Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 4754 ggr
Raven
0

Sovremenny 956E

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyckte att det var lite väl många flygplan som presenterades härFlört. Så här kommer åtminstone en bild på en båt. Det är Trumpeter 1/350 SOVREMENNY 956E jag håller på att försöka sätta ihop.

Sven-Erik
0

#0. Snyggt! Väldigt fint målad med linjer och allt! Vad är det för typ av fartyg?

StefanW
0

Ett fartyg! Nu blev jag glad! Glad

Då är det denna som du har:

Trumpeter 1/350 Sovremenny Class 956 Soviet Modern Destroyer (04514)

Here's a quick review of the new Trumpeter Sovremenny kit

Det skall bli skoj att följa ditt bygge!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Raven
0

#2. Inte exakt det kit du länkar till. Utan denna:   http://www.modelwarships.com/reviews/ships/ru/dd/sovremenny-350-tsm/trumpeter-review.html

En rysk jagare, som blev operativ under 80-talet och som fortfarande tjänstgör. Det finns två fartyg av denna klass i ryska Östersjömarinen och det är väl ett av dessa som jag skulle försöka få min att likna.

Återkommer med mer…

[Henke29]
0

Mycke roligit att en till bygger båtar Skrattande
Ser fram emot detta bygge..

Lycka till Raven

StefanW
0

#3 Då väntar vi! Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Raven
0

Såg just att det var två kit som presenterades på ModelWarships, men det är alltså 956E jag bygger. Det är den lite modernare varianten av Sovremenny.

Azgaron
0

Ser ju bra ut så långt, Raven! Ska bli kul att se mer!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

TommiN
0

Äntligen!!!!Glad

Mera bilder!!

gigabyte
0

Vad fint du har fått vattenlinje o bottenfärg på skrovet ,ser fram mot bilder !!

starhawk
0

Jag kommer ihåg hur jag jagades av dom där i ett dataspel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Raven
0

Tackar för de glada tillropen.

Enligt bygginstruktionerna skulle det bara vara en vit vattenlinje mellan botten- och skrovfärgen. På foton syns det dock att den färg som är nedanför den vita vattenlinjen är svart. Hur det ser ut nedanför det svarta har jag inte lyckats hitta nåt foto som visar, så jag utnyttjade min konstnärliga frihet och antog att det bara var en kort bit svart för att sedan bli rödbrunt.

PonCar
0

Håller med övriga beundrare. Mycket välgjort målningsarbete på det skrovet. Jag tror som du att den del av skrovet som är under vattelinjen sannolikt är roströd. Knappast svart.

Pontus

Raven
0

Liten uppdatering. "Dry-fit" av överbyggnaderna, mao bara ditställda på skrovet.

Azgaron
0

Ser ju bra ut så långt!

Azgaron

[Henke29]
0

Jepp den blir maffig den båten Skrattande

StefanW
0

#13 Kul att se den växa fram! Jag hade nog gjort som du och utnyttjat min konstnärliga frihet!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

Ser fint ut ,det flyter på bra för dig ;o) över byggnaderna är välgjorda ,ser fram i mot nya bilder från dig Raven!!

Raven
0

#17 Skrattande

Satt ihop och målat lite mer överbyggnader (fortfarande bara ditställda på skrovet). Den skarpögde lägger snabbt märke till att jag koncentrerat mig på det enkla hittills Flört.

Nu återstår bara allt småplock, touch-up, dekaler mm.

gigabyte
0

Ser förbaskat bra ut raven ,kul att se :o) !!!!!!!!!!

PonCar
0

Attans fint fartyg! När byggdes originalet -det är väl ett relativt nytt skepp?

pontus

Raven
0

#20 Fartygsklassen kom i början av 80-talet. Ryska marinen har två av dessa fartygen i Österjön och det är väl nåt av dessa jag tänkte döpa mitt till. (610 Nastoichivy och 620 Bespokoiny).

Snygga närbilder hittar ni bl.a. här:

http://medlem.spray.se/sturmvogel/index.html

Vän av ordning märker snabbt att jag dock inte fått färgen riktigt rätt. Ärligt talat vågade jag inte gå på den mörka nyans som jag gissar att jag egentligen borde ha använt. Var rädd att den skulle bli alldeles för mörk.

