Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 3491 ggr
PonCar
0

Aston Martin DB4 på "G"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat så smått med detta brittiska fullblod (Revell/Monogram No.562). Efter spackling (fr.a vid bakre flyglarna) och grundning med Tamiyas grå primer sprayat två lager Maroonröd. Tyvärr problem med rinningar vid lackeringen, så jag fick slipa ner fläckvis (karossens nederkant, huven m.m) och innan jag hann lägga sista lagret tog sprayen slut!! Har beställt en burk till från Puma Hobby, men inte fått nåt svar därifrån (beställde i onsdags, nu är det fredag kväll) och omöjligt nå "Puma" på telefon verkar det, så jag börjar misströsta… Kanske får vända mig till annan leverantör. Inser nu att jag kanske borde lagt ett lager mattsvart efter att jag slipat, för nu går det åt så många lager för att inte den vita plasten skulle lysa igenom där jag slipat. Man lär sig av misstagen.

FundersamPontus

[Henke29]
0

Synd me lacken men annars är de riktigt läcker färg på läcker bil,

SKa bli kul att följa detta projekt..

StefanW
0

Fin bil, inte kul när man tvingas strippa av färgen och börja om, eller ännu värre: man har tid men färgen är slut…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Att färgen tar slut sådär mitt i är ju inget kul, men annrs ser det ju ut att kunna bli snyggt!

Såg en sån modell på tradera (tror jag) för ett tag sen, men den sprang iväg rätt bra tyckte jag.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Proosen
0

Den blir nog snygg i maroon, fast det är en djäkla färg att hålla på med. Den är ju lite trasparent, hoppas du får till det utan att börja om helt.

Niclas

starliner
0

Tråkigt det där med färgen. Ska bli väldigt spännande att följa bygget.

Johnny

gismo76
0

Läste om ditt problem att få tag på Pumahobby.

Handlar inte av honom längre haft samma problem som dig beställt saker pratat med honom och blir lovad saker sedan  blir det tyst och sakerna får man aldrig.

Handlat mycket av honom innan men nu gett upp.

Virago hobby är betydligt snabbare och står för vad han lovar något högre priser dock.

Annars köper jag det mesta från Asien via nätet och England funkar kanon.

Synd att inte våra inhemska handlare på nätet tar hand om sina kunder på samma sätt.

PonCar
0

Tack för uppmunran! Det kan behövas. Jag tror faktiskt att jag bara behöver spraya en omgång Maroon till för att få det att täcka (men som sagt, ingen färg kvar…). Bestämde mig för denna kulör när jag letade förebilder på nätet. Hade ju först tänkt mig mörkblå (nästan svartblå), men sparar den färgen till min Mercedes 500 K istället (som dock är Maroon på kartongen).

#3 Köpte denna på Tradera, men behövde inte ge mera än 125 spänn! Såg sen att likadan sats dök upp och den trissads upp till över 400:- tror jag. Hade väl tur att inte så många bjöd antar jag.

#6 Ja, jag brukar också handla från Anders på Virago med goda erfarenheter, men köpte färg från Puma en gång tidigare och då gick det så bra så. Kruxet nu är ju att jag inte vet om Pumahobby har tagit emot min beställning och tänker skicka burkarna eller ej. Har både mailat, ringt (åtskilliga ggr) och SMS:at utan resultat. Beställer jag nu från Virago kanske det blir dubbelt. (nåja, det går väl åt ändå förr eller senare -tycker f.ö att Tamiyasprayerna tar slut väldigt fort). Kanske bättre övergå till sprutan igen, men det är ju så smidigt med sprayen.

Under tiden kan jag ju alltid fortsätta med den läckra 6-cyl motorn, som redan har målats.

