US.M3 Lee
Ser ju klart trevligt ut du giga
Jag har ju inga stridsvagna ifrån Academy utan bara flygetyg, och dom är det minsann inget fel på.
Men deras pansar kanske inte håller samma nivå?

Skitfräckt!
Byggde en så'n på 70-talet.
Ful-snygg rackare som man bara kan älska!
Lycka till!
Förresten, vet du om det finns nå't kit med riktiga länkar till den? Så du slipper gummistropparna alltså!
/ GeeKen
#2 man är väl lite kräsen och att man är in skolad på dragon byggen , vi får se hur det är med passformen ,är ju minst sagt lite vinklar hit o dit
#3 det finnes en heldel till denna bland annat på LuckyModel. com där denna är köpt ,men är lite trött på lösa länkar som bara strular , ,men har sett en ny variant av plast länkar där man "snäppfäster "ihop dom, alltså inget lim ,pris 11 dollar, såg dom på LyckyModel MEN hittar dom inte nu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Detta bygge kommer jag följa med intresse!
Jag föredrar dessa tidiga vagnar med lite annorlunda utseende.
Finns det två uppsättningar fjädringspaket i din låda?
Jag tror att det är Academys Lee som har fel fjädringspaket och att man kan erhålla nya utan kostnad från generalagenten. Jag har försökt kolla lite men kan tyvärr inte bekräfta eller dementera mitt påstående än.
Läs mer i denna artikel av Steve Zaloga http://www.militarymodelling.com/news/article/mps/uan/112
MVH/Roger
funkar dom så är Good Bajs ,,,,,,,,,,,,,,Magic tracks
#7 enl info på lådan så har den nya fjädrings dämparen dvs den som är på den tidiga M3 lee (vertical spring suspension ,VVSS, )ser legalt ut, men skall kolla upp det ,tack för tipset !
Mmmm, en Lee! Himla trevligt, tycker de är coola!
De där AFV banden verkar ju intressanta!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#9: Det finns två typer av VVSS på den tidigare är returnrollern ovanpå fjädringen på den senare är den flyttad lite bakåt på en utriggare, undrar om det finns någon modell av Lee/Grant med den gjutna vagnskroppen
den var betydligt snyggare
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

AFV banden ska vara rörliga men det ska vara lite filande..
Jag vågar inte prova än :(
Man skall tydligen limma tre länkar sen ett klips ,då faller den på det för det jag var ute efter var ett helt rörligt band så som metallbanden ,man kan ju få fint band häng , i alla fall tigerns länkar ,till m- 48-60 dom har en annan lösning på problemet
Den här ska bli kul att följa Giga 
Lycka till nu me bygget..
Henke
Ja, häftig plåtkiosk! Var sattes dessa vagnar in i strid. Stilla-havsområdet? Eller gick de som lend-lease materiel till Röda armén? Bara nyfiken…
Pontus

#15: Dom hade väl sin storhetstid i Nordafrika, för en gångs skull fick britterna en vagn med en stor kanon. Den tjänstgjorde även i Burma och Stilla Havsområdet. Ryssarna fick också ett par stycken, den var inte så populär där, ryssarna kallade den "en stålkista för sju bröder"

Och britterna kallade den General Lee, och den modifierade versionen för General Grant. Brittisk humor! 

Jag gillar skarpt modellen,lite udda…
Ser bra ut Giga! Rörliga delar?
Azgaron
jo den nedre delen är Rölig och hjulen

Ser ut som ett intressant och lovande bygge giga!
Är en heldel inredning till denna så som radio ,granater i sina hållare på tornväggarna o massa små plock ,hur brukar ni göra ,jag menar limma fast allt sen måla , eller målar del för del ,,, ?
Väldigt snyggt giga
Ja det där med att måla smådelar före eller efter ihoplimning råder väl lite delade meningar om vilket som är bäst.
Jag gör både och, beroende på hur pass bra man kommer åt eller ej.
Målar man innan så blir det oftast ändå att man får fixa till det efteråt när man har limmat fast delen.
Härlit giga de går framåt me detta bygge 
Kul att få se..
Är spännande att följa dina byggen..
Henke
Tack tunnan o Henke , jo ,färg o lim är är ju inga vänner så att säga , men det finnes väl inget recept utan man få anpassa olika tekniker utifrån den modell man jobbar med för stunden antar jag
Ser bra ut Giga!
Jo, det är nog så man får göra för att det ska funka!
Azgaron
Tack AZ :)Har fått byggt en heldel nu i helgen ,har torn inredning och själva topp tornet kvar , målade med Mr hobby bet så underbart bra med cellulosaförtunning ,vitt på mörkt grönt ingen grundfärg och den täckte på tre drag , och jag som skällde ut den färgen , men det var ju okunnigheten som talade ,men det visste ni väl innan :)
Ser snyggt ut!
Jo, alltid lär vi oss nått nytt, och det där med cellulosaförtunning för bättre bett, måste provas!
Azgaron

