Lancaster 1:48

visst är det nåt speciellt med en stor bombare i 1/48
Oj, oj detta är en maskin som brer ut sig! Skall du kanske bygga en "dambuster" (de som bar de där studsande bomberna) ?.
Good luck!
pontus

Ja det är härligt med dessa enorma maskiner,nja du Pontus,jag tror inte att det blir en dambuster.
Ojj oj den där kommer bli stor :)
Ska bli kul att få se den färdig sen
Lycka till nu

#1 Har han hoppat i den gröna burken?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

han är på väg därifrån….

#7 misstänkte det! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Vilket maffigt flygplan! Jag vill också ha!
Snyggt plan det där
Kan tänka mig att det låter maffigt i luften när det kommer flygande över ens huvud.
Tänk att får höra 4 st Merlinmotorer samtidigt va….Ååååå jag får gåshud.
Ser ut som en bra start Tommi!
Skulle varit ett kul plan att ha, men man får väl se vad ekonomin tillåter framåt, efter kompressorköp å lite sånt.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
ojojoj den ser trevlig ut!. finns det något engelskt fordon i 1/48?
//pebben

Ser mycket snyggt ut med borrade pipor, Tommi!
Azgaron

Tackar Azgaron,ja det ser lite bättre ut än bara helt släta pipor,tur att jag hade en sån borr kvar.
#14 nej undrade bara om det fanns det har ju kommit både tyskt och amerikansk i 1/48 som ser kul ut det är ju kul att ha till om man skulle hitta en 1/48 bombare
är din med eller utan el motor? såg i en gammal tamiya att den fanns med el motorer så att propellrarna snurrar överkurs kanske men ett roligt sådant! 
//pebben

Nix,inga elmotorer med på denna sats,skulle vara roligt dock att ha såna,jag skulle vilja ha nån bombvagn till den i 1:48.
ja nått sådant piffar ju upp! har inte lyckats hitta nått men det finns säkert något i resin för en tusenlapp! huga!
//pebben

billigt billigt…..
En sån kan nog finnas i gömmorna visserligen amerikansk men iallafall
skriv om det är intressant

#21 hmm,mycket intresserad.

Ser väldigt bra ut Tommi. 

Excellent TommiN! Ser väldigt bra vädrat ut!
Ser mycket snyggt ut Tommi!
Azgaron
Ja de där ser snyggt ut 
Bra jobbat Tommi

Tackar tackar,bygget går sakta men säkert framåt..
Här går det bara sakta 

Känner igen det där Tunnan,jag har fått så många nya projekt här så man är sugen att gå loss på alla samtidigt,men det funkar ju inte..
Ja det där känner jag också igen He He.
Man för många projekt på gång samtidigt, sen vet man inte vad man ska ta itu med till sist.
Nej ibland har man för mycke på G sen blir de bara pannkaka av allt hehe
Stor risk för nödlandningar i IMF bergen kan det bli då.! 
Azgaron

#35. Hur ligger vi till med IFM-statistiken numera? I början på året så ledde vi nog mot IFM, men hur ser det ut nu?
Jag kan inte staistiken exakt, men än så länge ligger vi nog rätt bra till. Så fort jag blir klar med slipning så blir det ju ett helt gäng till lackering och dekalering ganska snart hoppas jag.
Azgaron
Brittiska 1/48 fordon finns men tyvärr är dom i resin:

#36: Jag tror också att vi fortfarande ligger rätt bra till. En del projekt har lagt sig strax innan IFM-bergen bara för att hämta andan. 
Låter bra, ElLobo! 
Azgaron

Ajaj, Illa! Nä, det är verkligen inte vad man vill höra precis!
Azgaron
Hoppas att du kan få fixat sprickan på cockpiten utan det syns för mycket .
ujujuj! det var inte kul! du får värma en nål och sticka igenom sprickan för då kan du skylla på tysk nattjakt nä skämt å sido hoppas att det inte syns för mycket på ditt annars ypperliga bygge!
//pebben

Tackar för orden,ja vi får se hur det blir med det hela,en variant är ju det Pebben säger fullt med kulhål
.
Fy Fabian, neje…sånna ljud vill man ju inte höra.
Hoppas det går att lösa på nått sätt Tommi
det går väl att skicka effter delar från tamiya modeller? jag vet att det går att beställa dekaler i alla fall men det tar en faslig tid innan dom kommer.
//pebben
Dom skickar nog via fd ASG = Alltid Sent Gods. 

#48 Jag trodde att ASG stod för Alltid Sönderslaget Gods

Stefan - Modellbyggare
Ja kan säga att StefanW har rätt i den punkten 
Då ja får hela tiden ringa om trasiga kylskåp mm

Detta lovar gott TommiN ,ser väldigt bra ut !!!!!

