Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettradiostyrt-rc
Läst 5596 ggr
Oskar
0

R/C Båt

Vet inte om radiostyrd diskuteras här…men gör ett försök. :)

Jag är på jakt efter en eldriven radiostyrd båt. Någon som vet vad man borde köpa? Kanske har Kyosho bra sånna?

Oskar

ElLobo
0

Jojomensan, här är vi öppna för allt!

Det finns några stycken bland medlemmarna som kan det här med RC, så vi får väl se om de eller kanske någon annan svarar.

StefanW
0

Under tiden så kan du titta in på följande länkar:

Kyosho hemsida

Kyoso Sweden AB

RC Webshop

Minicars.se

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Oskar
0

Tackar för länkarna!

ElLobo
0

#4: Vi försöker alltid hjälpa till så gott vi kan! Flört

StefanW
0

Ja, återkom du för det är några R/C fantaster som tittar in här mellan varven, och det är bara kul att kunna tipsa…

Stefan - Modellbyggare

Oskar
0

Kyosho har en del modeller som verkar lagom enkla. Typ denna:

http://www.kyosho.com/eng/products/rc/detail.html?product_id=100358

Jag ska ha den som "leksak", dvs huvudsyftet är inte att det ska vara en skalenlig modell….

Oskar

hasseilunn
0

Skrattande jasså du tänker bygga dig ett flytetyg, börja med att rita opp modellen på ett papper, eller tanka hem ritningen på woodenboat, skalabåtar, det finns massor av ritningar i gamla magazin av TBV,populär mekanik.ta dig sedan till en "trävarufirma" för modellbyggare, hobbyaffär, de har massor av plywood balsa etc

du kan oxå bygga i plast eller epoxy

fast trä är ett bättre val, om du inte bor i närheten av något handlare så kan du leta opp HOBBYTRÄ på nätet, flädie hobby i skåne,ESKADERS i stholm.

om du ger mig din adress så lovar jag att skicka dig en ritning

på ett enkelt bygge skicka det till hasse_lunnabo@hotmail.com

Proosen
0

Några tankar från min sida om båtar.

Om du tänkt köra lite för att det är kul men inte i organiserad form så bör du välja ett v-bottenskrov och gärna något som inte är allt för litet. Just Blue Streak har en bra storlek för körning i sjöar då den inte lär bli luftburen för minsta lilla vågskvalp.

Om du däremot har minsta lilla tanke på att gå med i någon klubb och börja tävla, om än bara på klubbnivå så kolla med lokala klubben vad de kör med och se vad du tycker passar.

Annars som sagt en lagomt stor båt som tål lite sjö är vad du ska ha för söndagskörningen. En katamaran är rolig på sitt sätt men är känsligare för väder och vind, den går fortare men är känsligare att ställa in riggvinkel och -höjd på. Lite fel så kavierar (slirar) propellern så är det bara att göra om och göra rätt. Det kan handla om tiondelar mellan kaviation eller driv. När det funkar så är det desto roligare för då går det duktigt fort!

Har en Metanolkatta som går som själva den när allt lirar som det ska, men mycket mekande blir det mellan varven.

Motorval för rekreation är elmotor då det är enklare att hålla igång, inga trilskande motorer som ska trimmas in utan se till att ha friska ackar i båt och sändare så är det bara att lägga i och köra.

Visst, jag gillar en vilt tjutande två-taktare men jag kommer framöver att testa att köra med borstlös motor och LiPo-celler.

Kolla in det här klippet så förstår du vad en borstlös motor kan göra för en elbåt! 140 mph i det här fallet, huga!

Niclas

Azgaron
0

Å jädra vad den tjöt, och fort gick det ju med som sagt! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!