TommiN
0

Mäktig fartyg det där,snyggt.

[Henke29]
0

Ser kanon ut Raven Skrattande

Raven
0

Okej. Nu går det inte att skjuta upp längre. Småplocket dvs.Skrikandes 

Byggnadstakten har sjunkit något i och med detta kan jag meddela. Jag lyxade ju dessutom till det med PE från GMM. Kanske lite over-the-top med tanke på att det är mitt första seriösa försök till seriöst modellbygge, men vad tusan är man gjord av pengar så är man Glad.

Azgaron
0

Ser mycket bra ut Raven!

Azgaron

StefanW
0

#24 Har man råd med PE så är det värt pengarna! Det gör mycket på detaljer som räcken, radarantenner o.s.v De går inte att gjuta så fina detaljer i plast.

Tummen upp!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#24: Har du för mycket pengar så är det bara att höra av sig! Penga mun 

Det där ser mycket bra ut! Fotoetsen gör som sagt en hel del för detaljeringen.

gigabyte
0

Mycket fint detalj arbete Raven ,fint arbete !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[Henke29]
0

Mycke fint gjort Skrattande

Raven
0

Främre masten under konstruktion. Synd bara att den måste målas tråkigt grå sedan. Ser ju coolt ut i "guld".

Raven
0

Underifrån…

StefanW
0

#30, 31 Härligt! Håller med om att de ser läckra ut när de är "förgyllda"!

Vad använder du för verktyg när du jobbar med PE och vad använder du för lim i huvudsak?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Raven
0

Inga specella verktyg. En stållinjal som mothåll och sedan böjer jag upp dem med hobbykniven. Limmar gör jag med vanligt superlim.

Funderar dock på att skaffa sånt där superlim med accelerator. Känns som det är en viss slumpfaktor om det skall fastna i rätt position nu. Det är ju som alla vet bara fingrar och annat som man inte vill limma, som superlim limmar ihop riktigt snabbt Glad.

StefanW
0

#33 Ok!

Att superlim fäster utmärkt på hud som t.ex. ögonlock, öra och näsa kan nog många modellbyggare vittna om! Det är lika självklart som om man har en skalpell med runt skaft, den kommer att rulla av bordet och landa med spetsen i foten!

Accelerator är nästan ett måste (min har tagit slut! Ledsen) det blir till att inhandla mer…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Tja superlimmet utvecklades ursprungligen för att kunna limma hud mot hud så det är inte så konstigt att den fungerar bäst på den fronten

Raven
0

Främre masten i princip färdig nu.

Raven
0

Från en annan vinkel (fortfarande är överbyggnaderna bara löst placerade på skrovet)…

Det tar sin lilla tid med småplocket Räcka ut tungan

[Henke29]
0

Ser jättebra ut Raven en snygg skuta du börjar få till nu..
Härligit me de små detaljerna..

StefanW
0

#36, 37 Nu börjar man se tydligt åt vilket håll det lutar… m.a.o. Mycket snyggt! Hoppas man får se denna IRL någon gång!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Snyggt Raven!!Visst är det kul med pilljobbGlad.

Azgaron
0

Snyggt Raven! Det artar sig riktigt bra!

Azgaron

ElLobo
0

#36-37: Snyggt!

gigabyte
0

Mycket snyggt ,fina delar med fotoe ,mycket fint jobb Raven !

Proosen
0

Fascinerande bygge, mycket snyggt och propert tycker jag.

Niclas

Sven-Erik
0

Jag kan bara instämma i hyllningskören! Ser otroligt fint och detaljerat ut!

Raven
0

Tackar för de värmande orden alla!

TommiN, det ryktas ju att du också är en fartygsbyggare? Vad brukar det bli då. Moderna eller VKII eller annat?

PonCar
0

Detta är nog ett av de snyggaste plastmodell-fartygsbyggena jag sett!

Mycket bra gjort.GladPontus

TommiN
0

Ja du Raven,jag bygger enbart från WWII,tycker att slagskeppen är mycket maffigare än moderna skepp,har en Arizona i 1:350 som står på tur efter att jag blir färdig med min Richelieu i 1:400.Får nog beställa nya Bismarck från Revell,fast nu skulle jag vilja ha en av dom japanska fartygen med den höga padogabryggan,dom ser mäktiga ut.

