Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 10027 ggr
Temeraire
1

Tälja småbåtar?

Är lite sugen på att bygga ett sådant där skepp av trä som bland annat Hobbex har, men de är dyra byggsatserna. Så jag funderar på om man inte borde kunna göre från scratch? fast i mycket liten skala. Typ tälja fram skrovet? är mest sugen på fiskefartyg. Det borde ju gå? tälja är ju enkelt. Men vilken trätyp bör man välja?

… något som bygger träskepp?

Fågelskådare, egenföretagare och webbnörd.

Besök gärna min hemsida Fågelskådaren.se

PonCar
0

Visst kan man tälja, slipa och sandpappra fram fina skrovformer i gediget trä -finns ganska många exempel på framförallt äldre fartygsmodeller och i inte alltför stor skala som är gjorda på det sättet. Jag skulle rekommendera lindträ, som är ganska tätt men ändå lättbearbetat och inte så sprickbenäget. Observera att många träslag är lättast att tälja i då de är färska, men till tex modellsnideri kanske man ändå bör välja ett väl torkat stycke så att det inte börjar krympa eller slå sig o ändra form när det torkar. Tänk på att en vass kniv är a och o för  att kunna tälja bra. Akta fingrarna bara!

Lycka till!

GladPontus

[Tunnan]
0

Min kompis kusin byggde Wasa med endast tändstickor och små kedjor samt snöre
Tyvärr så gick han ur tiden för ett par år sedan pga tragiska omständigheter.
Och skeppet kastades när hans lägenhet skulle utrymmas
Jag hann dock att får se en skymt av bygget…helt makalöst bygge.
Skulle vilja ta ett snack med den personen som slängde det.

pentti01
0

Kul att det finns dom som gillar att tälja! Är väldigt faccinerad av detta hantverket. Har aldrig provat själv dock. Hoppas verkligen att du kommer igång!

#2 menar du verkligen att det finns sådana  jubel-……? Nästan värre än att svära i kyrkan!Skrikandes!!     Pentti.

[Tunnan]
0

#3 Ja det är tyvärr sant
Man tror knappt att det är santRynkar på näsan

Jonssonligan
0

Tälja går säkert fint. Jag skulle dock rekommendera att du bygger båtarna precis som modellerna är uppbyggda. Har du bara en ritning så ska det inte vara några problem Skrattande.

Vissa modeller har "hela" skrov och då är det ju ingen skillnad, dvs. då får du tälja, men många är uppbyggda "på riktigt" dvs. med spant och plankor på det. Materialkostnaden i balsaträ blir inte så dyrt. Betydligt billigare än att köpa färdiga modeller i alla fall.

Själv bygger jag Billingboats Oseberg, och blev lite nyfiken på om jag kunde bygga en till, men i mindre kopia. Gick väl så därSkäms , men det var egentligen inte så svårt. Det var jag som slarvade med toleranserna. Det är viktigt att det blir rätt, när det är så smått.

Vikingaskepp är klinkerbyggda, och det var det som ställde till det. Ska du bygga en fiskebåt, så är de ofta helt släta i skrovet och det gör att man kan spackla på ett annat sätt. Klinkerbyggt innebär att planken ligger omlott, och då har man inte så mycket att spela på.

Problemet brukar vara ritningen. Billingboats har faktiskt en del byggbeskrivningar på sin hemsida, och där kan man i bland se allt material som ingår i byggsatsen. Skriv ut den, klipp ut bilderna, och "vips" så har du mallarna klara. Ändra storlek på utskriften, så ändrar du storleken på båten.

http://www.billingboats.com/instructions.htm

Titta tex på BB476 Nordkap, där har du på sidan 22 den layout som visar vilka laserskurna bitar som ingår i byggsatsen.

Ska du tälja båten, så måste du ändå ha ritningen, så att du har mått att slipa efter.

Lycka till, och återkom gärna med info om hur det gick.

Temeraire
0

Jonssonligan
0

Oj, ska du ha de så smått… Ja, då vill du nog inte prova min metod.

Min morbror byggde lite flaskbåtar förr, så det vore intressant att se hur du får till det.

Temeraire
0

Fast jag vill helst försöka med ett större skepp. Men jag kom på att de flesta gamla skepp hade ju inte skrovet i ett? det var ju typ en massa plankor?

starhawk
0

#8: Tja först en stadig köl därefter spant och sedan kom plankorna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Tails
0

Hemligheten är väl att man ska ha extremt stora flaskor med dörr på undersidan så man kan gå ut från bygget när man är klar Flört

starhawk
0

Nä Tails ingen dörr, det är fusk Glad

Azgaron
0

Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Jonssonligan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är du nyfiken på hur det kan se ut, så tänkte jag visa några bilder på hur det kan bli. Den lilla båten är inte på långa vägar klar, eftersom jag inte blev nöjd med avsluten vid för ock akter. Det kanske dock kan visa att det inte är så svårt.

Jonssonligan
0

Avslutningen på denna är allt ifrån bra. Jag är inte nöjd med den. Jag ska exprimentera lite mer innan jag är nöjd. Avslutningen mot relingen kommer dock att täckas av en böjd planka, så det kommer inte att se så dumt ut i alla fall.

Jonssonligan
0

Den stora med däcket pålagt

Jonssonligan
0

Denna bild visar hur avslutet egentligen ska vara, dvs plankorna ska gå i en sväng upp. Det är det som är svårt att få till.