Pontus

PonCar
0

I väntan på den Maroonröda färgen (som så snöpligt tog slut) har jag ägnat mig åt att färdigställa DB4 ans 6 cylindriga kraftpaket. Originalmotorn är i stort sett helt i aluminium, nästan inget krom (i byggsatsen är i stort sett hela motorn fökromad). Lite extra detaljering iform av tändkablar. Det är de gula små "maskarna" som försvinner in i det silverfärgade röret som löper uppepå motorn. Kablarna gör jag av tunn mässingstråd som jag målar i passande färg. Flera bilder på DB4-motorer på nätet visar just gula kablar. (kul med lite färg). Var rätt pillrigt att borra hålen in i "röret". Idag kom paketet med Tamiasprayerna från Pumahobby, så efter resa till svärföräldrarna över påsken, skall väl äntligen karosslackeringen bli klar.

Gokväll! Pontus.

PS: motorn står på en klädnypa om ni undrar…

[Tunnan]
0

Snygg motor
Den har du fått till bra Pontos

Hej Svejs

Azgaron
0

Ja, motorn har du fått till snyggt!

Azgaron

PonCar
0

Tack! kanske blir det lite mer kablage o dyl när jag ser hur den ser ut i motorrummet, men jag tycker satsen är hyfsat detaljerad från början ändå.

Pontus

starliner
0

Det var en riktigt fin motor.

Johnny

PonCar
0

Jaha -så sitter man här hemma förkyld med snoret rinnande och önskar att man hade varit i Solna på IPMS-open istället… Men, men…vad är väl en bal på slottet… Positivt är i alla fall att jag äntigen kunnat slutföra karosslackeringen av Aston-Martin DB 4:an. Sprayade sista omgången igår och tycker i alla fall det blev hyfsat bra efter alla vedermödor. Den här Tamiyasprayen, Maroonröd TS-11, har inte varit speciellt medgörlig. Tunn och rinnig och dålig täckförmåga. Raka motsatsen till den blanksvarta jag sprayade på min Lincoln -28. Som lite extra salt i såren visade det sig att den rostbruna Humbrolfärg jag använt som "grundning" på de fläckar som jag fick lov att slipa ner efter rinningarna inte tålde Tamiyalacken, utan reste sig. Turligt nog är det bara på små, små ytor jag använt den. En liten tendens till mattare "skuggning" blev det också på ena sidan av huven, men jag hoppas att det kanske går att polera upp glans med lite vax? Hur som helst får det vara nog med lackning nu, det ligger väl en 4 - 5 lager på merparten av karossen vid det här laget. Tror inte heller jag vill klarlacka utanpå -kanske börjar den rinna också och ställa till det igen…

Snuviga hälsningar, Pontus

Azgaron
0

Ser bra ut Pontus! Ser ut som du fått till lacken riktigt bra!

Azgaron

PonCar
0

Nja, Azargon, det blev väl ganska ok -ingen apelsinskalseffekt ialla fall, men tex bakluckan blev också litet mattare än resten av karossen. Tänkte testa nåt som heter "the Final Detail Model Wax" som jag köpte av Virago Hobby förra året men ännu inte har testat på någon byggsats ännu. Undrar nu bara om jag skall polera med detta innan jag lägger på kromlister etc med Bare Metal Foil, eller om det är bättre att vänta till allt sånt är klart? Risken är väl att "BMF":en inte fäster där det har kommit vax? Tänkte ägna mig åt framvagnen härnäst och interiören.

Hoppas vi får se lite fina bilder från IPMS sedan, vi som sitter hemma och ugglar… Ha en fortsatt bra lörda! Mvh PontusGlad

Azgaron
0

Tja, det beror kanske på vilka krav man ställer, men det ser iaf bra ut på bilden, och den är ju allt jag har att gå efter.
Hur du ska göra med poleringen och kromet vet jag inte men Proosen kanske har nått bra förslag!

Ja, det får man ju hoppas att det blir. Ser fram emot det iaf.

