Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3247 ggr
Marcusjohnson717
0

Sprutbox?

Var hemma hos StefanW häromdagen och såg hans dragskåp och kan nu inte få tanken ur huvudet - jag måste ha en sprutbox!!! Jag såg TommiN lösning och gillade den, men den är lite för stor för mitt pysselrum om man nu ska ha den där! Helst vill jag inte ha någon plåtkonstruktion utan plexi/trä. Ska man ha lucka till boxen för damm? Fläktar har jag redan funderat ut så finns det någon som har bra ritnignar och förslag?

//Marcus

starhawk
0

Bra ritninger saknar jag också, jag har tittat lite på komersiella boxar, dom tycks endast finnas i USA och går följdaktligen på 110 volt, för att se ungefär på formen och sen får man väl bygga nåt liknande själv. Jag tänker definitivt inte göra något i plåt, jag funderar på flyplywood och fläktar från Clas Ohlsson men än har jag inte kommit igång

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Marcusjohnson717
0

Vi får kampera ihop för att hitta en lösningFlört. Jag är också inne på fläktar från Clas O. Egentligen är den stora frågan om man måste ha lucka som går att stänga till boxen? Hur löser man det snyggt, vill inte att de ska se ut som någon ask man gjorde i träslöjden i 3;an!

//Marcus

starhawk
0

Jag tror inte man behöver någon lucka, det är nog mera en estetisk grej. Ingen av dom komersiella hade det, och jag tänker definitivt inte öda någon möda på sånt

micke35
0

Varför sprutbox ?

Det är ju inte tvåkomponentslack man sprutar med.

GeeKen
0

* tänkte säga någon tarvligt om sovrummet, men avstod *

Tyst

Vad är problemet? Är det damm eller ångor… Eller båda delar?

Vart blåser ni ut dammet och ångorna? Genom väggventil eller köksfläkten? Speciellt dammfilter som fångar upp joxet?

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

TommiN
0

Jag hade tänkt köra ut via balkongdörren,eller om jag byter hobbyrum,via den lilla fönsterluckan.

Anledningen att jag vill ha ut är att det inte kan vara så hälsosamt att sitta och sprutmåla när man har utspätt med thinner,det luktar rätt så rejält annars i lägenheten,iallafall i min lägenhet.

GeeKen
0

Det låter väldigt förnuftigt.

Jag jobbar som grafisk formgivare och det är Allmänt känt att även vattenbaserade färger kan vara allergiframkallande och upprepad exponering kan leda till hudbesvär, luftrörs- och lungbesvär. Det är inte så vanligt som de gamla hederliga lösningsmedelsskadorna (upplöst fett i hjärnan), men de tål att ha i åtanke om man pysslar mycket med så'nt här.

Ja, så jäkla munter kan jag vara en onsdagkväll…

Cool

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Marcusjohnson717
0

# 4,#5
Jag själv störs egentligen inte av dofter, men min FRU gör det. Ska man fortsätta att måla med Humbrol, Tamiya eller dyl. så får jag nog rätta in mig i ledet!!! Sen visst är det skönt att bli av med dammet, det har en tendens att hamna överallt. Jag hade tänkt att köra ut fläktslangen igenom en ventil jag har på väggen, den ska vara demonterbar så den också kan fylla den funktion den är till för - självdragsventilation. Men nu var jag hemma hos StefanW i kväll och såg hans "nya" lösning och den verkar vara helt okej! En vanlig köksfläkt som står på högkant. Verkar vara det billigaste och enklaste alternativet och faktiskt med ett bättre resultat än dragskåp enligt hans utsago, ska testa den nästa vecka!

//Marcus

starhawk
0

Funderar på en billighetslösning, i alla fall tillfälligt. Skära upp ett hål i min modifierade flyttlåda och montera in en fläkt och slang. För närvarande residerar den på spisen när det sprayas. Framtidsprojektet jag funderar på är en plywood-låda med ett batteri fläktar i botten och en slang ut, gällar bara att få tag på plywood, brädgården i närheten har fånigheten att bara sälja till folk med kundnummer

ElLobo
0

#9: Men om du handlar så får du väl ett kundnummer …?

Eller är nya kunder inte välkomna?

starhawk
0

Nja, dom vill visst bara ha företagskunder

ElLobo
0

Finns det ingen du kan använda som bulvan?