Material
Hej.
Är nybörjare på området men vill bygga en fin modell av en passagerarfärja av nyare modell.
Finns det färdiga skrov att köpa?
Vart kan man köpa plastmaterial för att på egen väg konstruera en överbyggnad?
Tanken är att bygga en tung, lågsamtgående r/c modell…
Väldigt tacksam för eventuella länkar..
Mvh
Janne
hej på dig, kolla om Fleet scale inte har något som kan passa dig http://www.fleetscale.co.uk/system/index.html
Här en till länk http://www.deansmarine.co.uk/

Tack för länkarna. Inte riktigt vad jag söker men ändå.
Framförallt….vart köper jag plastmaterial för att snida själv?
Mvh
Janne

Ett hett tips är att kolla var närmaste skalabåtsklubb finns. Där kan du få all hjälp du någonsin kan behöva om bygge av skalabåtar.
Här i Falun med omnejd finns några av de vassaste byggarna i landet med en hel del fina fartyg på meritlistan.
Torsten Bodén är en av dem som bygger och vinner tävlingar med sina fartyg. Kolla in FRBK för mera info i ämnet.
Annars för att bygga överbyggnad och slippa en massa grundande och slipande så skulle jag rekomendera att bygga i plastic card. Det finns en massa olika profiler, ark och annat matnyttigt för den som vill knåpa lite själv.
Evergreen och Plastruct är de två stora aktörerna inom styrenplast i lösvikt.
En fundering jag själv haft är att köpa Revells Queen Mary 2, en plastmodell i skala 1/400 som blir runt 80 centimeter lång (35 tum) och radiostyra henne. Kostar c:a £70 och är jättefin!
Lycka till och visa oss mycket bilder när du kommer igång med byggandet.
Niclas

Det är ungefär något åt det hållet jag vill bygga.
Men om man köper den, vart får man då tag på motor och drivlina? En gång i en avlägsen ungdom byggde jag en något mindre båt, men det var otroligt svårt att få tätt runt propelleraxeln…
Mvh
Janne

Firma Eskader i Stockholm har nog det mesta, annars är det till att leta upp närmaste affär som sysslar med RC-prylar och kolla vad de har.
Just axlar och sådant finns att få från bl.a. Graupner och Robbe. Där hittar du i och för sig allt du kan tänka dig behöva för att köra fartyget.
Visst vore det maffigt med en massa belysning och en kvällkörning med fullt party ombord!
Själv har jag mest åkt fort med radiobåt, en Hot Shot IV med en K/B 21:a utbordare på akterspegeln.
Niclas

Det är precis det jag vill ha. Massa belysning både i båten och utanpå.
Kikade på Qween mary 2. Så häftig. Men jag lyckades inte fatta hur man beställer den?
Mvh
Janne

Tack för länkarna.
Ska kika lite…är sugen….
Mvh
Janne

Ok!
Jag är jättesugen att beställa från Hannants…
Vill bara kolla innan om ni har några erfarenhetar av att beställa därifrån. Jag är försiktig med att lämna ut kreditkortsnummer på internet men inte helt avig till det heller.
Så…har någon annan beställt från den sidan?
Mvh
Janne
#10 Ett tjugotal gånger.
Hannants använder 128-bitars SSL-kryptering när man beställer.
När du lagt beställningen reserverar de pengarna på ditt konto motsvarande det beloppet du beställt för. Lev.tid mellan 3-16 dagar
Välj landfrakt om du gissar på att paketet kommer att väga mer än 2kg, annars kommer frakten bli väldigt dyr.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Ok!
Jag är absolut rudis inom att bygga båt. I tidig ungdom byggde jag kyoshos bil "advance" med 1.5 kubiks-snurra. Den finns fortfarande kvar i gott skick. Mitt mål är att bygga en båt som träning inför en större utmaning där jag vill knåpa ihop allt själv.
Jag har ingen aning om det går men mitt mål är att radiostyra modellen. Den ska gå tungt i vattnet och inte vara känslig för små vågor…
Ja, det är det jag vill bygga. Nu beställer jag. Rapportering fortsätter efter leverans.
Mvh
Janne

Beställningen klar…en lång väntan innan leverans….
Mvh
Janne

Idag fick jag bekräftelse på att paket skickats från England!
Återkommer med bilder så snart "hon" kommer hem.
/Janne
Låter kul
Hoppas du visar bygget här sen 

Det lovar jag!
Eftersom min erfarenhet är begränsad liksom min fritid (5 barn här hemma) så kommer jag nog att behöva lite råd efter vägen…
/janne
Va kul :)
Ser fram emot båtbygget 
Är lite smått sugen själv på den modellen..
Men de är mycke pengar…
Ska bli intresant och se hur den är..
Henke

Jo det blev dyrt. Den gick tyvärr bara att skicka med flyg så frakten blev dyr.
Sett båten på youtube….med massa LED belysning. Nåt åt det hållet vill jag ha men lite mera balanserad med lampor. Det ska inte överdrivas tycker jag.
Janne
Aha då ska ja kika på Youtupe ikväll 
Ja är de för mycke lampor blir de inte snyggt heller de kan ja hålla me om..
Henke

Skoj att det blev en redig båt! Även om det inte byggs så mycket fartyg tror jag att du kommer att få all den hjälp och stöd du behöver här. Kunskapsbanken är stor om man säger så.
Niclas

Låter kanon!
Jag kommer säkert att komma med en massa krångliga konstruktionsfrågor, för att lyckas med radiostyrning, belysning och drift…
/Janne
Ska bli väldigt spännande att följa ditt massiva fartygsprojekt. Bygde själv ett par RC-båtar i tonåren, bla från Graupner (en som hette "Lotse" bl.a). Plast o balsa. "Lotse" (egentligen en liten lots-motorbåt alltså) byggde jag som en liten passbåt för passagerare och gjorde den så gott som helt vattentät så att jag kunde gå ut med den i ganska hög sjö! Båtarna hade elmotordrift och elektronisk fartreglage från just Graupner). Din QM-II är dock avhelt annan dignitet! Ute i sommartorpet vet jag att brorsans obyggda högsjöbogserare från Billing Boats ligger kvar… Den har också plast skrov och däck och kan RC-utrustas. Det värsta är att såna stora projekt tar så mycke plats att bygga.
Lycka till i redarbranschen!
Pontus

Ja ett av problemen är ju att få den vattentät, vilket är rätt bra för en båt :-)
Det jag grubblar mest över är hur man ska göra propelleraxlarna vattentäta.
Och plats ja….dels under byggandet men sedan ska den ju stå nånstans när den är klar också!
/Janne :-)