Men det är kul att följa ditt bygge,får jag också en inblick in i de nya fartygen.Keep up the good workGlad.

Raven
0

Bygget har inte helt dött av, som man kanske skulle kunna troGlad

Här kommer en liten uppdatering igen.

Blev lite missnöjd med aktre masten, tyckte den var i lite fel skala (för liten) och saknade detaljer som finns i verkligheten. Det är ju trots allt GMMs fotoets, som man kan ställa krav på. Behövde dessutom använda grovt våld för att få in den tvärgående mastbalken genom fackverket i masten. Grovt våld + pytte PE aldrig bra.

Inget fastlimmat på skrovet ännu, allt bara ditställt.

StefanW
0

#49 Ser mycket trevligt ut! Man vill ju inte följa den gamla devisen att våld löser en del och att ännu mera löser resten när man håller på med modellbygge!Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Nu börjar det se mycket bra ut Raven!!

starhawk
0

Gissa vilken gubbe som sa; våld löser ingenting

Azgaron
0

Ser ju mycket bra ut Raven!

Ibland så får man ta till lite våld, men helst vill man ju slippa!

Azgaron

[Henke29]
0

Ja de ser mycke bra ut Raven :)
Ska bli kul att få se den klar sen..

starhawk
0

#52 forts: Ingen som gissade Förvånad gubben som sa det var faktiskt Djingis Kahn!

Själv går jag efter devisen: Om inget annat hjälper använd våld, om inte det hjälper änvänd mer våld, och om inte det hjälper använd extremt våld, det hjälper alltid!

Azgaron
0

Hehe, det var ju rätt person till att säga nått sånt!

Jo den devisen känner man ju till! Glad

Azgaron

Raven
0

"I princip färdig". Det som skall till är lite egenfabricerade antennspröt och trådantenner (om jag orkar), samt avsluta med lite klarlack.

Raven
0

Annan vinkel…

Raven
0

Och nästa vinkel…

Får se vad nästa bygge blir efter detta. Jag skulle gärna bygga ett fartyg igen, men det tar ju sån förtvivlat lång tid för en annan att få ihop dem. Hur som helst blir nog en liten paus iaf, för att få tillbaka lite normal användning av köksbordetFlört. Men jag återkommer helt säkert.

Azgaron
0

Mycket snyggt bygge, Raven!

Ser fram emot ditt nästa bygge!

Azgaron

gigabyte
0

Ett mycket väl gjort bygg raven ,allt andas byggkvalitet ,kan nog inte bli så mycket bättre än så här!

WildeSau
0

Ett riktigt snyggt bygge av en snygg jagare Glad

Finfin detaljering med allt det pilliga fotoetset också.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

Skitsnygg, och du byggde den färdig också, jag har en Ticonderoga som väl skall bli färdig nån gång, i princip bara dekalerna kvar men i alla fall…

[Tunnan]
0

Vilket fint bygge du har gjort Raven Räcka ut tungan
Hur länge har du hållt på med denna båten?

Helt fantastisk Glad

Raven
0

Tacker och bocker för tillropen. 

#64 Jag började med den i början av februari.

Och det är ju tur också att iFokus har storleksbegränsningar i bilderna. Så att alla småskavanker inte synsGlad. Skall dock se om jag kan hitta nån site att ladda upp en liten större bild…

[Tunnan]
0

Sedan Februari bara, det var inte illa.
Då bygger du snabbt.
När jag bygger mina Passargerarplan så kan det tar ett halvår Fundersam

Raven
0

Här är lite större versioner av bilderna:

Sovremenny 956E 1

Sovremenny 956E 2

Sovremenny 956E 3

Den osminkade sanningen Glad

PatrickAnders
0

Ett mycket fint fartyg det har du gjort bra.

[Henke29]
0

Ja den blev helt underbar den jagaren Skrattande
Supernsygg me alla detaljer mm..
Så Tummen upp för ditt fina bygge

TommiN
0

Kanon bygge Raven,mycket vacker,säger som Henke…Tummen upp!!

Azgaron
0

Den såg mycket fin ut även på de större bilderna tycker jag!