Fungerar det verkligen med cellulosaförtunning på plast?
Skulle lacka frugans MC-hjälm för några år sedan och avfettade med cellulosaförtunning. Fettet försvann, tillsammans med plasten. Kvar fanns nästan enbart frigoliten.
Men fiffig som man är så byggde jag raskt upp hjälmen med glasfiberväv, Plastic Padding och sprutspackel.
Och jag lovar er - frugan vet inte ett smack om detta.
Sedan dess använder jag mig enbart av medicinsk bensin (finns att få tag i på apoteket).
/ GeeKen
#30 tack az . jag skall måla den heltsvart som första lager färg ,skall sen försöka tona upp med mörktgrönt ,få ser hur det blir .
#31 cellulosaförtunning på glasfiber plus att den äter upp frigolit ögonaböj = Kasta den hjälmen, den har inte samma förmåga till att ta upp stötar o slag .Tvål och vatten ÄR det enda som man skall göra rent en hjälm med , så köp en ny ,,,,,

Hähähä… Jag nämnde väl att det var frugans hjälm va!?

Min egen höll för cellulosaförtunningsbehandlingen (dagens längsta ord) och lackningen.
/ GeeKen

#33.1 
Stefan - Modellbyggare
#33 Det går att köra utan också och istället förlita sig på det inbyggda träskyddet. 
Annars har jag ett fint gammalt vurpollon från den tiden som föräldrarna åkte Lambretta.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#36 Snyggt jobbat
Stefan - Modellbyggare
Mycke snyggt giga
Sketans vad duktig du är på att bygga, är nästan lite avis 
#37 #38 jag tackar o bockar , mja inte kommer jag upp i din klass Tunnan ,om ett par år kan hända ……………… ,men nu skall jag grunda den i veckan, sen svart som första färg, sen den matta mörk gröna ,, sen vet inte jag hur jag skall gå vidare ,vill lägga en tunn öken gul som ett filter ,,,,,,,,,,,,,,,,,
Snyggt torn och balja!
Prova med att lägga ett väldigt tunt lager på undersidan som test!
Azgaron
Tack Azgaron , och tack för tipset !

ni är sååååå jäkla bra på att bygga!!

#39. Jaha, nu har du lyckats tappat bort mig i backspegeln igen…
Vad menas med "lägga en tunn öken gul som ett filter"?

/ GeeKen

Det finns flera sätt att måla på! Oftast så är det att föredra att börja med ljusa färger och sedan gå mot mörkt (t.ex. splitterkamo på en viggen) eller när man målar pansar så kan man börja med svart och sedan gå mot de ljusa färgerna för att bygga upp en "prechade"…har jag lyckats att krångla till det lite till för dig?

//Stefan
Stefan - Modellbyggare
# 43 en tunn camo färg som man lägger ovanpå original färgen , när dom får sina vagnar så har dom en basfärg ,så besättningen pytsade ut den färgen ,som gav bäst camouflage för års tiden, och det gjordes i stor hast många gånger, så det var tunt och original färgen lös igenom på många ställen ,där av ordet filter , om någon av dom gamla pansar rävarna har en annan mening så rätta mig ,,,,,,

Ett mycket delikat bygge Giga! Ser verkligen fint ut med inredning och allt. Du får sån snits på dina byggen! Jag får hämta inspiration här till min egen byggsats som ligger och väntar på bättre tider!
#43- det är en djungel av ord och info som skall tas in men häng i och ge inte upp även när det skiter sig ,för det skiter många gånger !

Även jag skulle vilja ha ett uppslagsverk på Svenska med alla termer som vi använder, lätt åtkomligt på nätet
Stefan - Modellbyggare
Tack Sven Erik , blir väl hyfsat, lite sprut rök o plast granater, skulle vara kul att pröva fotoest inredning (Eller inte) ;o) ,hoppas att din bygg torka snart är över.
Jo det skull vara till hjälp för många, i alla fall för mig ,det är ju en terminologi som är en smula unik ,minst sagt
Vad jag har förstått så är ett filter tunnare än en wash och kan tex läggas över större ytor eller kanske tom en hel modell för att skapa en viss effekt eller jämna ut skuggor och ljusdagrar lite! Kan målas på med pensel eller duschas lite lätt med airbrush!
Azgaron

Ser riktigt bra ut Giga, gärna lite mer bilder
PeO

Mycket snyggt Giga!!

Fy för bubblan… Finsk särskrivning: SKIT SNYGGT! *)
En liten fråga i vanlig ordning:
Drämmer du ut salt över hela bygget, eller bara på utvalda delar.
Ännu en liten rackare:
Saltar du innan målningen eller efter?
/ GeeKen
*) Mycket internt skämt mellan finnar och halvfinnar på Gubbklubben. Det räcker att ni vet om att jag asgarvar… Än så länge!
#54-#55 tackar ,jag drog på en heldel salt ville se hur det blir med större mängder av den , men jag måste nu vädra ner kanon sidan på fronten lika mycket ser jag nu , mera bilder kommer nångång i veckan eller så ………………..
#56 Tack GeeKen , jag lägger saltet PÅ den färgen som jag vill lysa igenom ,,i detta fallet den svarta basfärgen ,,, och lägger den när nästan färgen är torr, så att kornen stannar kvar dom flyger ju lätt av när då blåser på med toppfärgen , en del anv vatten först sen salt , men dom ligger inte kvar så då,,, tycker jag iallafall .

