Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 3577 ggr
gigabyte
0

Panzer IV

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En ACADEMY  som skall ihop ,  har snöat in lite på denna typen av stridsvagn  , har en till utan sido skydd på gång efter denna  Tungan ute

Nicke o Tails nu får ni hänga på ……………………..Skrattande

starhawk
0

Varför kallar du den för Panzar V ? det är ju en Panzer IV

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

gigabyte
0

helt rätt starhawk

GeeKen
0

Ahaaaa, en pansarvagn och en Messerschmitt!

Skrattande

Spännande Panzer IV förresten. Ska bli kul att följa!

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Henke29]
0

Ska bli kul att få se detta bygge Giga Skrattande

gigabyte
0

Tack för alla glada till rop !!Även om ni inte skall bygga enIV panzer så häng på nu med någon plåt vagn så vi får lite liv på forumet ingen !!,

Tails
0

KICk ass!

Jag är på detta gruppbygget när jag fått allt till min nyinförskaffade pzkpfw IV J med frulleband. Tänker försöka få den till en final så där är lite aber/eduard och böcker som ska till men annars så ska väl detta gå vägen Foten i munnen

gigabyte
0

Låter bra Tails  det blir en härlig  panzer med allt fint extra pyssel Cool

ElLobo
0

Ska jag korrigera rubriken? Flört

Sven-Erik
0

Kul bygge Giga! Nä, varför korrigera rubriken för? Vi kan väl kalla den här för "den kamouflerade 5:an" Skrattande

Jag har min Jagtpanzer 4:a med en massa fotoets liggandes. Den ligger rätt långt upp i högen just nu!

ElLobo
0

#9: Allt för att förvilla fienden! Glad

Sven-Erik
0

#10. Precis! Flört God morgon förresten!

ElLobo
0

#11: God morgon på dig (och alla andra också) med! Hoppas ni har haft en bra helg! Själv var jag i Falun i lördags och bevistade arrangemanget som Gerth, Proosen, Maysula m fl stod bakom. Naturligtvis kommer det att komma en liten notis och några bilder vad det lider. Jag måste bara jobba lite emellanåt också …

Fisken33
0

Så här blev min Pz IV av samma märke, direkt ur boxen, mitt första Pz bygge.

Fisken33

gigabyte
0

#8 nej  men tack för frågan, vi kör på den kamouflerade 5an som Sven Erik sa ,

#9  Jagtpanzer 4:a plus  fotoets  den skulle vara kul att se på ditt

bygg bord ,ett god anledning att bryta bygg torkan ?

#13 en mycket fin  Pz IV Fisken ,En Academy om jag fattade dig rätt  ,  mycket väl gjort , har köpt en  Dragon 1/35 Pz. Kpfw. IV Ausf.D (3 in 1) - Superkit från Lycky Models som är på väg hem nu .

Nicke70
0

Hej!

#1: Jo för fasen, jag är på! Det är bara det att jag har _mycket_ begränsad tid att ägna åt bygget. Sen är det ju det där med att få till kulörerna som sagt… Jag ska experimentera lite med det nu under veckan så får vi se hur det går. Jag räknar (trots all amatörmässig noggrannhet) med att detta bygge kommer att vara lite av ett test, bl.a ska jag senare testa saltkornstricket och lite annat -man måste ju prova sig fram.

Men som sagt, räkna med att det kommer att ta en hel del tid för min del.

MVH Nicke

Azgaron
0

Trevligt med ett eller kanske flera Panzer IV byggen!!

#13 Fint bygge Fisken!

Tyvärr kan jag inte hänga på då jag inte har nån sån modell (Än)! Däremot en hel drös Tigrar sen gårdagens vistelse i Malmö!! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Fisken33
0

#14 Tackar, det stämmer, i den Dragon boxen finns det säkert en del extra detaljer också kan jag tänka mig.

#16 Tackar.

