Vilket lim ska man använda?
Hej på er!
Jag kommer att bygga QM2 1:400 inom en mycket snar framtid.
Vilket lim ska jag använda för att få skrovet vattentätt?
Mvh
Janne

Plastlimmet räcker under förutsättning att du får en perfekt fog hela vägen men det kan du inte räkna med. Jag skulle börja med plastlim och när det torkat skulle jag tejpa fogen på utsidan därefter fylla fogen innifrån med epoxi då får du både en snygg och vattentät fog
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Det låter som en bra lösning.
Utvändigt får fogen inte synas, men invändigt spelar ju det ingen roll.
mvh
Janne

Se bara till att använda plasttejp, jag har inte testat men jag antar att maskeringstejp fastnar i limmet och sen har du ett slipjobb på halsen, plasttejp ger fina ytor och lossnar snällt från fogen

Att förstärka med epoxi på insidan är ingen dum idé, fast det har nog ingen större påverkan på tätheten när du väl är klar med spackel, grundfärg och slutlackering. Då har du en slät och tät yta i alla fall.
Ska du nu köra fartyget så kanske du till och med ska lägga med en bit glasfibermatta eller aluminiumnät över fogen. Se till att rugga upp den ordentligt bara så det inte släpper efter ett tag.
På med ett tunnt lager epoxi, tryck fast nätet, lägg på lite mera epoxi och stryk det så slätt du kan. Det borde hålla för lite påfrestningar och rörelser i materialet.
Niclas, som verkligen ser fram emot jungfruturen och bilder på den.

Jag skulle nog välja glasfiberväv i det fallet den är mycket formbar och betydligt slitstarkare än matta. Längst fram där det är lite trångt kan man lägga in en rovingtråd som förstärkning
Lite av vitsen med den här metoden är att man slipper spackling, givetvis förutsatt att det inte finns några andra skavanker förstås, men den vanliga skavanken är ju att limskarven mellan delarna behöver spacklas men med den här metoden fyller epoxin ut skarven och lämnar en yta som på sin höjd behöver putsas av lite grann

Jag funderar på…eftersom det handlar om en färja dvs rätt hög tyngdpunkt, kanske man kan vräka i ett antal lager glasfiberspackel i botten. Dels för att få båten vattentät men samtidigt sänka tyngdpunkten.
Vad tror ni om det?
Hur skrovet ser ut på insidan spelar ingen roll. Men i övrigt så satsar jag rätt högt på finishen…

# Om du nu skall göra en R/C, så skulle jag ha kollat hur mycket den utrustningen väger och är fördelad/monterad innan jag lade i extra vikt, bara en tanke från min sida!
Stefan - Modellbyggare

Det är nog klokt!
Det blir nog svårt att räkna på..bättre att testa!

#7: Att använda spackel som ballast verkar lite "fel", jag skulle satsa på blyhagel. Men är det en RC man tänkt sig så måste man ju först tänka på radion och sedan måste man oftast balansera upp den och se till att den är tillräckligt ballastad så att den ligger rätt i vattnet

Blir intressant att följa. Glöm inte bilder….

Ja det har du rätt i. Blyhagel är ju lätt att dosera.
Jag får nog göra en tillfällig radioinstallation och väga av båten innan överbyggnader påbörjas.
Hmmmm ingen leverans än…den skulle ha gått med flyg från England i fredags.
Superintressant fartygsprojekt detta! Det som väger mest i eldrivet RC-fartyg brukar ju vara ackarna (batterierna alltså). Klokt att, som övriga påpekat, testa med ackar, servon, elmotor etc innan du lägger i extra ballast.
Lycka till och Simma Lungt!!!
Pontus

Jo ackarna är en rejäl klump, man är nästan tvungen att placera dom mitt i båten, annars har man allvarliga balansproblem, det är ju bäst om balansen är fixad innan man börjar ballasta

När jag byggde min lilla fiskebåt för R/C blev det ganska baktungt när allt var på plats där det gick att peta ned alltihop. Fick ta loss en liten överbyggnad på fördäck och borra hål i däcket där. Fyllde utrymmet med skruvar och muttrar tills det hela låg rätt och vattenlinjen var acceptabel.
Annars brukar jag sitta på bryggan och segla Rica, en Fairwind från Kyosho. Mycket avkopplande att se henne fräsa omkring i vågorna.
Niclas