Azgaron

PonCar
0

Återkommer här med en bild på nyss färdigställd inredning till Aston Martin DB 4. Tänkte mig säten, dörrinsidor m.m detaljer i ljust skinn och så lite mörkare "matta" i matchande färg. Provade först att måla sätena i ren Humbrol matt 148 (ljus gulbeige), men det blev alldeles för gulaktigt, så jag blandade den med nr 52 (läderfärg) och tycker jag fick till en ok skinnfärg. Färgen på mattan rörde jag också ihop själv av Humbrol 148 och 187 (mörk khakifärg). Blev en obestämbar nyans som jag tycker känns 1960-talsaktig och funkar ihop med sätena. På kul testde jag att blanka upp sätena lite efteråt med vanlig lypsyl på fingret -tycker det blev ok faktiskt. Härnäst skall jag måla klart instrumentbrädan tänkte jag.

Ha en skön söndag! Pontus

StefanW
0

#17 De färgerna tycker jag att du fick till riktigt bra!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Ja, det ser snyggt ut ihop!

Azgaron

PatrickAnders
0

ja jag kan bara instämma ..sätena blev riktigt fina sedan matchar ju färgen på golvet mycket bra.. så helhetsintrycket blir kanon tycker jag .. bra jobbat Pontus.. Glad

Patrick

PonCar
0

Tack allesammans! Jag är faktiskt nöjd själv. Det som oroar mig nu är att passformen torpedvägg - instrumentbräda -främre inredningspaneler inte verkar speciellt bra. Får se hur det går, kanske halkar det på plats ändå.

GladPontus

PS: Har ni nåt tips hur man får penslarna att hålla formen längre utan att börja spreta åt alla håll. Jag gör bara rent i thinner och torkar av på en trasa. Blir dyrt att köpa nya penslar hela tiden…

[Tunnan]
0

Ser mycke bra ut Pontus, du har fått till målningen och nyanserna bra tycker jag.

Ja det blir dyrt att köpa nya penslar varje vecka He He.
Jag bruka skölja ur mina penslar i såpavatten efter jag har rengjor dom i Lacknafta, tinner tror jag är lite för starkt för borsten.
sedan brukar jag tvinar borsten emellan tummen o pekfingret efter ursköljningen

/Tunnan

Proosen
0

Ser bra ut tycker jag, tänk på att du själv är din värsta kritiker! Liksom vi andra är våra värsta.

Du skulle kunna testa att rubba lacken en gnutta med t.ex. sonax bilpolish och få en jämnare glans och sen köra på med vax. Vaxet i sig kommer nog inte att göra så mycket åt glansen i sig då en matt yta bara blir en gnutta blankare men fortfarande åt det matta hållet.

Skickar med en bild på ett tak behandlat med just sonax efter tamiyas maroon.

Angående penslar så är din bästa vän flytande såpa, gul eller grön spelar ingen roll då det endast är färgen som skiljer. Ta den som matchar köket bästGlad

Här kommer mitt sätt att sköta penslar.

1. Innan du tar färg på penslen ser du till att doppa den i lämpligt lösningsmedel i förhållande till färgen. Penslen blir då mättade med lösningsmedlet upp i fästet. Det här gör dem lättare att hålla rena och du slipper ha färg kvar som torkar och gör penseln hård och obrukbar i förtid.

2. När du sedan ska göra ren penseln efter uträttat värv så kör inte ned den i botten! Luta heller burken en aning och liksom måla insidan på burken tills det börjar se någorlunda rent ut. Det behöver inte blir speciellt rent då såpan fixar till det sista grumset i penseln.

3. Då kommer den fantastiska såpan in i bilden. Ta ½-1 tesked i handflatan och måla runt i såpan med penslen, inte trycka den här gången heller utan mera som fina piruetter istället. Du vill inte stuka stråna utan låt dem endast böja sig i fina mjuka bågar. När du mojsat runt med penslen ett tag sköljer du ur såpan med vatten, gör på samma sätt som med såpan. Kör runt i handflatan ett tag. Upprepa om det verkar som om penslen inte blivit ren ordentligt.

4. Torka penseln med en handduk eller papper. Knip åt runt penseln lite lätt och dra den ut ur handduken och upprepa ett par gånger.

5. Sista och mumsigaste steget är att forma penslens strån igen. Själv stoppar jag helt sonika skrotet i munnen och formar till med hjälp av saliven. Låter kanske inte så gott, men jag delar inte mina penslar med andra och lite såpa har ingen dött av vad jag vet.

