Mitt första pansarbygge
välkommen ner i lerpölen
det är inte lönt att du tar stövlar på dig dom blir ganska snabbt fulla 
Tack leo
Nej jag kör barfota, enklare att göra rent då 
/Tunnan

Jag är nervös. Airfix DAK panther som inkörsport… Jag tror du försöker stanna som flygbyggare här alltå 

Instämmer. Airfix-pansar är inte idealet om man vill känna på hur roligt det kan vara med pansar. Man ska börja med något lätt, men ändå mustigt. Tamiyas Jagdpanther, t.ex.
Ser bra ut Tunnan..
Jobba på nu så blir den snart klar..
Henke
Ser bra ut Tunnan!
Då vet jag vad jag har att se fram emot framöver! 
Jag tror nog Tunnan är rätt härdad av tidigare flygbyggen med glapp i passformen så det bör väl inte innebära några större problem, men jag kan nog hålla med, det finns nog roligare modeller att starta pansarkarriären med!
#9 Hurdan är den? Får man ihop en vettig Jagdpanther? Finns det ets och länkar att skaffa?
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Tamiyas Jagdpanther är jättefin. Banden är ju standard Panther, så det är inga problem. Ets och annat finns i massor. Bara att bygga, och modifiera om man vill, men modellen är rätt bra rakt ur lådan.
Låter ju bra, då kanske man skulle investera i en sån nångång framöver!
Azgaron
Lycka till med ditt första plåtbygge Tunnan ! Men ditt val ..AirFix.. =problem ,men har ju sett att du fixar dålig passform med bravur det kan vara nästan helt kördabyggen alla`korkskruv som blir fina hyllvärmare
#8, 9: Ingen fara, jag kommer att fortsätta med pansarbygget
Har ju redan köpt en Tiger 1a nu.
Så jag har en Tiger 1 Revell skala 1/72 + en i skala 1/48 Tamiya.
Och så har jag en T34/76 Tamiya i samma skala.
Och så måste man ju även bygga en S-vagn, och jag har en C-version ifrån Trumpeter i skala 1/35
Ska även köpa en Tiger 1a till nu iveckan som kommer från Dragon i skala 1/72
Så nog ska här byggas pansar alltid
#14 Tackar Giga, ja nog är man lite van vid skruvkorkar nu 
Men denna här Su7an som jag bygger är nog bland det värsta jag varit med om
För absolut ingenting passar ordentligt, det är ett evigt slipande och spacklande på var eviga del man ska har dit
Skulle inte förvåna mig om man blir tvungen att lägga på spackel på hjulen så att dom når ned till marken 
/tunnan

#15 Dragons 1/35 tiger late är ett riktigt monster! De som inte provat bygga den.. Bör prova bygga den
Mvh Hampus Om du hittar 2 S-vagnar till extrapris så kan jag tänka mig att köpa loss en.
Mvh Hampus
Om jag ska sälja min vagn så har jag dig åtanke
Den ligger ju så att säga lite utanför mina skalor
Men jag vet inte än hur jag ska göra, kan ju vara trevligt att testa på den här lite större skalan med.
/tunnan

#17 Absolut!!!
Ser bra ut Tunnan 
Jobba på nu så har vi snart varsin stridsvagn klar
Henke

Kul att se att ni flygmalajer (Henke å du!) har krälat ned i leran!
. Det ser väldigt bra ut bägge två och jag välkomnar er med ett *gurgel*…
Ser bra ut Tunnan! Som Sven-Erik säger välkommen ner i geggan!
Azgaron
Då ber jag att får tack för det S-E.
Stövlarna på. 
håller med föregående antagonister o tycker att det är på tiden att ni får stövlarna leriga och det blir ju bra dess utom ,Tunnan ;o)
Tjaaa…jo det får manväll säga, än så länge iaf
Det är ju ändå första pansarbygget
Men jag är nöjd än så länge
Ska försöka att lägga en wash på denna, vilket jag aldrig gjort förrut.
Så tips tar jag gärna emot 
/Tunnan
Det där med Wash är inte min grej ,köpte en väldigt bra film i ämnet ,den pajsaren skvätte lite hit o dit o fram tonand ett fantastiskt resultat ,jag gör det samma skvätter hit o dit o blir skit ,inte så lite frustrerande faktum att man kan inte läsa sig till ett lyckat wash skvättande ,, för mig i alla fall

Det är inte svårt! Jag kan väl bara referera till oljefärger, men då är det bara att förtunna färgen till mörkt blask, sedan stryka på det i sänkor, skarver osv. Slutligen tar man en luddfri duk och stryker bort överflödet….viola´
Nä det är nog inte helt lätt det där med wash heller
Provade med preshade nyligen, och den blev det ju inget synbart av 
/Tunnan

Giga,känner igen det där,mina washer blir inte heller bra,men du vet vad dom säger…övning ger färdighet
.

