grundfärg
brukar ni använda grundfärg o i så fall vilken??hur gör ni om ni använder pensel o allt innan själva målningen??lite såna tips tack om ni kan o har….
www.bosnafly.n.nu

Jag brukar många gånger grunda det jag ska måla, åtminstone om det gäller större ytor eller "svårare" färger. Då använder jag många gånger vanlig vit eller grå grundfärg på sprayburk, t ex Biltema, Scandinavian Paint eller liknande. När det är torrt så är det bara att måla som vanligt, och själv kör jag än så länge enbart med penslar och Humbrol Enamel.

Kör med dyra tamiya primer. Söker själv efter en grundfärg på burk som man kan spraya med airbrushen, som är större än ett par ml. nån som har en bra?? För en sprayburk med tamiya räcker inte långt. Finns hagmans till bilar men vet inte hur det är på plast. Har två såna burkar hemma.
skam man använa nån plast primer??innan grundfärgen om man använder t ex hagmans grundfärg?
www.bosnafly.n.nu

#3: Jag använder enbart den grundfärg jag har hemma, och sedan på med den färg jag ska ha.
Men däremot är det så att man kan behöva använda någon typ av grundfärg om man ska måla objektet med andra sprayburkar, eftersom vissa färger är mer aggressiva mot plasten än andra. Tar man bara tunna lager som verkligen får torka så brukar det inte vara några problem men det bästa är naturligtvis om man har någon skräpmodell att testa färgerna på.
Jag har hagmas grundfärg på sprayburk , funkar fint på rätt på plasten ,Men den är för tjock o man får spruta på väldigt försiktigt och på lång håll från sitt målnings objekt , jag skall gå över till tamiyas grundfärg ,då den är tunnare , färger min vän, det är en djungel, och i modellvärlden, ett träsk bad som alla måste gå igenom .

Chaos black o den vite är bra. Använder mest den vite

Grundfärg är bra om man ska ha en ljus färg eller en färg som täcker dåligt. Själv så har jag börjat att grunda med mattsvart (pansarbyggen) som då också blir en perfekt grund för "Pre-shade"!
Obs! Detta gäller mest om man målar med matta färger! Ska du lacka en bil eller något annan med blank färg, bör du förstås grunda!
ok,´det låter ju bra..ska bygga lite pansarvagn,o lite plan,
www.bosnafly.n.nu