På det här viset ska du kunna hålla dina penslar som ny i flera år, jag har till och med fått misshandlade penslar att återuppstå med såptvätt. Missfärgade strån har återfått sin färg efter några såpbehandlingar.

Lycka till!

Niclas

starhawk
0

Proosen har helt rätt! såpan är perfekt mina gamla hårda penslar blev som nya efter den behandlingen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

PonCar
0

Tusen tack för era tips! Proosens utförliga beskrivning skall jag studera noga… Det är således SÅPA som är den magiska faktorn. Tack även för tips om bilpolisch. Nu ska jag till vårdcentalen o kolla upp en axel som spökar -förmodligen sk "frozen shoulder". Man får ta de kallt…

Ha en bra dag! Pontus

PonCar
0

Hej igen! Här kommer en bild på den nyligen färdigställda instrumentbrädan med ratt och allt. Sportrattmuff i läder förstås, med blanka nitar (jag har precis en sån "muff" till min bubbla -66:a -ett måste för att inte tappa greppet när man ger "plattan i mattan"). Att "knoppen" i rattcentrum skall vara sådär blågrön såg jag på nätet -en litet färgstark detalj i den i övrigt ganska diskreta designen. Pilligt värre få till kromringarna runt mätarna eftersom de är liksom skålformade och inte har någon skarp kant. Målade först allt Humbrol "satin" svart, sedan "dutta" runt mätarna med bara lite lite silver på tunnaste penseln (som är rätt spretig nu den med…). Sedan svart igen inuti mätarna så att silverkanten blev någurlunda jämn inåt också. Sedan lite, lite vitt på en tandpetarspets för att se ut som lite mätarmarkeringar.

Gokväll på eder alla -sitt nu inte uppe för sent o limma…GladPontus

WildeSau
0

#26 Mycket elegant. Har du provat annars med pennor med silverskrift. Kanske det är enklare att måla ringar med en sådan ?

Rattmuff ??? Har du aldrig provat bakelitratt och lovikavantar.

Fungerar absolut friktionsfritt Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Azgaron
0

#26 Mycket snygg instrumentpanel Pontus! Lagom pillejobb du gjort!

#27 Friktionsfritt var ordet! Skrattande

Azgaron

PonCar
0

#27 Lovikavantar + bakelitratt = "vägen sväängde, men de gjord' int' Pekka…"

POntus

Azgaron
0

Glad

Proosen
0

Snyggt!

Jag vet ett säkert sätt till att inte svänga när vägen gör det. Fick denna lilla historia serverad för många år sedan. Fast egentligen blir det tvärt om, svänga när vägen går rakt.

Under färd i ganska nyinköpta bilen behöver kompisen bredvid sprätta en läsk/öl eller vad det nu var i och föraren har en öppnare på bilknippan. Av med tändningen och över med nycklarna till kompisen.

Då svänger vägen och det gör killen som kör också, bara för att höra ett litet diskret "klick". Kul med rattlås och sen inte hinna få tillbaka nyckeln i låset innan vägen slutar svänga. Dikesfärd och skrotad bil blev det av det.

Niclas

PonCar
0

FundersamÖööh… Hur tänker folk egentligen? Hoppas förare + passagerare klarade sig bra och kunde dränka sina sorger i läsk!

Dikeskörning inte kul: minns när lillbrorsan o jag var ute på små grusvägar utanför Tunaberg - Koppartorp (åt bråviken till) i hanses stolt förvärvade svarta 1980-tals BMW. Det var i april tror jag. Kom till en kurva mitt på ett backkrön -ISGATA I NEDFÖRSLUTET!! Fanns inte en chans att styra -de bare gleeeeed. Ned i diket, passerade med en hårsmån två grova björkar och stoppade med fronten mot en liten, liten trädstackare. Som tur var hade vi inte mycke fart och enda skadan blev en knappt synbar buckla på huvens framkant. Något chockade var det bara att traska iväg till närmsta bonngård och försöka hitta en vänlig själ med traktor. Till slut fick vi hjälp att dra upp bilen, men det var så isigt i den där skuggiga backen att knappt ens traktorn fick något grepp.