Den lockar en må jag säga!
Mvh hampus
Ser mycket bra ut Tommi! Däcket tycker jag att du fått till fint!
Azgaron
Grymt maffigt bygge denna Lancaster! Läste om oturen med sprickan i cockpitglaset. Jag har samma problen i nederkant av vindrutan till min pågående Aston Martin. Är det nån som har tips om metod att "dölja" såna sprickor eller åtminstone göra dem litet mer diskreta??
Pontus

Jo såna tips skulle sitta bra nu
.

Vad är det du maskerar glaset med? Är det vanlig tejp eller något speciellt?
Mvh Hampus

Tommi, kolla med Johnny på Puma Hobby.
Han brukar kunna fixa delar till Tamiya. Men jag tror du får ta hem hela "kartan" med klarplasten.
PeO

Grymt bygge TommiN! Jag har själv suktat efter denna koloss och efter att sett ditt bygge så är jag ju inte mindre sugen!
Ser mycke bra ut Tommi
Min byggkompis har en sådan här koloss hemma obyggd
En riktigt maffig maskin ihopbyggd.
/Tunnan
Vilket bygge :)
Man blir paff av sånna stora byggmodeller..
Du får det oehört bra oxå.
Henke

Ja du Tails,jag har testat lite olika tejper som maskering,och på bilden så är det vanlig tejp jag testar med.
Det här är lite halvklurigt bygge enligt min mening,men roligt.

#64 Den blev jag nyfiken på! Har du gjort eget spackel? Jag ser bunken och den gröna mjölken samt skålen med strösocker, där emot så undrar jag om det är kanel i SantaMaria burken, vad är det för blandningsförhållanden och härdar du med 220v laddaren?

Stefan - Modellbyggare

#65: 

nä det där är bara grejor som blivit kvar på bordet.
Snyggt Tommi!
Jo, en sån modell tar ju lite plats!
Azgaron

#64. Imponerande! Blir ett rejält plan det här. Dags att flytta ut hörnskåp o.dyl så att du får plats? 

Funderar på att bygga egna hörnhyllor,som är anpassade till dessa monster,B-24:an som ligger här är stor den med,och min B-17,B-26:an och He-111:an…alla i skala 1:48.

#70. Ja, det är ju nackdelen med dessa kolossmaskiner. Men det är ju så ballt! 
Alternativet är väl att montera dem hängandes på väggen med någon typ av glasskydd utanpå? 

#71 nja…det är man inte så sugen på,hade tänkt att göra själva hyllplattan till dioramabas samtidigt som det är en hylla…

#72. Väldigt bra ide! Men hur gör man med katterna då?….

Dom säljer man…om man skulle ha katt..

#74. Hehe! Jag har tre stycken…. 

Du får väl träna upp dom 
.
Dom får ger Katten i modellerna, säg åt dom det
Maffig modell för övrigt.
Vill också har en sådan 
/Tunnan 

Hur spacklar ni???
Jag är sååå värdelös på det,försöker ta det finfint,men det är spackel överallt!!Nu när man ska slipa så försvinner panellinjerna
,jag har försökt det där med doppa en tops i Gripen remover,men det blir också en massa söl,bemästrar inte det heller,vad kör ni för slippapper?

#78. Spacklingen är ju det tråkigaste på hela modellen… Men efter ett tips så lägger jag maskeringstejp på varsin sida av skarven. Då blir det endast en smal "ås" av spackel som inte kladdar runt. Sen tar jag våtslippapper och försiktigt slipar ned. Funkar bra!

#79: jag gör på samma sätt, fast man kan visst få ner åsen med en topz doppad i lösningsmedel har inte testat det än
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

jag har testat det,och det går väl an en eller två gånger,sen tycker jag att det börjar kladda??

Hur mycket har åsen gått ner då?
Man skall ha maskeringstejpen kvar när man "topzar" kan man inte få kladdet på tejpen?

Jasså,jag tog bort maskeringstejpen direkt efter att jag satt dit spackel..

#83: Det gör jag också men om man skall topza så skall det visst vara kvar tills man har topzat färdigt

Ahha,då klarnar saker o ting för mig här,tackar Starhawk
.

Ser bra ut Tommi! Jag gillar däcken, de ser bra ut!
Azgaron

Snyggt Tommi!

Very nice!
Stefan - Modellbyggare
Ja de här kommer som sakt bli väldit snyggt Tommi..
Gummidäck förhöjer ju bra på en modell om man gemför me plastdäck,
Henke

Ja,fast det är plastdäck på denna.

#93: Var de färdigmönstrade eller har du mönstrat dem själv?

Dom var färdigmönstrade.

Jahha,om man skulle passa på att bygga lite nu när lilla dottern börjar slumra till…skönt att vara pappaledig
.

#96:
Bra att kunna kombinera!

Pappaledig, vilken lyx, det kan inte jag vara, jag får väl nöja mig med att jag inte behöver fråga någon "regering" när jag får för mig att göra ett nytt inköp, jag bara köper det!