I verkligheten basar man plankorna, dvs värmer upp dem med vattenånga. Det går säkert att få till, även med balsa.

På modellen är det laserutskuret ur stora flak. Är man tålmodig, så kan man givetvis skära ut dessa plankor med rätt böjning från början med skalpell, men jag tror jag avstår.

Jonssonligan
0

Till sist en jämförelse i storlek. Den stora är 86 cm enl kartongen, medan den lilla är 44 cm. Nästa jag provar med, blir nog ett mellanting. Den lilla känns lite för liten, för att få till det ordentligt.

StefanW
0

Den får jag ta och titta på  lite närmare! Har du och/eller grabben tid att komma till helgen?

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

#16: Hallå där skall det inte vara en kil i den där mastfisken?

Jonssonligan
0

#18 Ingen aning, Troligtvis är grabben bortrest, och jag har ännu inte hittat någon "ny" bil Gråter. Orkar inte gå till Locketorp…

#19: Mastfisken? Jag lyckades googla fram att det är en båt-term, men jag blev inte klok på vad det är. Om det sen ska vara en kil där eller inte, det vet jag inte. Herregud, jag är ingen sjöman, jag bygger bara små kopior…Tungan ute

Följ länken, så ser man hur det ser ut på originalet.

http://home.online.no/~joeolavl/viking/osebergskipet.htm

StefanW
0

#20 Är det bara skjuts du behöver så fixar vi det!Flört

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

#20: Ja är iofs ingen sjöman jag heller men mastfisken är mastens fäste på däcket och kilen körs in i spåret som går in till hålet i mastfisken mitt, man drog in masten underdel där och sen reste man masten och slog in kilen. Osebergskeppet har en ganska rejäl kil

gigabyte
0

#13-#17 vilka trevliga båtar . skulle vara väldit kul om vi fick följa dom här och få lite mera råd i träbyggen  , om man skulle våga sig på ett träbygge ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Det suger i byggtarmen nu på lille giga Tungan ute

Jonssonligan
0

#21 Vi får se hur det blir. Återkommer i så fall.

#22 Ok, Då vet man vad det är. Kan meddela att någon kil till nämda fäste, inte finns med på modellen. Man kanske skulle tälja till en? Och det där med att man måste vara sjöman för att veta, det var naturligtvis på skoj.

#23 Just nu är jag inne i ett byggstopp. Motiveringen har dalat lite. Dessutom är jag på jakt efter en bil i skala 1:1 och måste laga en annan bil i skala 1:1. Hinns inte med så mycket byggande just nu.

Men visst kan jag jag visa upp eländet allt eftersom. Ska ge mig på riggen härnäst, men måste lösa färgsättningen innan, tänkte jag. Masten måste målas innan seglet kan sättas dit och då gäller det att få rätt nyans på alla bitarna.

gigabyte
0

Jag -vi… är mer än tacksamma för det som du har tid med att visa upp Glad

Azgaron
0

#13-17 Ser bra ut det där! Spännande bygge som jag gärna ser mer av!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Henke29]
0

Jättekul att få se sånt här bygge Skrattande
Mer sånt som sakt..

Henke

Jonssonligan
0

Vad tror frågeställaren då?

Temeraire vet du vad du ska ge dig på nu, blir det balsaplank eller att  tälja?

Jag vet inte exakt vad kostnaden blir för min lille båt, men många kronor blir det inte. Ett balsaflak i storleken 10 cm X 1 meter, i tjocklek mellan 1,5 och 5 mm, ger jag mellan 16 och 27 kr för. Vilken tjocklek du ska ha beror ju på skalan, men lite tjockare flak, ger stabilare bygge, men frestas inte att vräka på mer än nödvändigt.

När det gäller "plank" så ligger priset kanske på 3-4 kr styck. Då blir det 1 meterslängder och kanske 1,5 mm tjockt x 3-4 mm brett.

Jag handlar inte hos Hobbyträ i Gnarp, men de jag köper ifrån, köper av dem. Skickar därför med länken till sidan, så kan du se vad som finns

http://62.63.204.161/glhobbytra/butik/hobbytra.taf?_function=home&Itemid=28

Sist jag köpte handlade jag för ca 130 kr. Det kommer att räcka till hela den lilla båten, plus en del detaljer som jag ska göra om på den stora.

Nu ska väl erkännas att jag hade en del liggande, och att det behövs en mast också så småningom, men det är inga stora pengar. En blompinne blir en bra mast.

Säg att en båt på en halvmeters längd kostar runt 200 kr, så tror jag inte jag ljuger allt för mycket. Observera då att det är en vikingabåt, den saknar ju hytt och andra detaljer som det ibland går åt en del virke till.

HMBJ
0

Det finns några gubbar som bygger modellträbåtar från scratch i Västkustens träbåtsförening. Har sett deras utställningar några gånger och blivit MYCKET sugen på att själv bygga en liten öppen bohusjulle t.ex, men har ännu inte fått den förb… tummen ur!

De kör kurser också, kolla in deras byggen på Denna länk.

Tekniken är intressant med mallar/pluggar som de bygger över och som sedan tas bort. Kan ses på bilderna.

När du kommit igång vill vi se bilder på framstegen!!!

/H