Allt slutade lyckligt dockGladMen så lätt det kan va hänt.

Pontus

PonCar
0

Så äntligen har jag fått ihop interiören med instrumentbräda o allt. Att tolka ritningen hur saker o ting är tänkt att monteras är rena gissningsleken. Man får chansa och testa helt enkelt. Har testat att klämma på karossen också och det verkar ok med passning mot instrumentbräda och sidopaneler.

So long! Pontus

gigabyte
0

En fin inredning till ditt bilbygge pontus ,blir spännande hur det tar sig ut med karossen på !

[Tunnan]
0

Det hrä bygget håller hög klass, fin inredning du fått till Pontus.

/Janne

Azgaron
0

Ser mycket bra ut Pontus! Du har bra smak när det gäller val av färger till inredningen! Glad

Azgaron

PatrickAnders
0

#26 #33  mycket snyggt gjort Pontus

jag testade ditt tips i Henkes biltråd om bilbälten av foliet från margarinpaket, fast jag gjorde en vapenrem till en figur..gick alldeles utmärkt ..förr mixtrade jag med papper men foliet var långt mycket smidigare samt att det blev lite struktur på "remmen" också….mycket bra tips Glad

patrick

PonCar
0

Äääntligen kommer man åt iFokus igen! Har nästan fått abstinens. Här kommer i alla fall ett par bilder på motorrummet och provpassning av karossen mot interiören.

Hör ni hur det spinner…

Önskar eder alla en god natts sömn och en kommande härlig helg!GladPontus

PatrickAnders
0

snyggt motorrum Pontus.

Patrick

Azgaron
0

Ser mycket bra ut Pontus! Snyggt motorrum som sagt!

Azgaron

StefanW
0

Snyggt motorutrymmet, tändkablarna blev verkligen pricken över i!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Ja de där ser väldit bra ut Pontus Skrattande
tummen upp

PonCar
0

Tack för uppmuntran allesammans! Fort går det ju inte med detta bygget, men jag hoppas ni har tålamod…

En sak är lite knepig med den här byggsatsen. Gjutningen verkar lite sned på nåt sätt i framvagnen, tex fick jag stötta upp motorn underifrån med lite små plasticardbitar för att den inte skulle sitta helt snett i förhållande till motorrummet. Och vad ritningen beträffar -det mesta får man gisa sig till själv. Men som sagts tidigare, nån perfektionist är jag inte -jag litar till helhetsintrycket. Gjorde förresten ett kul fynd i källarförrådet idag -se separat tråd!

Mvh Pontus

AndersE
0

Varje gång jag ser denna sträng blir jag lika förtjust. Maroon-röd är ju bara så snyggt. Vill minnas att jag byggt en bil med den färgen en gång. Undrar om det inte var en BMW 328 - av gamla sorten.

PonCar
0

Ja, visst är det en härlig kulör! Egentligen hade jag tänkt denna färgen till min gamla (ännu obyggda) Jo-Han byggsats av Mercedes Benz 500 K 1935, men ändrade mig då jag hittade bilder av en ursnygg maroonröd DB4 på nätet (den har emellertid helsvart inredning). Mercan får antagligen bli mörk, mörk blå istället.

Pontus

AndersE
0

#45 Jo, jag förknippar egentligen Maroon med brittiska bilar, så DB4:an känns bara så rätt…

