Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 7008 ggr
Temeraire
0

Modellbilar?

Modellbilar, fungerar de på samma sätt som modellplan? att de är av plast och att man kan måla dem med pensel? eller är modellbilar av något hårdare material?

Fågelskådare, egenföretagare och webbnörd.

Besök gärna min hemsida Fågelskådaren.se

[Tunnan]
0

Ja det fungerar på samma sätt.
Lite annat upplägg på bygget kanske, men annars så…

Tails
0

Där är ju lite lite bandlänkar till bilar och kanontornen är obefintliga, så jag förstår inte varför man skulle vilja bygga något sådant Skrattande

// skämtosido

Hampus

[Orso]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ofta är det så men de flesta byggsatserna av bilar i skala 1/43 brukar vara i vitmetall eller resin. Men det finns även några plastbyggsatser i den skalan, som t.ex Hellers F1 bilar.

Vilket var anledningen till att jag konverterade ett par Lotus.

Hade det varit metall eller resin hade jag nog inte gjort det.

starhawk
0

Bilmodeller är väl som vilka plastmodeller som helst det enda som skiljer dom åt skulle väl vara att det är med ett par feta gummidäck, vilket sällan förekommer i flygplans-satser

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
0

Det beror ju helt på vad man definierar som modell. Burago-bilarna är ju också modeller, fast de har mer eller mindre noll gemensamt med t.ex. en Tamiya.

Tails
0

Jag inbil(l)ar mig att de största skillnaderna kommer när det kommer till lacken, rent byggmässigt då.

Mvh Hampus

StefanW
0

Som jag ser det så har man många gånger en helt annan artistisk frihet när det gäller att bygga fordon kontra en specifik flygplansindivid där det antingen är rätt eller fel. Sedan beror det också mycket på var man lägger den individuella nivån på ett bygge. Det är objektet som man gillar att bygga och man bygger för att det är roligt!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Temeraire
0

Kan man måla med pensel? eller är det bara airbrush som gäller? tänker mig att det kan bli fult med penselmålat som det blir på vanliga t.ex. flygplansmodeller?

Proosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det går att få fin yta med pensel också, det tar bara en himskans massa övning inna du når dit skulle jag tro. Har du ingen airbrush så testar du med Tamiyas sprayburkar, de lägger sig otroligt fint.

Skickar med en penslad Camaro, Humbrol 21 lagd direkt på svarta plasten. Duktigt utspädd och snabba exakta drag utan att nudda vid där man varit tidigare är tekniken.

Lycka till!

Niclas

starhawk
0

Jodå det går bra att pensla men man måste antingen vara mycket van eller ha en färg som sträcker sig väldigt bra om man skall få det där rätta lackutseendet, med spray är det så mycket lättare att få den rätta glaskänslan. Jag sprayar karossen och penselmålar inredningen

Temeraire
0

Vart köper man dem sprayburkarna?

Proosen
0

Det absolut billigaste sättet att köpa Tamiya spray är att köpa hem via postorder direkt från Japan. Hobbylink Japan t.ex.

Annars finns de över disk hos Wentzels i Stockholm och andra välsorterade hobbybutiker. Till nöds går det att använda en hel del andra sparyfärger också som i första hand inte är tänkt till plastmodeller men då måste man vara mera noggrann med grundfärg. Det kan bli tråkiga överraskningar annars i form av färg som släpper eller ännu värre färg som smälter plasten mer eller mindre och förstör hela modellen för dig.

Det säkraste kortet för en lyckad lack är Tamiya och i viss mån Humbrols nya lackfärger på sprayburk, inte deras enamelvarianter som är lite lynningare enligt mig.

Ska du pensla så tycker jag att Humbrols småburkar är bland det bästa som finns fortfarande eller också Modelmasters enamelfärger. De torkar tillräckligt långsamt för att hinna flyta ut snyggt utan att lämna allt för mycket penseldrag efter sig.

Lycka till!

Niclas

Temeraire
0

.. men airbrush är absolut bäst? vad jag förstår så är det egentligen bara kompressorn som är dyr? 1500:- är det billigaste jag sett. Finns det inga billigare? kanske sämre men duger för en nybörjare?

starhawk
0

#13: Jag köpte min på Clas Ohlsson för 695:- (arikelnummer 30-9533) den fungerar utmärkt, jag har iofs kompletterat den med fuktavskiljare och tryckregulator men det är ju inga större kostnader

Minikompressor (Klicka på bilden för att se en större bild (öppnas i nytt fönster))

Temeraire
0

Okej, såg att Jula hade också fast lite dyrare. Vad behöver jag mer? kan jag köpa ett av seten från Jula? sedan har jag allt jag behöver? förutom färg. Behöver man typ andningsskyddsak på sig och sådant?

Någon sida där man kan läsa om att airbrusha modeller? hur man gör och så?

starhawk
0

Du måste givetvis ha någon anslutning men den här kompressorn han standardgänga så det borde inte vara några problem, andningsmask är inte direkt nödvändigt jag har en modifierad flyttkartong som jag ställer på spisen när man sprayat färdig drar man på full fart på spisfläkten och lämnar köket ett tag, skall bygga ett spray-bås med fläkt och slang ut genom fönstret men det har inte blivit av än

denstore
0

Smaken är ju som bekant delad, men jag anser att det finns skäl att investera i en lite dyrare kompressor, i alla fall om du planerar att stanna kvar i hobbyn. Visst, vissa människor nöjer sig med en sån där liten kolvkompressor utan tank, och jag körde själv med en i ett par år, men samtidigt ångrar jag den utgiften. Visst fick man hyffsat resultat, men jag kände att begränsningarna fanns i utrustningen, vilket ständigt var en irritationskälla. Med de saker jag har idag är det mina egna gränser som avgör slutresultatet. För mig är det värt pengarna.

starhawk
0

Det är som sagt en fråga om tycke och smak, själv ser jag ingen begränsning i min utrustning, den ger ett jämnt och fint luftflöde och det enda jag kan irritera mig på är min egen oerfarenhet, sen vet jag ju av egen erfarenhet att man ibland vill ha det bästa, även om det inte behövs

Temeraire
0

Väldigt många målar ju sina flygplan & stridsvagnar för hand med pensel, så varför inte på bilar? det ser ju inte så illa ut på de bilder man sett av penselmålade flyg & strids.

starhawk
0

Flyg och stridsvagnar har ju som regel en helt annan struktur på sina ytor, och den är uppbruten i mindre delar, dessutom är det oftast, i stridsvagnarnas fall alltid, matt färg, på bilar eftersträvar man den blanka släta struktur som bilar i skala 1:1 har. Detta är inte lätt att göra med pensel, att det blir lite oregelbundet på en stridsvagn liksom hör till, så där kan det vara fördel att använda pensel det skall liksom vara lite ruff-tuff. En bil skall som regel var slät, blank och jämn, något som man enklast åstadkommer med airbrush