Fisken33

gigabyte
0

#15 kul att du hänger på Nicke   och det är kul att experimentera lite , lycka till Glad

#16 kör med en tiger då ,så kan vi kalla vårt lilla grupp bygge för Was das panzerwagen? om inte någon av dom andra har något i mot det ?Skrattande

[Henke29]
0

Mycke fint bygge fisken Skrattande

Ja är sugen på den där Marder 3 stridsvagnen som ja köpte av Hampus..
Men nja de är väldit mycke bitar i den hehe..
Den får man ta tag i sen när man har mer tid..

Henke

pebben
0

bara för att göra mej lite märkvärdig så är acadymys IV

tamiyas gammla sats inte för att det spelar nån roll bara lite bra att veta! bygg så det ryker pojkar!

//pebbiz

gigabyte
0

Kul att du kunde titta till oss pebben ,hoppas att allt är väl o limet földar Skrattande vi höres snart hoppas vi !!

Nicke70
0

Snyggt fisken! Vad är det för typ av väv du har hängt över pipan?

Fisken33
0

#13 Det är gasväv som jag försökte få att se ut som ett camoflagenät, men det vart inte så bra.

Fisken33

starhawk
0

#23: Inte så illa fisken! Jag kommer ihåg en bok där författaren föreslog att man skulle konstruera en termisk ärm genom att linda gasväv på pipan Förvånad så kan det gå när man inte vet vad en termisk ärm är!

Fisken33
0

#24 Jo jag har provat det med på en Leopard en gång, men det skulle nog ha varit något mer finmaskigare nät till det, det vill gärna resa sig när färgen torkar.

Plus att det gärna blir stelt, även om man dränker det i vatten färg.

Proosen
0

Jag är inte lika finkänslig som El Lobo så jag ändrade faktiskt rubriken på eget bevåg Skäms Hoppas det var ok!?

Hur går det för övrigt med konservburken?

Själv har jag och sonen precis slagit ihop Airfix lilla 1/76:a som idag ska få lite färg är det tänkt tillsammans med lillebrors Blitz/pak40 från samma tillverkare.

Så lite skjuts på vägen får du härifrån, hinner du också få på färgen idag? Flört

Niclas

ElLobo
0

#26: Host, harkel … #14Flört 

Skrattande  Skrattande 

Skönt att det inte finns för många finkänsliga personer här! Kör hårt Niclas!

Och se till så du och barnen kryar på er!

gigabyte
0

#26 och en  1/2 Flört vadfalls graderar du ner min femma till en fyra magister proosen , må hända ett äpple på karteden kan hjälpa Skrattande

mja här har jag bara fått på hjulen o grundat min konserv så färgen får nog vänta tills helgen , kul att du har en egen liten bygg klubb hemma ,proosen Glad

Proosen
0

Äpplen är gott, men du behöver inte smörja den här magistern han klarar sig ändå.

Idag har junior fått på lite gröna ränder på sin lilla IV, den skulle inte vara ökengul utan köra i skogen minsann. Kanske var det ok med en grå, tre bilder att titta på gjorde att den fick gröna kammoränder.

Att han sen ska ha den stå på en bit sandfärgat sandpapper med ett alldeles för litet kloster i skiffer bredvid pratar vi tyst om. Här är det det fria utloppet för kreativiteten som får råda.

Lillebror har också fått på grått på sin Opel Blitz, i alla fall fläckvis. Det är inte så noga det heller.

Bilder kommer vad det lider på grabbarnas alster.

Det var det hela från byggklubbs möte idag på matsalbordet.

Niclas

gigabyte
0

Det är ren bygg glädje som råder ,hos dig Niclas , låter mysigt !Skrattande mina barn är tråkig vuxna , undrar var man lägger sin fantasi när man blir äldre , i en tung kista av allvar ,med dubbla lås .

Tails
0

#29 ser fram emot bilder på byggena!

Har en fråga till bokmalarna; Vad är det för skillnad på En pzkfw IV H & ppzkfw IV ?