PonCar
0

Jaha, lite framåt går det i alla fall. Lyckades pula dit dörrarna igår och montera bakljusen (som jag färgade med märkpennor orange och röd) -fast v-dörren lossnade idag… Egentligen är det meningen att bägge dörrarna ska vara "öppningsbara" -men det är nog bara i Revells teori i så fall. Finns inte en chans med den passformen -dörrfästena krockar med motorrummet osv. Men det funkar hyfsat på vänstra sidan, bara att dörren passar uselt om man försöker stänga den -således tänkte jag att den kunde få förbli öppnad då och hö-dörren stängd (för den passar hyfsat). Tog ikväll även steget o vågade mig på att limma dit vindruta (no passform at all…) och bakruta (som inte heller passade med mindre än att jag så att säga fasade av kanterna runt om och så gott det gick tryckte in den från utsidan). Som vanligt alltid ytterst vanskligt med lim versus klarplastdelar… Klarade sig ganska bra, men tyvärr har litet av limmet upplöst vinröd lack uppenbarat sig som två små diffust rosa fläckar precis uppe i bakrutans överkant. Aldrig får man va riktigt nöjd…Obestämd Denna pärs med rutorna får räcka för ikväll. Jo just det -den hungriga grillen passade i alla fall som hand i handske och kunde t.o.m tryckas fast utan lim!

Gonatt! Pontus.

Azgaron
0

Ser bra ut Pontus! Tråkigt med en modell med så taskig passform på delarna!

Azgaron

PonCar
0

Jovars -men man får ta det som en utmaning! Skam den som ger sig… Checkade bilen nu på morgonen -och nu tycker jag inte limfläckarna i bakrutekanten såg så farliga ut längre (man var väl trött och otålig igårkväll) och vänsterdörren funkade bra att öppna efter att jag åter limmat dit "gångjärnsfästet" som lossnade igår. Det finns nog hopp om tillvaron för denna bil trots allt.

GladHave a nice day -nu ska jag iväg å jobbe

Pontus

Azgaron
0

Tur att det ordnat upp sig!

Azgaron

gigabyte
0

ja ibland är det bra att sova på saken (,bara den inte domnar då ) i alla fall så blir ditt bil bygge bara bättre och bättre ,mycket snyggt jobbat poncar

Sven-Erik
0

Riktigt snyggt bygge! Tycker att du har avundsvärt gott tålamod. Kan du inte dela med dig av det lite…? Foten i munnen

PonCar
0

Kom att tänka på en sak: eftersom den här DB4:an är vänsterstyrd, tänkte jag den kunde få svenska regplåtar (hur såg svenska plåtar ut då förresten?). Men hörrni, ni som vet, hur var det med bilbälten 1962/63 (har räknat ut att det sannolikt är den årgången på bilen). Var det standard i svensksålda bilar då ännu?? Eftersom ena dörren ska vara öppen, så kunde det ju vara en kul detalj att ta med, ifall att det borde finnas. Slänger ut frågan i forumet o hoppas på svar. Här tycks man ju kunna få svar på det mesta!

GladPontus

PonCar
0

Så har äntligen kaross och bottenplatta förenats! Men det gick inte helt smärtfritt kan jag lova! Skevt o dant, så det krävdes en hel hoper gummisnoddar och limklämmor för att få det hela att hamna där det skulle. Fick man "nosen" i läge så hoppade bakdelen upp och vice-versa. Som jag redan anat, så hamnade bakhjulen alldeles för långt bak i förhållande till bakskärmarna. SkrikandesLossade hela bakaxelpaketet, kapade kardanen och bakaxelstagen ca 3mm och limmade sen dit alltihop igen. Sen skulle jag sätta dit högerdörren. Gick inte alls! SkrikandesDörrinsidan ca 2 mm för lång för att få dörren att hamna i läge. Blev till att bända loss insida från utsida, såga (!) av dörrinsidan, limma ihop igen och sen montera alltihopa i karossen. Man kan bli nojig för mindre… Detta är utan tvekan mitt mest tålamodsprövande bilbygge hitentills. Avslutade kvällens övningar med att smacka dit undre karosspanelerna i fram- respektive bakparti. Den främre passade så klart inte alls Skrikandes(suck…) vilket föranledde gummisnodden som är med på bilden. Som väl är kommer det mesta av den nu ganska kladdiga skarven att döljas av främre kofångaren.

