Figurmålning
Hallojsan. Skulle behöver lite hjälp. Har ett spel Descent som består av en jäkla massa figurer. Och nu tänkte jag testa att måla en av dessa. Så hur går jag till väga?
Figuren är ca 25mm hög. Den har grundmålas. Färgerna som den skall ha ser ni på Hero Sheetet bakom figuren.
Så vad ska jag börja? Kläderna, skinnet eller?
Enligt alla tips och tricks jag läst så är det brukligt att man målar inifrån och ut, dvs börja med huden och sedan måla i påklädningsordning. När det gäller bälten och sånt så är det lättast att måla intill, dvs man får måla bältet först.
Sen om man vill kan man använda sig av ganska enkla tekniker för skúggor och högdagrar, med hjälp av wash och torrborstning, som ger ett hyffsat resultat utan att bli allt för avancerat.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Stefan - Modellbyggare
Ja, på den tiden jag målade gjorde jag just det enligt "inifrån och ut". Så första färgen var alltid blank vit för ögonvitorna…

Så där, då har figuren fått en första strykning. Kommer att köra stilen, "bli klar så fort som f*n". Spelet innehåller ca 100 figurer, så ska man blir klar så kan jag inte måla för noga.
Bilder kommer när figuren är färdigmålad.

#3: I så fall borde väl första färgen bli svart för pupillerna 
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#5 Haha… det har du rätt i. Dock så lär inte min figur få några pupiller alls….

Så där. Då var min lilla figur målad. Gick under kategorin klar fort som f*n. Blev rätt nöjd med slut resultatet ändå.
Ska också på en klarlack på figuren. Bara för att den ska hålla att bli slaktad av alla monsterna
. Kan också tilläggas att det var första gången jag målade med Tamiyas färger. Dock så tyckte jag att dem inte täckte tillräcligt bra, jämfört med Revells färger.
#7 Ser helt OK ut!

Jag tyckte figuren blev bra jag.. 25 mm är inte det största heller
Den figuren blev ju bra! Ser med spänning fram emot att se de andra målade! 
Tamiya ska vara svåra att penselmåla med sägs det! Själv föredrar jag nog Citadel när jag målar figurer.
Azgaron
Ser jättebra ut tycker jag den figuren :)
Hoppas på fler bilder när du målat fler figurer sen..
Henke

Man tackar. Har 25st hjältar till att måla. Sen är det ca 100 monster också. Men prioriterar hjältarna.
Ja då blir det att måla på nu då 

Hehe, ja där har du ju lite att göra ett tag! Ser fram emot att se dem målade! Kan ju bli en riktigt lång följetång det här!
Jag bänkar mig här med en påse popcorn eller två! 
Azgaron

#14: Ojdå, den där bilden får mig riktigt sugen, kanske vore nåt att satsa på, har du nåt mer info om spelet? Man kan ju inte köpa ett spel bara för nöjet att måla figurerna

Descent: Journeys in the dark.
Ett spel för 2-5 deltagare, där en av spelarna tar rollen som Overlord (spelledare). De andra tar sig an rollen som hjältar. Är man bara 2 spelare så spelar den som har rollen som hjälte med två karaktärer.
Spelet går ut på att man bygger upp en Dungeon (enligt en Quest guide), där hjältarna ska ner för att rädda (vad som helst) i grottorna. Men på vägen mot målet stöter de på en massa monster som Overlorden hela tiden spawnar fram. Overlorden kan också placera traps mm.
Under spelets gång så stöter hjältarna på cheast som kan innehålla nya godsaker för att uppgradera sina vapen eller skydd. Det finns tre olika typer av anfall: Range, Melee och Magic. Det finns också pengar som kan användas för att köpa nya saker i staden.
Hjältarna startar med ett visst antal Conquest token, säg 5st. Dessa delar hela gruppen på. Om en hjälta dör så försvinner ett visst antal Conquets token från gruppen. Om alla Conquest token har försvunnit har Overlorden vunnit. En hjälte som dör försvinner inte ur spelet. Utan han börjarn om i staden. Fördelen med detta är att man inte är ur spelet utan är med i hela spelet till slutet. Hjältarna kan också få ny Conquest token genom tex att aktivera en Glyphs (teleport).
Overlorden har ett visst antal Threat tokens som han kan spendera på att köpa tex att han vill spawna in nya monster, eller placera ut traps mm.
Sen har man en speciella tärningar när man anfallar. Det är inte säkert att man når fram med sitt vapen, eller att man ger någon skada.
Gillar man typ Diablo i PC världen så är Descent något för dig.
Jag rekommenderar att du besöker dessa sidor för att se och läsa mera om spelet:
Har du flera frågor är det bara till att fråga på.
/Mats

Verkar vara ett kul spel, men det kräver i princip att man skall vara ett gäng spelare, och det är brist på den varan för närvarande, ett spel för upp till fem deltagare blir sällan kul när man bara är två

#18 Skitkul på 2. Då spelaren som axlar hjälte rollen spelar med 2 figurer. Sen är monsterkorten gjorde för olika antal deltagare. Dvs fler som spelar svårare monster.
Det här spelet skulle va kul att få spela :)
Då man gillar Diablo väldit mycke…
Önskar att Diablo 3 skulle va ute nu 

Sitter och håller på och målar mina små figurer då jag lyckas med att välta ut en flaska lacknafta över bordet. En figur blirmer eller mindre dränkt i lacknaft, plus mina ritnigar till Bismarcken får sig en rengöring också. Jaja, bara till att bita ihop och måla om.
Tur i oturen har jag plastat in figurskorten som varje figur har. Så de klarar sig riktigt bra. Dock så stinker det än del på kontoret. Men 400m loppet gick precis med Johan Wissman, så det blev ett bra avbräck i det hela. Dock så gick det inte så bra för Johan som kom sist.
Låter som ett kul spel!
Azgaron
#21.Tråkigt för dig ,ibland så är dom nästan som skapat för att vältas ,hur väl man ställer den åt sidan, så är inte korken på så kan man ge sig på att den välter ,hur som helst så är det ett fint jobb med din första figur i detta inlägg , så det är bara att kavla upp ärmana och måla på !!!