Jag har hittat lite saker men det tycks ändras helatiden.Det jag vet hittills är att man slopade motor till torntotation så en större fueltank fick plats. Tror man slopade prismer på tornluckor och sen ibland ser man skillnad på spännhjulen och avgasrören..vill betona ibland. Där är ett närstridsvapen på J:s torntak med(ibland). Jag vill tillägga att alla utvändiga skillnader verkar variera eller så är det en tärning som avgör om det är en H eller J. Senare J hade bara 3 return rollers. behöver hjälp här.

Mvh Hampus

gigabyte
0

Tails skrev- Har en fråga till bokmalarna; Vad är det för skillnad på En pzkfw IV H & ppzkfw IV

Har tittat runt , men var det verkligen två p i typ beteckningen ?

gigabyte
0

Här en del fakta om Panzar Iv

• Ausf A (1937-38, 35 byggda)
  • Ausf B (1938, 42 byggda): mer pansar, större motor.
  • Ausf C (1938-1939, 138 byggda): smärre förbättriningar.
  • Ausf D (1939-1940, 229 byggda): tjockare sidopansar, första modellen avsedd för strid.
  • Ausf E (1940-1941, 223 byggda): tjockare front- och sidopansar.
  • Ausf F1 (1941-1942, 462 byggda): förenklad konstruktion.
  • Ausf F2 (1942, 175 byggda): beväpnad med den långa 75 mm L/43 pansarvärnskanonen.
  • Ausf G (1942-1943, 1 687 byggda): tjockare tornpansar, modifikationer för vinteranvändning.
  • Ausf H (1943-1944, 3 774 byggda): längre kanon (75 mm L/48) och tjockare pansar.
  • Ausf J (1944-1945, 1 758 byggda): tornets vridmotor utbytt mot extra bränsletank.
Tails
0

#32 Klart där ska vara två p! Jga srikver alldrigh fälh! Cool

Jag skrev ut min fråga till ipms men det verkar som jag får vända mig till de riktigt hårdhudade i axis forumet på missing-lynx. De brukar kunna så pass mycket att man ibland ångar att man fråga. Skrattande

Tänkte mest på utvändiga skillnader. Jag har en bok här med bilder där H ser ut som J och tvärt om. Nu tänker alla som läser detta att det NOG är boken som har fel men så är tyvärr inte fallet. Stöter på dessa sena H som ser ut som J och tidiga J som ser ut som H hela tiden. Detta gäller dock inte J final där de bara har 3 bärhjul och avgasrören etc.

Återkommer med svar på min fråga om där är någon på interweb som sittter innne på svaareth.

Bara det inte slutar som med shermans där man möts av en vägg Tungan ute

Mvh Hampus

Sven-Erik
0

#34. Hehe…det här liknar "hardcore"…..Foten i munnen

Tails
0

#34 Hehe. Slår man upp Hardcore ur mitt vokabolär står det "Programerare, alternativt; person som byggt en airfix tiger 1/76 rakt ur lådan och överlevt." Borde skriva till windows vista användare med. Glad

Sven-Erik
0

#36. Skrattande Haha….den var bra!

gigabyte
0

#34 man kan ju få migrän för mindre

[Tunnan]
0

Skrattande

Tails
0

#38 Jag antar du syftar på Sherman. Flört

Nicke70
0

Och för att spä på förvirringen ytterligare: -det finns vissa Ausf J som har H:s påhängspansar (eller vad man nu ska kalla det) fast i form av Wire-nät uppspänt på en ram, men inte alla…Förvånad

Rent Allmänt verkar vagnen stått på sin höjdpunkt vid Ausf H, åtminstone om man går på uppgifter från besättningarna, och att senare utföranden ska ha haft problem p.g.a. att Niebelungenwerke hade svårt att få till rätt legeringar till pansaret. Det var förstås brist på metaller. Om jag förstått saken rätt är det också utförande H (minus påhängspansar?) som aktivt användes av Syriens armé ända fram till 1967.