Nu säger jag Gonatt! GladPontus

PonCar
0

Slänger in en bild "akterifrån" också.

denstore
0

Tycker att den verkligen har blivit superfin! Jag brukar inte vara så het på bilar, men den här är riktigt fräck. Antagligen för att finishen ser skalenlig ut, i min mening. Riktigt lyckat!

gigabyte
0

Mycket snyggt poncar , blir läcker !!!

AndersE
0

#54 Lider med dig. Vet precis hur det känns. Lusten att dra hela bygget i väggen med full kraft…

Sen håller jag med #56 och #57. Det finns en enorm känsla i bilen. Djup och tyngd. Man känner lusten att kliva i, vrida om nyckeln och … lyssna…

Lycka till med fortsättningen!

Azgaron
0

Ja, det ser verkligen bra ut! Mycket jobb och problem, men du fortsätter att kämpa på! Ska bli kul att se den helt klar!

Azgaron

[Henke29]
0

Ja de var bra gjort att få ihopp den bilen.
Du har lagt ned väldit mycke jobb..
Ser jättebra ut nu..
Som sakt de ska bli att få se den klar sen..

Henke

[Tunnan]
0

Det ser riktigt bra ut Poncar
Och har du sen haft sånt shå med ihopmonterande så förhöjer ju det intrycket en hel del.
Starkt jobbat PG Flört

PonCar
0

#58: Ja, det är inte utan att det varit nära emellanåt… Och så denna lack som är så hyperkänslig mot minsta kontakt med limmet. Man blir nästan paranoid! Men nu känns det som att det skall gå att ro iland (eller kanske snarare rulla ut?) detta bygge tillslut. Såg på webben att DB-4:an har tillverkats som cab i några få ex också. Läckert -man kanske skulle försöka komma över en byggsats till o kapa taket?

Ock så TUSEN TACK för era uppmuntrande tillrop. Det är sånt som driver en vidare när det känns som man limmat in sig i ett hörn…

GladPontus

StefanW
0

#53 Har du fått tag i några bilder på reg.skyltar? Kommer ihåg att det var länsbokstav först (det gick att flytta på dem, hehe!!)

Här har du en blid (vykort) från Malmö 1962, klicka på bilden så kommer du till orginal plats…

Stefan - Modellbyggare

PonCar
0

Tusen tack Stefan! Skrattande

PonCar
0

Har varit så mycket med jobbet och även privat senaste tiden, så bilbygget har verkligen gått i krypkörning. Häromkvöllen monterades i alla fall kofångare och hjulens "knock-off" bultar (kallas det så?). Nu är hon nästan färdig -det är baklucka och motorhuv som ska monteras. Och en backspegel också. Sedan återstår lite slutfinish -kanske ska prova med lite Sonaxpolish.

Enligt originalbeskrivningen ska bakluckan gå att göra öppningsbar, men monterar men "gångjärnet" enligt ritningen passar den inte alls. Har modifierat lite ock ska testa om det funkar, annars vete tusan om den inte får vara permanent stängt i alla fall.

GladPontus

Azgaron
0

Ser mycket snyggt ut Pontus!

Jo det kallas nog så har jag för mig! Ska bli kul att se den helt klar!

Azgaron

[Tunnan]
0

Urläckert PontusGlad

AndersE
0

#65 Den ser verkligen fin ut. Sååå mycket känsla i bilen.

GeeKen
0

Mycket snyggt bygge! Fint jobb!

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Sven-Erik
0

#65. Mycket tjusig vagn! Glad

gigabyte
0

Väldigt fint bygge poncar ,Cool

Tails
0

Helt fantastiskt! Du har fått till en bra finish på den där rackarn. Däcken är ytterst övertygande tycker jag.

PonCar
0

Tack för allt beröm! Som sagt -detta har varit en ganska vansklig byggsats att ha att göra med och det har krävts ganska mycket egna omkonstruktioner för att överhuvudtaget få det hela att passa ihop. Men vad gör man inte för ett brittiskt fullblod? Som alltid känns det bra när man börjar ana att det trots allt ska gå vägen!

GladPontus

[Henke29]
0

Mycke fin PonCar Skrattande
Så tummen upp

Henke