Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 2706 ggr
panther11
0

KV-2 Barbarossa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag äntligen börjat bli färdig med min kv-2'a. Äntligen är kanske att ta i, det har varit väldigt roligt oxå! Min första Trumpeter bygge. Chassi, torn och hjul helt ok att bygga men passformen på de separata larvbanden var bedrövliga. Mycket skärande och fila.

panther11
0

Jag gillar att ha figurer med i mina byggen, inget undantag här inte. Gjorde om en gammal Tamiya-tysk till en ryss, som försöker rädda sig ut ur kv-2'an.

panther11
0

Sårad men försöker ta sig ut.

panther11
0

Praktist taget klar, lite små detaljer kvar!

panther11
0

Som sagt figurer måste man ha med!

Master box har riktigt bra gubbar. 4 askar gick det åt innan min diorama ide var klar. Totalt 16 figurer. Ville få till något om operation Barbarossa med mycke infanteri, det ger mer liv åt dio't.

panther11
0

Hela hösten gick åt att måla dessa, men jag är väldigt nöjd med resultatet. Mycket tid gick åt att fundera på färgvalet för ryska uniformer, khaki grey från Vallejo blev det till slut.

panther11
0

En tysk officer i en passande defensiv skjutande pose.

starhawk
0

Snyggt bygge panther, den där konverterade tysken/besättningsmannen har det rätta "korvar i håret" utseendet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Henke29]
0

Riktigit fint bygge Panther..
Snyggt målat.

Henke

AeroTech
0

riktigt läckert.. gillar gubben som tar sig ur vagnen..

TommiN
0

Panther!!

Här har vi en ulv i fårakläder!!!

Riktigt snyggt!!Glad

gigabyte
0

Snyggt panther .

Tails
0

Väldigt fina figurer! Är det bara miniart eller är där något hornet huvud som smugit sig in? Detta ska bli kul att få se slutresultatet på.

Mvh Hampus

panther11
0

Gubben i pansarvagnen är den enda med hornet huvud, de andra är master box rakt ur asken, utan några förändringar eller tillägg.

Azgaron
0

Snyggt bygge, och snygga figurer, Panther!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Sven-Erik
0

Väldigt fint bygge! Ser att det är pre-shadat med fint resultat! Gubben är ju pricken över i. Mer sånt här! :-)

Sven-Erik
0

Förresten, kom på att jag också har en KV-2 numera! Visst sjutton är den stor! Jämförde den med en tysk Panther, Kv2:an är gigantiskt i jämförelse!

Tails
0

Man kanske ska börja kika in sig på master box. Se ser trevliga ut med aggresiva poser.

Maysula
0

Mycket tjusiga gubbar magnus! Det skall bli skoj att se dom live sen!! kanske redan till Gruvan open ?!

Thomas

panther11
0

Här är landskapet i full gång, med en skyttegrav i mitten. Använder mig av rosa tjocka frigolitplattor som är lätta att skära och karva ut, för olika typer av terräng.

panther11
0

Sådär nu är figurerna utplacerde och dioramat klart. Från ide till färdigt objekt stämde det ganska bra, bara några mindre ändringar.

panther11
0

Det ser väl ut som ryssarna gör en motattack under tyskarnas frammarch

panther11
0

Mer bilder

panther11
0

Ryssen kommer!

AeroTech
0

fan vad snyggt!! sugen man blir på att försöka göra ett diorama..

panther11
0

KV-2'an fastnar mitt över skyttegraven!

Det var det senaste från mig, får se vad som blir nästa projekt? Det ligger ju en del kartonger på hyllan och väntar. Man köper på sig mer än vad man hinner bygga. (nån som känner igen sig?)Skrattande

Mvh Magnus

gigabyte
0

Ett väl gjort o levande diorama , snyggt panther !!! inspiration till tusen , verkligen kul att seSkrattande

Giga

GeeKen
0

WOW!

Snyggt jobbat!

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
0

Mycket snyggt, tackar för bilder och inspiration!

# 25 Man köper på sig mer än vad man hinner bygga. (nån som känner igen sig?)

Nä, nu för står jag inte alls vad det är som du menar!