Jag har också stött på så många konstigheter när jag tittat runt att jag börjat undra hur det där med uppgraderingarna gick till egentligen -det kanske inte var så "preussiskt" noga, eller ens möjligt på slutet.

Vad är det förresten för bok du syftar på i #34? Nyfiken som skam!Glad

gigabyte
0

Men om det är ett lappverk i utförande av vagnarna ,ger  ju oss ett ganska fritt spelrum  , då vi kan peka på denna problematik .

Tails
0

#41 fick tag i "tank power vol XXVI".. Där är en bild på den i nytt i bygghögen. Jag tror inte heller J vad en uppgradering av H.. Bara en billigare lösning för att spara tid och pengar. Det finns ju många exempel på det på andra vagnar.

Mvh Hampus

TommiN
0

he he,du får ursäkta Tails..nyvaken som man är,tyckte det stod "Girl power Vol XXVI"Skrattande,dags för mig att köra ner huvet i en hink med is så man vaknar…Glad

Nicke70
0

#42 & 43: Just så! Nu är jag väldigt långt ifrån en doktorsgrad i ämnet, men av vad jag sett på bilder + det faktum att Tyskland under krigets andra hälft förlorade hundratals vagnar i månaden på östfronten så är det inte helt orimligt att anta att det fungerade lite si och så med uppgraderingarna.

Detsamma gäller färgerna. Jag har försökt att få fram rätt kulör på den tyskgula färgen, men där gick jag bet. jag vet inte om RAL-standarden ens fanns på 40-talet, men om den gjorde det så har den ändrats. Kolla denna länken och jämför "Dunkelgelb" I & II.

http://www.jpsmodell.de/katalog/jpsral_e.htm

Dunkelgelb I stämmer hyfsat väl överens med Humbrol 83-84 (ockra-mid stone)tycker jag. Ska köpa hem lite 84 och testa att blanda lite.

Lite mer om färger: Läs inlägg nummer 2 i denna tråd, det är tänkvärt!

http://www.afrika-korps.co.uk/forum/viewtopic.php?t=2939

Tack för boktipset Tails! Glad

GeeKen
0

Jag jobbar en hel del med RAL vid sidan om PMS och NCS. Och jag har för mig att det var tyskarna (som vanligt) som utvecklade RAL-systemet någon gång i mellankrigstiden.

RAL är, för den som inte vet, ett klassificeringssystem för färger. Det fiffiga med RAL, till skillnad från exempelvis NCS är att RAL innehåller fräcka fluoreserande färger. Coolt som bara den!

/ Grafik-GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

gigabyte
0

Mycket lärorik tråd denna med all fakta , du Nicke har du sett att  vaggan som ljuddämparen ligger i är felplacerad ,den skall ligga under hela burken och inte på ena kanten  på Höger sida ,sett rakt bakifrån ,som både ritning o uttag i plasten visar . är det på min Academy i alla fall ,  och den ringen har ingen bra översikts bild bakifrån , det är som vanligt nätet som gäller där Obestämd

WildeSau
0

Här är ett urval på RAL-färger under WW2 och hur man blandar till dem

COLORES DE LOS VEHICULOS ALEMANES en la IIGM

och från Armorama

WWII German AFV Colours

från Afrikakorps

German AFV colors och RAL colors

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Tails
0

Fick ett säkert svar på missing-lynx axis forum;

"The defining difference between ausf H and ausf J was the deletion of the powered turret traverse and the auxiliary generator. This led to the deletion of the muffler/exhaust for the generator from the left side of the rear plate". Så där är en grej. Annars verkar det fortfarande vara "klart som ärtsoppa" i ämnet.