Det ser kanonbra ut tycker jag 
Mycke fint målat
Hur stora är figurerna igentligen ?
/Tunnan

Nu blev jag ännu mera impad, att får till en så fin målning på så små figurer är inte dåligt.
Mycke snyggt.
/Tunnan
Ja kan bara hålla me Tunnan..
Mycke bra jobb me dom figuerna..
Oh så i det lilla formatet me..
Tummen upp 
snyggt målade figurer .du har fått dom verkligen trovärdiga o i den lilla skalan också, så är det mycket fint gjort tycker jag

Man tackar. Och ni som undrar varför de har blivit klarlackade, är därför de ska tåla att spela med.
Snyggt målade figurer Madmax! Du har jobbat på bra! 
Azgaron

#31: Mina rollspelsfigurer är inte klarlackade jag la på flera lager mattlack det håller fint
OKej!
Va fick du tag i detta spel ??
Va är de för pris ???
Henke

#34 Själva grundspelet Descent: Journeys in the dark beställde jag från: WorldOfBoardgames
Expansionerna Roads to legend & The well of darkness beställde jag ifrån: Game Maniacs
Det gäller att vara prsimedveten, kan variera med flera hundra lappar. Totalt kostar spelet ca 1000kr ink exp. Själva grundspelet går på mellan 600-700kr, och expansionerna 200-400kr.
Kan man slippa frakten så vinner man mycket på det. Eftersom grundspelet är en STOR låda.
Aha tack för pris informationen och länkarna
# 35 Ännu fler fina figurer 
Tjusigt! Här går det undan minsann!
1000:- är ju en del, men så får man ju med en del figurer också!
Azgaron

Jag va inne i "smågubbaroandraroligasaker" butiken i malmö.
Kollade på ett nytt sätt att "washa" sina gubbar. En burk med wash som man doppar hela gubben i. Dom hade före/efter, Mycke imponerande. Ska se om jag kan hitta en länk.
Det där lät ju intressant! Nästan som den ofrivilliga washen av en goblin jag gjorde i en kopp kaffe! 
Blev rätt bra faktiskt!
Azgaron

#40 Hehehe kanske man ska pröva 
Dom bästa lösningarna kommer många gånger av rena misstagen
,mera fina figurer Madmax ,så snart så kommer rollspels djävlun gör dig sällskap moohahaha

Kommer lite flera bilder på spelet senare, sitter vid fel dator nu. Samt håller jag på att måla på lite flera figurer.

Här kommer lite bilder från själv spelet.
Det ni ser här är från Ovelordens sida. Framför ligger en hög med kort som overlorden kan spela ut. Men för att spela ut dessa kort måste han betala med threat tokens, som ligger till höger sida om korten. Den beiga och röda figurerna på spelplanen är monstrerna. Röda är svårare än de andra. Till höger skymtar man hjältarna (som är målade
). Värt att notera är att spelplanen inte är färdigbyggd, vi vänteade med att bygga ut den för det tar sådan plats.

Och sista bilden.
Bild från hjältarnas sida. Framför er ser ni Hero sheeten, en för varje hjälte. Har salmar man all armor, weapon, skills m m på varje hjälte. Framför sheeten ligger lite tärningar, de är lite speciella, det är inte säkert att man når fram med sin pilbåge tex. I högra delen ligger en massa kort. Dessa kort är monstrerna, så att man kan se vilket attack värde de har, samr armor m m.

Ser ut lite som Hero-Quest. Har ni spelat det? Fungerar det bra?

Hero Quest nej, Descent ja.

Har inte spelat decent. Någon som kan rekommendera ett sånt här spel för ett gammalt rollspelsgäng, som träffas allt för sällan för att få någon riktig fart i spelandet?
Vi hade HeroQuest för en massa år sedan, men då kändes det lite för basic.

Jag kan tyvärr meddela att jag för bara något halvår sedan kastade bort spelet och en expansion. Kunde ju du fått i så fall. Kastade det, då det saknades grejer efter någon källarflytt. Var sur som en citron i flera dagar…..
Har ej spelat nått av dom två spelen..
Skulle vatt kul att få spela nått nån ggr..
De är trevlit att vara några st som spelar Rollspel..
Fast även om de tar länge att spela igenom.
En höjdare fast de är strategi spel är Risk :)
De är ett suveränt spel tycker jag..
Henke
#51 Ja, det var ju synd! Inte kul att upptäcka att det saknas saker till ett spel!
#52 Det var länge sen jag spelade rollspel, men det hade varit kul att prova på nångång igen. Jag har en hel drös olika rollspel liggandes i en byrålåda, tom TMNT 
Azgaron
# 53 Jaha där ser man 

Soldaterna är 6mm höga, så det är ett jäkla pillande.

Jo jag har ett gäng sådana gubbar, jag nöjde mig med tre färger på dom, men en kompis till en kompis använde sex om jag inte missminner mig

grymma träd! har du fixat dem själv?

Nej, köpte de färdiga. Skulle jag bygga allt från grunden så lär jag aldrig få spela. Och det är ju det man vill…

hehe.. kan förstå det.. :P