Falu Gruva Open 25/10
Hej å hå!
Precis som El Lobo nämner i tråden om Borlängeträffen så blir det ytterligare en träff i Falun veckan efter. En utställning kommer att stå i Världsarvshuset veckan innan och ett par-tre veckor framöver.
Själva tävlingen kommer att husera i museet högst upp, fritt inträde dit och 20 kr. i deltagaravgift.
Museet kommer att ha visning av sina gruvmodeller och visa hur de fungerar så om man inte vill glo på styren hela tiden så finns möjligheten att förkovra sig i äldre gruvdrift.
Om ni vet att ni tänker komma så kan ni slänga iväg ett mail så returnerar jag anmälningsblanketter.
Välkommna till Stora Stöten, ett stycke fantastisk svensk historia!
Niclas, IPMS-Dalarna

Snygg affisch! Hoppas att det går bra med utställningen! 
Stefan - Modellbyggare

Tack!
Lite pirrigt är det ju att försöka arrangera och hålla i ett evenemang, som tur är är vi flera om jobbet så jag har i princip hållit på med reklammaterial och blanketter. Sen har vi andra hängivna Dalfolk som tagit tag i resten med lokaler, montrar och annat som behövs runtomkring.
Niclas
Kolla runt lite i muséet så hittar du en bild på en mycket känd saudisk familj.
Speciellt en av sönerna har utmärkt sig de senare åren…
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#3: Jag har för mig att en bror till den specielle sonen studerade i Falun ett tag.

Bump!
Har fått klartecken från museet att det blir swap-meet också för den som vill tömma gömmorna på långliggare.
Ta med det som ni kan avvara och passa på att bjuda ut det till andra hugade byggare.
Niclas

Ska bli kul med en Dalatävling/utställning. Hoppas vi får många utställare och besökare.
Vi ses vid gruvan!

Måste säga att jag är en aning spänd över den helgen, blir ju också ett möte nu på lördag kl. 14.00 på Göranssons färg. Ta dig dit du också Panther11 och dryfta lite spörsmål och organisatoriska finesser.
Niclas
I anknytning till våran modelluställning/tävling så har vi i en intill liggande lokal ( byggnad) ställt ut en monter med blandade modeller.
Detta som reklam och inspiration för evenemanget, det här var på initiativ från Gruvmuseét ! Så vi var ju inte sena att haka på!!
Monter skall få stå kvar ett par veckor efteråt också.
Det hela blev riktigt bra tycker vi !! Och enl. personalen i receptionen
intill så är intresset från allmänheten stor :-)
Thomas
Ipms Dalarna

Mycket bra initiativ, kanske kan fånga upp några nya plastfantaster.
PeO
Ja de var bra gjort 
Fina byggen me där
Henke
Kul att få visa sina objekt för allmänheten , en del rynkar lite på näsan när jag talar om vad jag har för hobby, det skall vara golf o annan saker ,( jag kunde skriva annan skit men det är att sänka sig till deras nivå ) varför är det "finare" att tex måla en tavla än att göra ett diorama eller en fin modell ?
Modellbygge är ju en konst i det 
Roligare att kika på fina modellbyggen än på en tavla tycker jag..
Undra om man ska starta upp en liten plats på jobbet och visa en och annan modell undra om de skulle va uppskattat hehe..
Henke
Ser ju mycket trevligt ut!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Min erfarenhet säger att om man tar sig tid att verkligen berätta för folk vad det är man gör och hur långt det utvecklat sig från barndomsbyggandet så vaknar intresset och respekten.
Men visst har även jag fått nedlåtande kommentarer och miner. Fast det är ganska enkelt att avfärda dessa som mindre vetande som missat något väsentligt på livets krokiga stig.
Niclas

@Proosen, Maysula, Gerth m fl: Ni har gjort ett stort och bra jobb med den här utställningen pojkar! Mycket bra!
Roligt att både Gruvmuséet kommer med extra idéer och att publiken strömmar till.

Kom på en fiffig sag!
Ni som har tänkt komma och vill skriva modellspecifiktioner i lugn och ro kan slänga iväg e-post åt mitt håll så skickar jag över handlingarna. De är gjorda i Excel så ni måste ha tillgång till det för att kunna skriva ut.
Skicka till: soorpsalcin(snabel-a)hotmail.com
Niclas

Det närmar sej

Japp, har precis snackat med en kille från Leksand som med största sannolikhet dyker upp med bilar och kanske något pågående lastbilsbygge också.
Blir nog ganska välfyllt på civila sidan, har c:a 20 bilar själv att ta med och Lövis från Ludvika kommer nog också med ett lass bilar han med.
Niclas

Kan hålla med om att det kan rynkas på näsan, när man talar om att man bygger modeller. Men va 17, vem bryr sig? Alla kan ju inte bli mogna och stela? Jag brukar önska dem lycka till med sin golf och nya bil. Trivs bra med den jag är! 
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lite mera info, Sven på museet kommer att ha visning av gruvans modeller kl. 12.00 och igen kl. 14.00. Han ska då köra deras olika maskiner är det tänkt.
Niclas