Azgaron

ElLobo
0

#57-59: Mycket snyggt bygge!

Madmax
0

Vilket bygge Förvånad. 10/10

PonCar
0

Som jag sagt tidigare -detta är nog en av de snyggaste platsmodellfartygen jag skådat. En modell i riktig "museiklass" helt klart!

PontusSkrattande

TommiN
0

Får jag komma med ett tips Raven,i och med att det är stora fönster på skeppet,så kan ju du sätta dit lite Micro cristal clear,så ser det ut som rutor,det använder jag på mina modellerFot i munnnenGlad.

Raven
0

#73-74: Tackar allra ödmukast för berömmet!

#75: Tackar för tipset! Jag hade faktiskt planerat sätta dit nåt i hålen typ tillklippt oh-film. Men jag glömde bort det!Ledsen

Här är en bild från var den står nu. Har planerat tillverka en planka och ställa den på. Gjorde en "dammkåpa" av plexiglas.

StefanW
0

#76 Ta och betsa den i någon fin brun kulör och på med klarlack, så ser det ut som ädelträ nu när du fått fartyget så snyggt!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Fantastiskt fint bygge!

Har liksom inga superlativer att ta till mer än ovanstående, det räcker liksom inte till vad jag än skriver.

Men du, äta kan du väl göra framför TV'n och köra byggen i köket? Dit med nästa nu och låt oss tappa hakan igen och igen……

Niclas

leo-
0

55 med ett shysst järnrör ordnar det sig.  ett inte ordagrant citat från Socker Conny

Sven-Erik
0

Jag får verkligen instämma i ovationerna! Denna byggsats är helt sjukt fin! Mycket fint detaljarbete, väldigt snyggt färgsatt.
Superfinish! Skrattande

TommiN
0

Håller med allihopa,mycket vackert skepp,och pleximontern var ju kanon,är det du som har gjort dom så tillverka några till mig med,ser ju finfint utGlad.

Jag var inne på det där med oh-film på hålen,men jag tror att det var en kompis till mig som tipsade om Micro cristal clear till hålen.

Tails
0

Riktigt imponerande bygge!

gigabyte
0

Ett underbart snyggt bygge ,bland det bästa jag har sett ,!!!!!

Raven
0

Tack återigen. Fast särskilt skarpögda är ni inte. Eller kanske bara artiga och snälla. Annars borde ni ha kommenterat antennsprötet som ligger på hkp-plattanSkrattande (olycka vid flytten från bokhyllan till fönstret)

#81: När det gäller plexit, tyvärr tar inga nya order. Har enbart  handverktyg typ bågfil och slipkloss. Hade damm i hela köket i nån vecka, innan  jag äntligen fick tummen ur och gjorde färdigt den och kunde städa upp.

TommiN
0

Glad

StefanW
0

#84 När jag kapar plexiglas skivor så har jag ett "ritsverktyg", drar två till tre gånger längs en linjal och knäcker sedan skivan på samma sätt som riktigt glas, snabbt och enkelt.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Bra tips Stefan,tackar.

StefanW
0

#87 Skäret behöver vara av samma typ som en "panelskribber" så att den avverkar lite varje gång, annars är risken stor att det inte knäcks där man har tänkt!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Raven
0

Tackar för tipset Stefan! Skall genast testa på bitarna som blev över.

StefanW
0

#89 När du har fått till en ordentlig rispa/svag utgröpning så gäller det att ha ena delen under ett fast och plant underlag (nedpressat med hand eller dyligt tungt) och det planerade "brottet" på kanten och sedan knäcka till bestämt, följ med minst i 45 grader så brukar det brista i en fin skarv som inte kräver så mycket arbete.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Raven
0

Sista uppdateringen av detta projekt. Den har nu fått en planka att sitta på.

(huga vad ostabilt iFokus är fortfarande)

gigabyte
0

så nu har ditt fina projekt landat ,snyggt bygge o snyggt fodral till den ! och kan bara hålla med när det gäller forumet ,men det är nog bara lite buggar som reder ut sig så småningom

Sven-Erik
0

#91. Verkligen ett fint smycke! Blir hur sugen som helst att försöka bygga något liknande själv.

Azgaron
0

Mycket tjusigt Raven!

Azgaron

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.