Japp,mata henne så mycket som möjligt så att hon däckar och sen rusa till hobbybordet och fortsätta bygga..
..skämt åsido,nu är det så kul att se på henne när hon börjar snappa upp saker o ting,emellanåt så kan hon ligga o stirra på sina händer hur länge som helst..
.och sen när hon ligger och pratar i en halvtimme.

#99: >hon börjar snappa upp saker o ting
Vänta bara, snart har du ett litet mänskligt mattmonster! 
Jaha de sug ut som gummihjul men men där ser man 
Lycka till me byggandet nu Tommi..
Även ja är ledig idag.
Henke

Härligt Henke,gott o vara hemma.
Ledig…vad är det
Fint bygge du gör Tommi
Men jag trodde inte att man behöde slipa så ,ycke på en Tamiyasats
/Tunnan

Du skulle bara veta Tunnan
,det har varit så mycket emot mig på denna bygge,först med att få till landningsställen,och sen "motorgondolerna",det var inte mycket dom passade ihop,därav mitt lite längre avbrott i byggandet,tappade suget där ett tag,när det bara strulade,men nu är man på´t igen.
Jasså det var en trilsken attan det där
kan ju iof vara trevkigt med lite motstånd ibland, men inget man förväntar sig av en Tamiya.
Hade det däremot varit en Airfix så hade jag inte varit förvånad

håller med,hade det varit en Airfix,skulle jag inte blivit förvånad,men en Tamiya
.
Näe det är lite surt 
Hmm de var ju inte kul att de var sånn dålig passform på en Tamiya 
Men du har gjort ett bra jobb Tommi 

Blanda inte ihop den med nya Tamiya satser, den har nog ca 30 är på nacken. Det gör Tommi`s jobb med den så mycket bättre
. Det ser jättebra ut så här långt.
Limma lugnt
PeO
satt och kollade om Revell/Monogram hade nån Lancaster i 1:48
men inte det inte
Hittade dessa istället som jag tyckte var intressanta
ursäkta kapningen av tråden
missade tyvärr skalan på denna
en Peacemaker i 1/72
B29 i 1/48
Den sista passar in här i bland stora bombare iallafall
har sugnat till väldigt mycket på en Lancaster 1/48 efter att ha kollat denna tråden och därför kollade jag Monongram för deras passform på B17 1/48 hade iallafall jag inte mycket att klaga på

B-29 ser smaskig ut,chevan också för den delen
.Hade en B-29 förut i skala 1:72,stod på tv:n,men när jag låg i lumpen så skulle morsan vattna mina blommor….så råkade hon ha ner den…
.
Den var stor fastän det var i 1:72.
Monograms B-17 står och väntar på mig där i hyllan
.

Och tack förresten för eran uppmuntrande ord
,ger en kraft och fortsätta!

Peacemaker … 
En B-29 i skala 1/48 hade varit nått att sätta byggtänderna i
Måste blir typ 120cm bred eller nått sånt 

#114: Nä, bara 90 cm …
Men B-52:an finns ju i 1/48 … 
Inte mera 
Förvaringstips med "action"; Skaffa takfläkt och häng bombarna i den! Eller…inte..
POntus

jag har snurra i taket,och hänger jag upp en där,så får man den garanterat i skallen
.

Den andra är en Fujimi Spit i 1:48 som jag bygger lite vid sidan om..
målar undersidan märk grå? bara en ide
Ja, eller tona panelerna i mörkgrått! Hade samma problem med halva undersidan på min Spitfire, men jag beslöt mig för att strunta i det och försöka köra med vädringstekniker och ev. grå wash i panellinjerna!
Azgaron

I senaste numret av Model Airplane International finns en intressant byggartikel på flera sidor av ett Lancasterbygge. Där kanske finns några bra tips?

#123 Har du scanner?
Stefan - Modellbyggare

#124 Tyvärr inte, men däremot har jag läst färdigt tidningen och om intresse finnes kan den fås gratis.

Intresse finns!!

#126 Skicka pm med adress och sänder jag tidningen kommande vecka.

#128. Hmm, knepigt. Tycker att det ser ut som rätt färger men ändå lite ljusa..? Kanske lägga en mörkare ton i ytterkanterna?
Annars ser det väldigt bra ut!

#128: Jo, det är onekligen för ljust, det där gröna borde vara mera åt Olive Drab - hållet den bruna kulören är däremot okey

Post-shada den, så kommer det att se hur bra ut som helst.

Jo jag tänkte på det Denstore,ville bara höra vad ni tyckte,tack för åsikterna..nu blir det mörkare
Vad är post-shada?
/Tunnan, som ej vet detta

#133. Att spruta mörkare nyanser i skarvar osv efter att man målat modellen. Alltså tvärtom mot Pre-shada där man lägger en mörk färg innan man sprutar ytfärgen.
Ahaaaa, på så sätt
Låter skumt 

Personligen tycker jag att det är lättare.
Post-shade, ja det kan nog bli intressant!
Azgaron