Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketter: köpsäljbyt
Läst 879 ggr
denstore
0

Moderkort mot modellrelaterat?

Någon som behöver ett moderkort? Jag har ett riktigt bra över, i nyskick, och kan tänka mig att byta mot modellrelaterade grejer om intresse finns.

Kortet är ett Abit IN9 32x Wi Fi, vilket kanske inte säger så mycket för normalfolket. Mycket fin moderkort, dock.

Azgaron
0

Ja, det verkar ju vara ett fint moderkort! Inte för att jag vet hur mycket du har tänkt, men jag misstänker att det kan bli rätt mycket modeller för de pengarna!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

#1: Ja moderkort är inga billiga saker, man skulle kanske satsa på faderkort Skrattande

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Skrattande

Marcusjohnson717
0

Vad är det för socket? Ljudkort på? Hur mycket minne får plats och vilken typ?

Är intresserad men vad kan du tänka digi utbyte? Jag har flyg i 1:72-1:32!

//Marcus

leo-
0

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ABFP-IN9SLIFAT

[

](https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ABFP-IN9SLIFAT)

om jag tittade rätt

hade det varit för amd så kanske jag hade varit intresserad

denstore
0

#5 Det är faktiskt ett par steg vassare. Det där kortet är också rätt OK, men klarar inte de 1333-bussade processorerna. Inte heller är det särskilt bra för quad-core. Inte tillräckligt bra strömförsörjning för en fyrkärnig. Anledningen att jag köpte det här, var just p.g.a. att jag hade ett FP-IN9, som inte gillade min då nyinköpta quadcore. Att det sen inte har blivit använt är en annan historia. Totala användningstiden är kanske 2 veckor.

Jag är själv ett stort AMD-fan. Synd bara att deras processorer har varit hopplöst frånåkta i snart två år. Core2 är helt enkelt läskigt mycket bättre. Inte ens Phenomen är något vidare.

#4 Det är Socket 775, alltså senaste Intel. Fyra minnesplatser. Upp till 32Gb minne. Mycket bra ljud, på separat medföljande ljudkort. Mer info här:

abit

En hög modeller kan det nog vara värt. Men fundera kring tusenlappen. Jag är ju mest intresserad av flyg i 1/48, men för tillfället är jag inne i ett lite 1/350-fartygsstim.

Kortet kostade runt 2800 förra hösten. Idag är billigaste stället i tyskland tror jag, för mellan 1500 och 2000. En butik på prisjakt har det hemma, för betydligt mer än vad jag gav. Skum affär.

Azgaron
0

Låter som man kan bygga en ganska våldsam dator med rätt grejor till det här moderkortet!
Vi har visserligen snackat om att skaffa bättre dator, men det krävs ju lite mer än ett bra moderkort! Ny låda med tillräckligt nätaggregat och processor, samt minne är nog det minsta som behövs!

Sen vet jag inte om jag har så mycket i modellväg som kan vara av intresse i 1/48.

Azgaron

denstore
0

Jo, den kan bli ganska fet. Stoppa i ett (eller två, eller tre) 9800GX2, en Q6600 och 4Gb minne, så har du kraft så det blir över. Bör kunna köra allt ett par år framöver. I kombination med bra minnen, och ett stabilt nätagg, så klarar det här kortet av att köra en Q6600 i 3Ghz utan att blinka.

Du kanske har en flock 1/350-fartyg som du vet att du inte kommer att bygga?Flört

Azgaron
0

Bismarcken i 1/600 är det enda fartyg jag har, men däremot har jag snart ett gäng 1/48 plan på ingående! Snart innebär nångång de närmaste månaderna!

Azgaron

denstore
0

Har du någon koll på vad det är du har på väg?

Azgaron
0

Lite blandat WWII och modernt, mestadels Hasegawa! Däribland ehum 4st F-16! Glad

Azgaron

denstore
0

F-16 är väl tyvärr ingen av mina favvisar. ;)

Något annat kul kanske?

Marcusjohnson717
0

Socket 775 är precis vad jag har och jag håller med om amd är bra procerssorer! Jag har en del 48, men enklast är du skickar ett PM om vad du vill ha - så får vi se vad jag har att erbjuda!

//Marcus