#29. Då har du kört med för lite urtunnad färg på slutet. Den måste vara lite transparant för att pre-shaden skall synas. Kör med flera väldigt tunna lager färg så syns den bra!

Jag kör wash över hela och använder mig av mer % färg i skarvarna och runt bultar och dyligt. Sen strax efter suger jag upp det med topps. Blir resultatet bra washar jag vidare eller så lägger jag på mer. Så länge inte oljan torkar..1-2 dagar?.. Sen kan man ju lägga till och dra ifrån så mycker man vill. Men det är läskigt innan man får klämm på det. Jag hejar på dig Tunnan!
Tack det tipset, men jag kör med silverfärg eller alluminiumfärg på denna Su 7an så det är kanske inte lika lätt
Men jag ska dränka maskinen i ugnsrengöring och sedan göra ett nytt försök.
/Tunnan
Ja undrar om man ska ta och göra nått sånt försök ocå 
Det tycker jag absolut du ska göra
Tack Tail för det tipset, och Sven Erik också, glömde skriva det innan
/Tunnan
Hur går det me Pansarbygget Tunnan ???
Henke
Dåligt just nu 
De kommer att bli kalas detta bygge me..
Ser snyggt ut..
Undra om man ska ta och köpa en sånn Panther..
Henke

kanon finish!
Jag hade nog siktat in mig på dragons panther G. Den ska vara jättefin.
När börjar du på fehrmann tigern, Tunnan?
#39-40 Tack så mycke
#39 Jo den är väl rätt okay för att vara en Airfix
Men som Tails säger så är ju Dragon att föredra, men då är det ett helt annat prisläge.
#40 Öööhh, ja det lär nog dröja ett tag skulle jag tro
Nästa Pansarprojekt är Rodens Sd.Kfz.234/2 Puma i skala 1/72
Ser mycket bra ut Tunnan!
Låter som ett trevligt projekt! Puman är en trevlig liten kärra!
Azgaron
Ja den är inte helt fel
fast den blir rätt liten i skala 1/72
/Tunnan
faller in i hyllning kåren, ser inte alls dumt ut Tunnan !!

Klart snygg Panther du byggt Tunnan!!

Tjusigt Tunnan! Där ser man, du har oanande kvaliteter på pansarfronten! Ser mycket bra ut! 
Man tackar och bockar
Ja nu återstår lite plock med hjul och band, det är minsann inte det lättaste, inte när banden är av gummi och är dåligt gjutna 
/Tunnan
Ser bra ut Tunnan 
Nu har du snart gått om mig på Pansarbygget..
Henke

Nästan det roligaste att måla på pansarbyggen!
Jag är imponerad att du inte kom utanför - Jag är mästare på det 

#48. Heja Tunnan! Ser bra ut. Visst är det kul att måla hjulen…NOT! 
Ja det är fantastiskt roligt 
Håller på med en lite wash nu, men det var inte så lätt minsann 
/Tunnan

#52. Nä, ibland är det inte så lätt! Jag vet, jag kommer just in från garaget efter att ha försökt spruta kammot på Stukan. Ingen rolig historia! Sprutan började spotta och fräsa efter en kort stund, så nu är hela målningen sabbad…….blir så trött!
Usch, stackare, sånt är inte skoj alls
Hur gör du nu då, badar modellen i ugnsrengöring eller?
Nu har jag laggt min första wash, blev lite tung kanske, men men, det får la vara så här nu.
Har efter bilden tagits sugit upp en del färgpigment med en tops, och så har inte washen torkat.
Så lite ljusare blir det nog.
Säger som dom andra måla hjul inte kul, men det ser ju allatiders ut Tunnan! #52 MM Låter inte roligt sven e jag fick tömma min kompressor med botten pluggen på kondensvatten var en heldel o trots vatten avskiljare så ville sprutan spotta ,kanske likadant för dig?

