeller… Skrattande

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Ack så sant StefanGlad

GeeKen
0

Först övertid, sedan utvecklingssamtal i en av ungarnas skola. Borde ha tagit 30 minuter men istället blev den en dryg timme.

Ska upp och sätta mig en stund innan det är dags att hoppa i bingen.

En fråga, så här på kvällskvisten!

Jag har sökt enkel och rak information om färger för tyska byggen på nätet, men alla sidor jag funnit innehåller massa svammel - och jag har svårt att sålla agnarna från vetet.

Alltså, vilka av Tamiyas akrylfärger behöver jag (om jag inte orkar blanda själv) för att måla tyska soldater och pansarvagnar?

Rada gärna upp de färgnummer ni anser jag behöver, för just nu känner jag att jag skjuter lite väl mycket från höften… Vilket irriterar mig till döds.

Nähäpp, dags för penselmålning igen.

Cool

/ GeeKen

Sven-Erik
0

#83. Oj, jag är nog inte rätt man att yttra mig! Har precis börjat med Tamiya, men när jag köpte färg så hjälpte killen i hobbyaffären till! Han kunde direkt vilka nummer jag behövde (Tack Zetterlunds i Västerås!)………

starhawk
0

Ja grunden för Tyska VK II vagnar är Tamiyas Dark Yellow i alla fall, jag tenderar att endast använda den när det gäller tyskingarna

TommiN
0

Kanon info Starhawk,tackar för denGlad.

starhawk
0

Nä det är inte bara kanonen som skall ha den färgen TommiN Skrattande

Marcusjohnson717
0

# 85 Finns även från Humbrol och har nummer 083 "Ochre" om du vill ha en penselbarfärg och ett gott resultat - för det vill väl alla?

//Marcus

Denna kommentar har tagits bort.
gigabyte
0

Ang salt  , jag vill nog hävda att vatten inte är så lämplig pga saltet smälter lite o den klumpar ihop sig , men att strö i nästan torr grundfärg är bättre , blir  distinkt o inte så stora blamer av kornen , så vad tycker ni ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,?har jag rätt eller fel,,,,,,,,,!?TystSkrattande

GeeKen
0

Giga, "klumpa ihop sig" är en underdrift i mitt fall. Tror jag har ihopklumpat salt på min lilla testtunna (oljefat i skala 1:35) så det räcker till åtminstone ett 10-kiloskok med potatis!

Skäms

Ska testa grundfärg istället nästa gång. Det kan ta mig tusan inte bli värre - om jag inte råkar tappa en nymålad modell rätt ner i saltbyttan förstås!

/ GeeKen

starhawk
0

#90: Låter mer rimligt, jag vart lite tveksam när jag såg det där med vatten, det kändas inte rätt på nåt sätt, då geggar det väl ihop sig och det skall ju vara prickigt

gigabyte
0

#91 ,92 men tänk på att den måste vara nästan helt torr ,bara lite "fingertoppsklibbig" , precis så kornen fastnar tillräcklig, ´så att inte Air b inte blåser i väg hela baletten vid topp lacken ,är den för blöt  kan det bli genomslag till plasten  , !

denstore
0

Valle beskriver här "salt-metoden", och bilderna visar också på hur resultatet kan bli. Rätt nice, tycker jag.

Valles ryss

gigabyte
0

Snyggt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Cool

GeeKen
0

Blir inget måla idag. Afterwork. FUll som en sotare, eller vad de heter!

Skrattande

GeeeeeeKen

gigabyte
0

så länge du inte är ful som en sotare går det an , för i morgon är du förhoppning vis nykter ,,,,,,,,,,,,,,,Tungan uteFlört

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.