* antecknar *
Bitarna faller på plats, tack så jättemycket!
/ GeeKen
#56 Jo, särskrivningar kan nog ställa till med en del lustigheter!
Azgaron

Riiktigt snyggt Giga!!
Giga…du säger att du inte kan bygga….skäms på dig…detta är ju mästerligt gjort.
Högsta klass på detta bygget

Vad tänkte du egentligen? Den ser ju alldeles begagnad ut ju!

Supersnyggt!
/ GeeKen

#61. Giga, detta bygge är fantastiskt fint byggt och målat! Tekniken med salt har jag inte tordas prova på, men blir resultatet så här bra…Imponerad! 

Härligt bygge! Är det tamiya färger du kör med för ökencammot?
TACK ALLA !!Vad glad jag blir att ni gillar min "Väder kvarn"
kan hända att jag har hittat den väg som jag kan vädra då jag inte får till för -skugging , på ett vettigt sätt #68 jo tamiyas färger ,men skall köra med MRhobby på nästa bygge ,för tycker att tamiyas färger är lite känsliga när jag vädrar så hårt som jag gör .

När jag "vädrar hårt" hemma slår min hustru käken av mig.
Själv tycker jag det är ett fint sätt att visa sitt välbefinnande på. Det ska banne mig höras att magen fungerar som den ska!

/ GeeKen

ja det är konstigt att dom är så känsliga mot sånt!!
Ja en ärligt menad fis förlänger livet
Jag släpper brakskitar hela dagarna på jobbet
…kan ju vara anledningen till att jag för det mesta får jobba för mig själv 
har en gammal hund med stor aptit o dålig mage ,en kombination som är GAS framkallande ,han fiser sig i genom sina dagar att öppna dörren när man kommer hem , inte sen diger dödens härjningar har det luktat så i halland ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, där bräckte jag er !!!!!!!!!!!
Full av beundran för detta bygge. Ett mästerstycke i hur man får styren att se ut som slitenpansarplåt! Många bra tips att använda också för bilbyggaren -dvs om man gillar den "begagnade" looken.
Pontus
Tackar Pontus
.Hoppas att den blir så som jag vill i färdigt skick , har lite band och bråte som skall på plåt skrället ;o)
Superfint bygge me andra ord Giga 
Du lyckas väldit bra me denna stridsvagn..
Henke
Tack Henke kul att du gillar den 

Riktigt snyggt Giga!!

Läckert !
KAnon 
Ja, den blev superfin Giga! Snyt vädrad med!
Azgaron
Sanning att säga tycker jag den är riktigt, riktigt ful, men det kan ju du inte rå för (och du nämnde det själv i #0) 
Bra byggt, Giga!! 

#87: Jo den nitade är ingen skönhet, men den med gjuten överdel gillar jag

#83 -#88 tack för allt stöd o glada kommentarer
är en fuling som sau sa , men är så kul att bygga , lite som Panzers egen villa villekulla .

Snyggt bygge!! Klart häftig vagn!! 
Tack Greenhorn 
#89 den ser ju gravid ut , härligt rund om skrovet, Så den är ett måste att införskaffa 

Förbaskat snyggt bygge!
/ GeeKen
#89 Lite bättre. Skulle vara skoj att se gjutformen den gjordes i.

#95: Troligen sandgjuten så formen såg bara ut som en stor låda, samtliga 300 tillverkades av American Loco som var dom enda som kunde gjuta så stora delar

#92: Om du hittar den kan du väl tipsa mig jag skulle också vilja ha en skala 1/35

Snyggt arbete! Mycket bra gjord och Inspirerande. Man kanske ska börja skrapa lite i det allierade? ..men de är ju så fula
Har läst att många ville sitta utanför vagnen om den träffades.. För att sitta i var som att sitta i en granat.(alla bultar lossnade och flög runt)
Mvh hampus

Kanon snyggt bygge Giga, fruktansvärt full design på den. Men den var nog rena juggernauten för tyskarna.
Snyggt målad/vädrad gillar det skarpt.
#98-99 Tack så mycket
#97 jo visst starhawk 
#92, 97 Cromwell Models har gett ut en resinklump, art.nr: CA101.
Företaget har varit ökänt för sina levtider tidigare, så det kan vara en chansning att beställa därifrån.
Tack för tipset sau , resin är ett material som är okänt för mig ,, få se om jag vågar mig på en sådan historia , jag brottas för närvarande med en asiatisk modellhandlare, har betalat dubbelt för för en modell, få se hur det löser sig , felat är delvis mitt ,då första betalningen från mitt konto bröts , sen drog dom två gånger istället ,,, men det fixar väl sig sinom tid …

Brottas med en asiatisk modellhandlare!?
Hähähä… Jag ser bilder… Oh la laaa… Måste duscha kallt…

/ GeeKen

101: Resin hör ju knappast till mina favoriter, men vad gör man? den där diskussionen om leveranstider lät ju inte särskilt bra den heller