Mvh Hampus

gigabyte
0

Jo Tron motorn vet vi men,,, This led to the deletion of the muffler/exhaust for the generator from the left side of the rear plate". ,,, Ett utlopp för en el generator ?

starhawk
0

#50: Elgeneratorn måste drivas med något, eftersom den skall fungera även om vagnen står stilla med avstängd motor så drevs den av en liten enkel kolvmotor så det är utloppet från denna motor det handlar om, den togs också bort och ersattes med en bränsletank

Terminologi: Generator är namnet på hela paketet dvs. elgeneratorn och dess drivmotor

gigabyte
0

Tack för svaret Starhawk , nu blir det lite mera begripligt  .

Tails
0

Här är bild på det jag tolkar att dom menar.. och en fin länk till panzer iv byggare Skrattande

http://members.fortunecity.com/panzer4/Panzer4/FrenchVersion/6-Profiles/PanzerIV-Ausf.Js.htm

Tails
0

Lite ångest.. Antar att Dragon kommer släppa en H eller J innom de närmsta 2-3 åren i med deras Panzer D med tornskydd.. Känns inte så lönt att kleta ner en tamiya med 500kr PE då. Speciellt inte när där inte är pengar till det.. vad tycker ni?

denstore
0

Min erfarenhet är att man inte ska tänka så. Gör man det, så kan man ge sig fasen på att ingenting dyker upp. Bygg vad du känner för, och ifall det kommer något nytt under tiden, försök ignorera det fram tills att du är färdig.

Angående böcker, så har jag mer eller mindre sålt alla mina tyskböcker, förutom Achtung Panzer-serien. Rekommenderar den skarpt till alla tyskbyggare.

gigabyte
0

Håller med den store , man skall bygga  för det kommer alltid nya fina byggsatser som man vill ha Tungan ute, jag har i alla fall fått på hjul och gummi hängslena,,, una,,,, bildramento ,,,

Azgaron
0

Ser bra ut så långt Giga!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

gigabyte
0

Tack Håkan Glad

[Tunnan]
0

Mycke snyggt giga, jag är impad på dina byggen.

gigabyte
0

Tack tunnan, kul att du tycker om mina alster Glad#59 vad tror du att detta kan bli , "en liten stug en" om niomånader kanske Skrattande

[Tunnan]
0

Ha Ha…Ja han ser ut att har halva inne där, sååå det är nog inte omöjligt du Tungan ute

gigabyte
0

#61 Skrattande 

Nu skall jag försöka smeta på zimmerit , har forskat runt lite i zimmeritens historia o orsak , har då bla funnit att, 1- zimmeriten skiljer sig från en fabrik till en annan, 2-det finnes minst 3 klara under typer av mönster  Rak horisontellt,, mönster rak vertikalt mönster,, och woffeljärnsmönster , plus vissa lokala variationer där tydligen konsumtionen på öl är det avgörande hur mönstret blev ,så kör jag på det sistnämnda ,då det passar mina vanor någorlunda ,

TommiN
0

Snyggt giga..som vanligt!Glad

Sven-Erik
0

Man blir bara mer och mer imponerad av dina byggen Giga! Cool

gigabyte
0

#63 #64 Tack !Glad .sven erik  har du fått fixat din dator eller kör du  från kneget ?

Nicke70
0

#47 Oops Gigabyte! Missade ditt inlägg tidigare, men passar på att svara nu.

Eh… ja… jo… Det har jag sett men det är tyvärr redan för sent. Den vaggan sitter på plats sedan ett tag tillbaka Skäms. Jag kanske borde provat att spackla igen det hålet i aktern, kapa den delen av vaggan till rätt längd och placera den riktigt… Hur gjorde du? Vågar man bryta i den där delen och göra om?

Byggstatus så långt: De allra flesta stora delarna är ihopbyggda för sig, men vagnen är fortfarande inte byggd i sin helhet. En hel del saker ska spacklas och slipas -det har jag inte ens börjat med än. Spacklet Hagmans som många av er rekommenderar har jag inte hittat, funkar det med Plastic padding finspackel? Någon som testat?

gigabyte
0

#66 kör med Tamiyas spackel.

gigabyte
0

#66 Här är en  bild på en förhoppningsvis rätt placering av hållaren till Ljud dämparen