Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 898 ggr
starhawk
0

Vinyl

När man hör ordet Vinyl så tänker man på något mjukt, åtminstone gör jag det, så när min Vinylmodell anlände så föreställde man sig att den skulle vara lite mjuk i strukturen, men den är stenhård! Tja åtminstone så hård som en "vanlig" plastmodell i den storleken skulle vara. Hårdnar Vinylen med åldern, och detta är en gammal modell? Eller har jag helt fel i att den skulle vara mjuk? Att det inte är en "vanlig" modell framgår med all önskvärd tydlighet genom att delarna är ihåliga

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
0

Nja, de är faktiskt inte direkt mjuka, men snarare sega. Du märker det framförallt när du skär i det. Slipa är inte heller kul.

Dock så går vinyl att forma om betydligt lättare än styren, så det är ganska OK att jobba med. Kombinationen vattenkokare, skalpell och superlim fungerar rätt bra när man ska ha ihop dem.

starhawk
0

Ska man koka delarna för att få ihop dom eller? Helt obekannt med Vinyl

denstore
0

Jag vet ju inte riktigt hur din modell ser ut, men det fungerar ungefär som en vanlig, i det att man först ser till att skära loss gjutinlopp osv. Men om passformen mellan delarna inte är så bra, så kan man enkelt forma om med kokande vatten. Man värmer upp delen, håller den på plats, och spolar sedan kallt vatten över. Låter enkelt, men krånglar ibland.

starhawk
0

Ja, det är en Predator-2 figur c:a 30 cm hög. Torso, armar, ben, fötter och händer har en "dubbelkon" vid kontaktytorna som tydligen inte skall skäras bort, skall den värmas så att man kan klämma på huvud, armar, ben, fötter och händer, för nu går det inte

Jag har läst någonstans att Vinyl inte tål oljebaserad färg, att man måste måla den med Akryl först, undrar om den tål Tamiys primer? I så fall kunde man ju prima den ordentligt och sen köra på som vanligt?

denstore
0

OK, låter ju både positivt och negativt. Har iofs inte sett hur det ser ut, men jag får en känsla av att det kan bli svårt att få bort fogar och sånt med den lösningen.

Jag har mest målat med Tamiya på mina, men jag måste säga att jag aldrig har hört att de inte skulle klara t.ex. Humbrol. Ska fråga en bekanting.

starhawk
0

Enligt uppgift så torkar inte oljebaserad färg på vinyl utan förblir kletig, färgen reagerar med Vinylen på nåt sätt

Proosen
0

Stämmer att man inte kan måla vinyl med olje eller enamel heller för den delen. Har ju målat däcktext med humbrol och den har förblivit klibbig in till döddagar.

Angående skarvar på en vinylmodell så kan man göra som jag såg på IPMS-Stockholm site (hittar inte på tråden nu trots sökningar) om en vinylsats där byggaren använde en sån där pyrogravyrpenna (typ lödpenna för glödristning) för att forma och gömma skarvar. Var väl mest gjutskarvarna han "spacklade" med pennan och gav det hela en ny yta som såg ut som kringliggande ytor. kanske värt att testa även på en predator?

Niclas

starhawk
0

Jag får väl testa att värma dom där "dubbelkonerna", det stod något om att man kunder göra det under rinnande varmt vatten, och sen se om man kan klämma på nästa del. Fast först skall jag väl såga han i ansiktet …