Flört

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Mycke mycke snyggt diorama Skrattande

Är det nån månne som kan fixa en länk och få lära ut hur man gör sånna snygga diorama från grunden skulle va himla kul..

Henke

GeeKen
0

#29 Du skriver det jag inte vågar… Tack!

Cool

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

panther11
0

gubben i tornet

panther11
0

mer

Madmax
0

Det var ju riktigt snyggt detta. Snyggt jobbat.

PonCar
0

Fartfyllt och ursnyggt diorama! Gillar verkligen när man kan "läsa" en story i modellen. Du är verkligen en mästare på figurer! Man riktigt ser deperationen hos "gubbarna" som slåss med all vad de har för att klara livhanken. En kamp på liv och död… Håller själv just på att läsa "Nionde arméns undergång" av Niclas Sennerteg, om Röda Arméns omringande och intagande av Berlin och om stadens desperata försvar. Kan rekommendera boken.

De där KV-2:orna med sina gigantiska torn måste väl ha varit tacksamma måltavlor för tyska PV-pjäser och pansarnävar?

Pontus

[Tunnan]
0

Mycke läckert bygge panther
Lite avis blir man allt, hmmm, måste övar mera för att blir så här bra.

leo-
0

34 Jag hade inte varit sådär jätteglad om jag hade fått ordern att ge mig på en KV 2 med ärtbössa.

Tänker på historien om den ensamme jätten som någon la ut här för ett bra tag sedan. Hittar den inte här eller på nätet.

I stora drag var det en kv 2 som slog ut x antal tyska vagnar och lastbilar och 88:or såpass att dom fick hämta hjälp för att distrahera tillräckligt för att komma nära och slå ut den. Kommer jag ihåg rätt fick dom in 6 direktträffar med en 88:a på 900meter varav EN penetrerade pansaret. (mitt minne kan spöka lite när det gäller siffrorna men dom var vansinniga iallafall)

The monster at the road.

On 23-24 June 1941 a single KV-2 of 2nd tank division conducted an armored road block in southern Lithuania (near Rassaynjay town), holding up the German advance. The Germans found themself in a trouble when they lost whole supply truck collumn. Numerious attacks including a battery of 50mm anti-tank guns (which were destroyed at 500m distance), Flak 88 (the Soviets allowed to mount this gun at 700m distance and then killed it) and an engineer unit attack all failed to silence the Russian tank. Artillery fire of 105mm howitzers achieved a hit to the track and the KV was partially immobilised. This heavy tank at the only road and surrounding swamps made German troops supply (with ammo, fuel and food) and wounded soldiers evacuation impossible. The Germans were forced to use such trick: 50(!) tanks immitated an attack, so it became possible to set another 88mm flak, which managed to eliminate the tank after two days it held up the advance of the entire 6th Panzer Division.
The Stukas were not used beacause a commander not allowed an operation "against one tank".
By the Germans' accounts, the crew could have escaped easily several times before the final attack, but the heroes always chooses own fate…

StefanW
0

#36 Länk till texten: [The monster at the road.](The monster at the road.)

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

Stackars satar i KV2 an ,tänk bara det ljudet när en 8,8cm granat slår i pansaret ,undrar vilka dom var ..,,

Greenhorn
0

Mycket snyggt diorama!!!!!!!!!!

starhawk
0

Jag har hört en annan story om en KV-2:a den körde ut på en bro ställde sig på tvären och blockerade därmed hela bron, därefter sprängde besättningen motorn och övergav vagnen någon som vet om det är sant?

#38: Tydligen överlevde några/någon 88:an, när man inspekterade vagnen började tornet röra sig en rådig tysk slängde då in en sprängladdning som inte detonerat vid den tidigare ingenjörsattacken genom en spricka i tornet och sen var det över, tilläggas bör att 50 mm granaterna knappast lämnade ett märke efter sig och alla 88:or inte trängde igenom pansaret, det var en tuff best

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

pebben
0

åh vilket liv du fått till i diot! kv2 an blev ju också fin fast det är inte min favorit vagn riktigt men dom e ju tunga o goa ändå!

väl jobbat!

//pebben

Azgaron
0

Myket tjusigt dio, Panther! Där händer det verkligen saker! Inte ofta man ser dios med soldater i full strid, tycker jag!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!