Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettutanför-ämnet
Läst 5341 ggr
TommiN
0

Lackbox

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådärja,nu har man byggt en lackbox hem,inte världens finaste kanske,men enligt finsk standard så är den kanonfin….den står ju upp änSkrattande.Lägger in några bilder på den,det fattas fortfarande inkoppling av fläktarna,och utsug,hade några smärre missöden med plexiglasen….Skrikandes

TommiN
0

Borde pröva med blixt kanske….

TommiN
0

Bild på fläktarna,som kom från en industrimaskin från jobbet som skulle skrotas

TommiN
0

Och en sista bild från sidan på fläktarna.

Azgaron
0

Ser bra ut Tommi! Tom enligt svensk standard! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

Den ser ju "gö bra ut"! Vad är det för effekt på fläktarna?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Tunnan]
0

En riktigt bra box du fixat Tommi
Har du flera maskiner med fläktar i som ska skrotas månne ???Flört

/Tunnan

TommiN
0

Kommer inte ihåg effekten på fläktarna,och jag passade på under semestern,då jag jobbade medans andra var på semester,så skruvade jag loss dessa fläktar,jag har en tredje fläkt ifall att…Glad

starhawk
0

Funderar också på att bygga en lackbox, men först måste jag få tillbaka mitt hobbyrum, delar det just nu med hantverkarna. Jag funderar på en lite mindre version i plywood (eller plyfa som hantverkarna säger) fläkten eller fläktarna hade jag tänkt införskaffa från Claes blöt om fötterna eller Mej&Co, eller också slöar jag till och köper en färdig box, någon som har tips var det finns sådana att anskaffa?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

StefanW
0

#7 Ok, vad kommer du att använda som förfilter? Har själv filterduk som börjar ta slut! Någon som vet var det finns på metervara till rimligt pris?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Tunnan]
0

Polertrassel kanske funkar bra Flört

Ärligt, så borde vanlig polerduk funka, Turtles polerpapper.

/Tunnan

pv60
0

#8 :  Ett enkelt sätt att fixa till en lackbox är att köpa en beg. köksfläkt och bygga runt den. Fick tipset på detta forum byggde o blev nöjd!

TommiN
0

Jag tänkte först bygga runt en köksfläkt,men det kändes så vanligt..???…så jag tänkte att jag krånglar till det och bygger med egna fläktar,hoppas effekten räcker till…

starhawk
0

Att bygga runt en köksfläkt har aldrig fallit mig in, däremot har jag väl funderat på att rationalisera det hela genom att tänka IKEA, men det känns lite för bastant, den är ju tänkt att kunna flyttas undan när den inte är i bruk. Efter mitt något misslyckade försök att hitta någon i Sverige som säljer sprayboxar så återstår väl ändå att bygga den själv. Men eftersom Hobbyrummet inte är riktigt redo för bruk ännu så ligger projektet i träda för närvarande

HMBJ
0

Köpte några gamla Allt om Hobby på biblioteket:  i nummer 6-2001 bygger de en lackbox av två plastbackar 20*30*40cm. Beskrivs väl enklast som att backarna ställs på varann och skruvas ihop, ett hål (ca A4-storlek) tas upp i botten på den övre och där installeras ett HEPA filter från Bauhaus (135kr). Ett mindre hål tas upp i botten på den undre backen och där installeras en datorfläkt. Lägg allt ner och börja spruta, belysning fixas också i den yttre delen. Enligt deras beskriving funkar HEPA-filtret perfekt, släpper inte igenom någon färg. Dock känns boxen liten för mitt behov i varje fall.

#9 Var kan man fixa billiga filter? Fråga den lokala ventilationsfirman, de köper filterduk på metervara och byter åt industrier/kontor/butiker, de borde ha spillbitar som passar vårt behov.

/Henrik

gismo76
0

Jag var på Bauhaus och letade efter dessa saker förra året varken platsbackar eller hepafilter finns kvar i deras sortiment. Fördelen med plastbackarna dom använder i artikeln är att går att ställa ihop och det blir tätt. Dom som finns hos dom idag är inte av denna typ tyvärr annars ser den boxen bra ut.

Gismo

starhawk
0

Vi har ett antal HEPA-filter som egentligen är avsedda för dammsugaren, månne går dom att använda? Plastbackar Obestämd nja jag vet inte jag funderar snarare på flyplywood

starhawk
0

Angående filter: Amazon England har pappersfilter avsedda för sprayboxar, Amazon USA har orginalfilter till bl. a. Testors box och det såg inte alltför dyrt ut. Färdiga boxar fanns bara på Amazon USA inte England, och dom är förstås försedda med fläkt som går på 115 volt 60 Hertz. Sedan väger dom väl en del eftersom dom är i metall och då går dom väl som "surface mail" som kan ta en himmelens tid.

Verkar som om man är så illa tvungen att bygga själv, för här i Europa finns tydligen ingen som säljer färdiga boxar Rynkar på näsan