Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3310 ggr
Dennis-612
0

Tunn färg!

Jag har precis målat hjulhusen på min gripen med humbrols vita färg. Men den är väldigt vattnig och ganska genomskinlig. I burken ser den bra ut men när man målar med den så ser det inte bra ut.

Ska det vara så eller ska man göra något åt det?

[Tunnan]
0

Humbrols nya färger innerhåller mindre färgpigment än vad dom äldre gjorde, då blir dom tunnare och är mera avsedda för sprutmålning
Men det blir bättre sedan när du strykit 3 -4 gånger
Jag brukar lägga ett tunnt lager med grundfärg innan jag målar, tycker det lite bättre täckförmåga då och så sitter färgen bättre

/Tunnan

ElLobo
0

Humbrols vita färger är ett trist kapitel! Speciellt de nyare Super Enamel i vitt och gult är hopplösa.

Själv brukar jag grunda med någon bra primer, Biltemas fungerar för mig. Därefter brukar det gå klart mycket bättre att få färgen att täcka.

starhawk
1

Eftersom jag alltid grundar med Tamiyas vita primer är vitt inget problem, men jag har märkt att annan färg fungerar mycket bättre när man har "primat" först, den liksom fäster bättre

Synd att Humbrol har ändrat sin vita färg, förr var den riktigt bra när det gällde täckningen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Dennis-612
0

#2 Vilken primer? Kan du skicka länk?

ElLobo
0

#4: Jag tror att det har varit den här jag har använt. Även Biltemas Hobbyfärg matt vit fungerar bra som primer.

Biltema Hobbyfärger

[Tunnan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar använda mig av Citadel Colours skull white
Funkar utmärkt tycker jag
Ytan blir lite sträv så man bör vattensandpappra ytan innan man målar.

Azgaron
0

Humbrols vita och några till är som sagt väldigt besvärliga! Jag har säkert minst 5 lager på min Meteor, så primer kan nog vara en bra idé!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Henke29]
0

Ja att grunda en modell först innan måla är väldit bra :)
Kör oxå me den Tunnan har.
Tyvärr lite dyraste laget.
Ligger på ca 100 lappen för den Citadel grundfärgen.

[Tunnan]
0

Ja man får gömma den när man tar med sig den på byggsamlingarna Flört

Får man bara har det ifred så räcker den till många plan. Skrattande

/Snåljåpen Tunnan

Dennis-612
0

Ska man ha spreja grundfärgen på alla bitar då och sen måla dem i sin riktiga färg?

[Tunnan]
0

Ja jag brukar göra det i alla fall
kanske inte precis vart enda lilla smådel
Jag brukar vänta med att sätta dit en del saker på planet tills efter det att jag grundat kroppen och målat den
så landningsställ och vapenlast (Inte vapenbalkarna) sätter jag dit efteråt, och målas ju då sepparat innan förstås.
Jag brukar låta allt som inte ska vara i samma färg som planet vänta tills sist eller efter det att planet är färdigmålat
Det blir även lite lättare att pilla dit dekalerna när all last inte hänger ivägen
Pitonrör och antenner och olika spröt får också vänta, annars bryts dom lätt av i hanteringen.

Så gör jag.

/Tunnan

starhawk
0

Ja efter Vulcan-upplevelsen så väntar jag också till sist med antenner och spröt, jag vet inte hur många gånger jag limmade om dom, och en del försvann så jag fick tillverka nya

Att prima allt innan man målar på den avsedda färgen betalar sig, det går mycket lättare då

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Madmax
0

Kör med Biltemas primer innan jag målar.