#54. Det ser riktigt bra ut Tunnan! Du har verkligen fått till skuggningen fint!
#55. Nä, inget roligt! Har precis tömt på kondens. Men färgen koagulerade antagligen i munstycket. Håller på och lägger tropiskt fläckkamoflage och det tar en himla tid! Inte blev det bättre av att jag försökte pensla ut färgklumparna som landade överallt….
Nä, nu ska jag börja med knyppling! 
Tack Sven-Erik
Ja men du är en mästare på att bygga och måla, så det här re du ut gallant
He He…Knypppla…ja det kanske vore nått 
/Tunnan

#57. Tack Tunnan, men såna här gånger får självförtroendet en knäck…Första gången jag provar att spruta med vattenbaserat, köpte vallejo. Är väl sådär imponerad…..Jag ska lägga ut bilder på katastrofen i morgon, men idag ids jag inte se eländet någe mera.
Jag förstår dig
Då ska man bara lägga undan skiten tills man åter igen känner för att tar tag i eländet.
/Tunnan
#48 å 54 Ser bra ut Tunnan! Måla hjul tar ju sin lilla tid!
#53 Inte kul när det blir så! Hoppas du kan reda ut det!
Azgaron

Tack ska ni ha! Det är väl bara att kavla upp ärmarna och fortsätta. Eller som de sa i lumpen: "Gör om, gör rätt!" 
Det uttrycket kör de med på jobbet ibland också! Frågan är hur mycket som beror på att en av cheferna är fd officerare?! 
Azgaron
Mycke bra gjort Tunnan :)
Den ser kalas ut..
Ajdå de lät inte kul Sven Erik..
Hoppas du fixar till det..
Henke

Sven-Erik, var det Vallejo Model Color eller Vallejo Air du sprutade med?

jag får dåliga resultat med Vallejo air :c

Ops! Visste inte att det fanns olika sorter på vallejo!? Är första försöket med vattenbaserad färg, har tidigare kört med Humbrol. Tyckte att den här färgen "klumpade" sig mycket, trots att jag skakade den gott och väl innan!
Har försökt med Vallejo Model Color funkar inte i air b där i mot så tycker jag att deras Vallejo Air funkar bra men lacknafta baserade är bäst för mig

Så ja! Det där ser ju mycket bra ut!

Snyggt Tunnan! Det här blir ju jättebra! Visst är det rätt kul med pansar? 
Tack alla.
Ja det är faktiskt riktigt roligt det här.
Mera pansar lär det blir snarast.

Gött!

#68 Himla fint bygge!!!

#74. Oj…
Nä, det var väl sådär……
Ja se gummiband !!!
#74 Ser ut att vara lite kort i ena änden 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Ser ju bra ut Tunnan! Dock ser ju tyvärr bandet mindre bra ut! Tråkigt sånt!
Azgaron
Den blev ju kanon Tunnan :)
Så fin kommer man inte få Sherman..
Känner igen de där me gummibanden..
Taxi kommer snart för min del då de blir Arlanda snart.
Därför sitter ja så tidit på morgonen här..
Henke
men vad är det här tunnan? har du börjat bygga riktiga modeller? hehehe! men visst e panthern en trevlig modell? byggde en själv för ett tag sedan en tamiya G late som jag blev riktigt nöjd med
keep it coming tunnan!
//pebben
En mycket lyckat bygge tunnan ! snyggt vädring , synd med banden ,gummiband ett litet elende ibland ,både att vädra o få till att passa , hoppas att du finner en lösning på ditt problem tunnan !
Tack alla.
Konstigt nog så har Airfix skickat med ett par extra band i satsen, så dom kände väl på sig att det behövdes lite extra material
/Tunnan
Ja, det var ju bra! Hoppas du får ihop det!
Azgaron
Ska göra ett försök nu ikväll.
Går det inte så blir det tvångströjan på skulle jag tro 
/Tunnan
Då hoppas jag det går bra, för tvångströja är nog inget kul! 
Azgaron
Undrar om man kan få en med logga på ;o)

Ser förbaskat bra ut Tunnan! Ser fram emot det slutliga resultatet!
Azgaron
Tack Az.
Jo det får la duga, det är ju ändå mitt första pansabygge någonsin.
Den ska blir helt klar ikväll.
/Tunnan
Ser helrätt ut tunnan!!! ,väntar på slut klämen !
Den blev mycket snygg Tunnan! Att dekalerna blev lite silvriga syns inte på bild!
Ska man se fram emot en Sherman vs. Panter framöver sen?
Azgaron
Tack Az
Ja vem vet