Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 1834 ggr
PonCar
0

Brittisk skönhet färdig!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var hon äntligen klar! (för visst är det väl en "hon" med dom läckra kurvorna…). Denna Revell/Monogram byggsats (No.562) av Aston Martin DB4 1962-1963 (?) var inte det lättaste projekt att knåpa ihop. Glöm allt vad passform heter! Ni som tagit del av bygget tidigare vet ju att också lackeringen var ett tålamodsprövande moment, där jag bla annat bitter fick erfara att Humbrolfärg absolut inte funkade som grund till Tamiya-spray! Det misstaget tänker jag inte göra om.

Lacken är således Tamiya spray Maroon på Tamiya grå sprayprimer.

Den modifiering som är gjord är att jag fixat framvagnen så att hjulen står litet på sniskan -ger lite mer liv åt modellen tycker jag. Dessutom fick jag flytta fram hela bakaxelpartiet ca 4 mm för att inte bakhjulen skulle hamna alldeles för långt bak i förhållande till karossen. Öppningsbara dörrar, huv och baklucka är original i satsen, men visade sig inte riktigt funka som tänkt pga den usla passformen. Huv och baklucka (där reservhjulet ligger) är dock fortfarande löstagbara, men jag fick nöja mig med att göra bara ena dörren öppningsbar. Kromlister av Bare Metal Foil. Svenska regplåtar ritade i Photoshop o utskrivna i skala (ungefär) på fotopapper, liksom Aston Martin-loggan framför huven. Fanns ingen sån med i byggsatsen. (Däremot ett extra däck!).

I mitt tycke en av de vackraste bilar som gjorts. Vad tycker ni?

GladPontus

PS. Postar några fler bilder här nedan…

PonCar
0

Läckert bakparti…

PonCar
0

Här ser man färgen lite bättre:

PonCar
0

Och här en vy över "kraftpaketet"…

PonCar
0

Hopp in och ta en provtur vet ja!

Trevlig lördakväll på er alla!

GladPontus

denstore
0

Superfin! Verkligen!

Azgaron
0

Mycket snyggt bygge Pontus! Den är verkligen superläcker!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

gigabyte
0

Enastående läckert bygge pontus !!!

ROBBAN68
0

Jag böjer min nacke och ler……

En av dom vackraste bilar som finns, och du har gjort den rättvisa. Så ska ett motorrum se ut. Nu förstår jag hur en bilmodell ska se ut. Har byggt några själv men ska genast sluta men det, håller mej till båtarna i stället.

MVH//ROB

WildeSau
0

Jolly nice, indeed!

Well done, mate! Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
0

Riktigt fint "ögongodis" Pontus! Kan förstå att man fick brudar om man hade en sån där dräpare…Cool

StefanW
0

Ojojoj! Den var otroligt fin! Cool

Stefan - Modellbyggare

Raldor
0

Läckert. Rule Britannia!!!Cool

Tails
0

tummar up och hatten av. Supersnygg!

AndersE
0

Superläcker i helt rätt färg. Jag älskar Maroon…

[Henke29]
0

Kanonfint bygge gillar verkligen färgen Skrattande

Greenhorn
0

Imponerande bygge! Den snygga lacken gör pricken över i:et Glad

PonCar
0

Jag bugar och bockar inför allt ert beröm…Uppmuntrande kommentarer som dessa sporrar en verkligen till att ta itu med nya utmaningar. Nästa projekt tror jag blir en Mercedes 500 K coupé, en "touringvagn" från 30-talet med karosseri från Zindelfingen. Äldre Jo-Han sats köpt per Tradera.

GladPontus

Proosen
0

Det där gjorde du bra Pontus!

Den är så snygg i maroon, har byggt den själv i forntiden så jag vet vad du gått igenom vad gäller passform och dyligt.

Niclas

ElLobo
0

Verkligen läcker! Mycket snyggt bygge!

[Tunnan]
0

Mycke fint bygge det här
Fin finnish inredningen och lacken

AeroTech
0

blir sugen på att testa bygga en bil..

GeeKen