Billiga kylskåpskompressorer?
Någon som vet var man kan hitta billiga (begagnade)kylskåpskompressorer? Jag är på gång att bygga ihop en någorlunda tyst kompressor, och funderade på att köpa en högljud variant, för att sedan byta ut kompressorn till en av kylskåpstyp. Borde inte vara några enorma problem.
Ja kan höra me min chef om han har nån kompressor liggande på lager som inte han behöver..
Ja jobbar på Elkejdan..
Henke

Vore ju kungligt, Henke!
Ja vet att de ska finnas nått skåp som vi igentligen kan kasera..
Men först så måste prata me han..
Henke

Ingen panik.
Men schysst av dig att kolla.
Jobbar på fredag igen..
Så då ska ja höra me han

Henke..bara att sparka till nån toppmodern kylskåp,blir det bucklor så kasseras det väl..voila!

# 6 
vad för tryck kan en vanlig kylskåpskompressor komma upp till ? är den inte för klen ?

Det är ju komressorer av kylskåpstyp som sitter i t.ex. Sil-Air och Hansas airbrush-kompressorer. Problemet med dem är nog inte trycket, då det krävs en del för att komma ner i rejäla minusgrader. Problemet är nog snarare mängden luft per minut, vilket hindrar en att använda t.ex. större tryckluftsverktyg eller sprutor av billackeringstyp. De kräver ju som sagt en hel del luft för att kunna köras kontinuerligt. Dock inget problem för den genomsnittliga airbrusharen.

En varning är nog på sin plats här, risken är stor att du får olja med ut. Kylskåpet är ju ett slutet system där lite av oljan följer med runt i systemet.
Hittade följande på ett annat forum.
"En kylskåpskompressor blir nog inte särskilt långlivad,
den smörjs ju av olja som är uppblandad i kylmediet."
Det är nog bäst att du frågar en kylfirma om det här.
"den här är en annan, en Airfix"
Ett mycket intressant projekt ,har två bullriga kompressorer, jag sitter visserligen i garaget men skulle ändå vara fint att gå ner i ljudnivå , men jag skulle nog bara docka kylskåpskompresson med en Koppling och låta kompression vara intakt ,så när man behöver tryck så är allt intakt

Jag har kollat upp det. Och läst bland annat tråden på IPMS. Som vanligt finns det många åsikter, men hyffsat få som har kollat upp något. Det är självklart så att det kan bli "olja" i luften, men det hänger ju lite på hur man har med filter, avskiljare, trycktank, oljefälla och framförallt mängden medie. Första felet folk gör. De tror att "lite extra" bara är positivt.
De flesta proffsanläggningar använder den här typen av kompressorer. För bara tio femton år sedan fanns det en Sil-Air eller liknande på var och varannan reklambyrå eller fotoredigerare. Det är inget nytt, utan beprövad teknik. Ska man lacka bilar, så vill man antagligen ha större grejer, men för airbrushning så är kylskåpstypen att föredra. Man ska idag inte använa freon, utan R600, enligt kylteknikern jag diskuterade med. Freonets egenskaper är för den delen rätt meningslösa i en sån här. Men det troligen bästa, och antagligen enklaste blir att köra samma kompressorolja som man köper till Hansas kompressorer. De flesta kyltekniker man pratar med tänker i kylningsbanor även om man vill förklara att det inte är aktuellt.
En i IPMS-gänget här jobbar på Stena med just kyl å frysåtervinning, men jag vet inte hur stora möjligheterna är att han kan plocka med sig en kompressor hem, för då hade han kanske redan gjort det! Ska kolla!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#12 Då har du koll på läget redan 
"den här är en annan, en Airfix"

Efter en tids efterforskning, så verkar det som att de flesta nyare skåp faktiskt repareras, om det inte är så att just kompressorn har havererat. Det gör ju tillgången lite skakig. Dock så vore det kanon om även du kan kolla, Az. Och som sagt, jag tror inte man behöver lägga för mycket krut på fylla och täta dem. Det är ju inte riktigt meningen för oss. Vi vill ju bara ha lufttryck ut, och inget annat.
Hej denstore 
Ja har fått fatt i en nästan ny kyl kompressor till dig..
SKa bara plocka bort den..
Henke

Du är en hjälte Henke!
Du kommer inte till Locketorp ??

#18 Jag tänkte precis fråga om du kommer till C4….

Du Henke, förstår du att du just nu inlett ditt nya liv som kompressorlangare?! 
Ställer mig i kö för en jag också om du skulle få loss fler framöver. Har precis samma idé som denstore. Har redan en skapligt högljud garagekompressor och att byta ut kompressorblocket på den och få en tyst variant vore inte helt fel.
Har nästan hoppat ur skinnet fler än en gång när jag glömt att rycka ur sladden och mitt i en av koncentration uppfylld målningssession så smäller kompressorn igång med ett vrål strax bredvid en 
Lite handikappande att inte kunna dra igång och måla när som helst ifall man glömt att fylla tanken tidigare på dagen.
Niclas

#20 Jag fick ett par bra råd av herr Zetterström, som bland annat pekade på fördelar med en inte allt för stor tank. Den som jag hade tänkt att köra med är på 24l och det är då kanske en aning för stort. Runt 4-5l är mer lämpligt för en kompressor med den lite begränsade genomströmningen som kylskåpsvarianterna har. Dock så bryr jag mig inte så värst, då det nästan kan kvitta om den får stå på halva kvällen, då de låter så pass lite i sig själva. Jag är säker på att det blir ett kul projekt.
#18-19 Jag ska ned till C4 och kan åta mig att langa den vidare till rätt sida av Sverige. 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#22 Vilka pärlor det finns här på forumet. Man blir ju nästan lite tårögd.

Ja vi här syd-östra hörnet är mycke snälla av oss 
I alla fall när vi sover 

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Hoppsan hehe 
Ja ska se va ja kan åstakomma Proosen..
Låter kanon om du kan ta den me till C 4 open Wildesau 
Skulle gärna vilja dit men ja har väll ingen man kan åka me 
Henke … allas våran kompressorprofessor.
Ja kan inte lova nått..
Men ja lyckades till denstore..
Sen löste det sig me frakten oxå de var ju jättebra..
Henke