Hampden P5
Så har man börjat pilla lite på den här. Det blir ett rätt ur lådan bygge (tror jag
).För en short-run byggsats ser det ok ut så här långt. Panellinjer och nitar ser riktigt bra ut men det får inte bli för mycket färg för då lär dom nästan försvinna. Det som är standard för short-run modeller, bakkanten på vingarna blir väldigt tjock, så det blir till att ta fram filarna och sandpappret och sätta igång med slipningen. Har inte hunnit kolla dekalerna ännu men jag tycker dom ser väldigt "blåa" ut. Postar lite bilder på det som ligger i lådan. Fortsättning följer.

Ser intressant ut! Ska bli spännande att följa detta bygge!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Håller med om att dekalerna ser väl mörka ut! Kommer nog att bygga en själv, så jag kommer att följa det med intresse!
Stefan - Modellbyggare
Ser juklart mycke bättre än en viss Airfix 
fanns ju inga fotoetsade detaljer i min låda inte
Ska bli kul att följa detta bygget 
Har för mig att jag ska ha lösköpta dekaler till min P5a,.
Hittar jag dom så kan du får överta mina ifrån satsen, dom ser rätt ut i färg.
/Tunnan

#0,#12: Det var ju en diskussion för ett bra tag sedan om vilken nyans det skulle vara på det blåa, det påpekades att på alla äldra tavlor hade fanan en mörk blå nyans, men sen kom man på att den färg som andvänds hade mörknat med åren och den hade från början varit rätt ljus. Men vad det gäller flygvapenmärkena, finns det inte regler för vilken färg det skall vara?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Med risk för att bli stampad på av alla flyghistoriker, så är rekommendationen angående dekalerna att bygga vad som känns rätt, och strunta i diskussionen om de "korrekta" färgerna. Som Starhawk berör, så svallar ofta de här diskussionerna fram och tillbaka, då man kommer fram till nya saker ideligen, och det ständigt är en diskussion huruvida man ska använda samma nyans som originalet, eller en skalanpassad nyans, som då oftast ligger flera lägen ljusare än 1:1. Kul flygplan dock. Ska bli kul att se.

Vilken snygg och detaljrik modell!
Ska bli spännande att följa.
/ GeeKen
Så den är betydligit bättre än den gamla Airfix byggsatsen ja har..
Henke

#13, #18 Nja, ets-arket hade jag kunnat vara utan på den här modellen. Det tillför inte speciellt mycket, platta grejor som egentligen skall vara runda ser inte bra ut.
#14 Tack för erbjudandet, med jag hittade ett ark från Specialtryck i lådan, dom blir tillräckligt bra.
#16 Tack för den
, håller med till 100%. Så länge jag inte bygger något på beställning är det inte så blodigt allvarligt, jag bygger så att JAG blir nöjd med slutresultatet.
PeO